Anonym bruker Skrevet 2. mai 2009 #1 Skrevet 2. mai 2009 Noen som har /har hatt BMI over 30 og som har noen tips? Mannen min har en BMI på 31, han synes selv dette er flaut og vanskelig, jeg synes det er veldig vanskelig og det tærer på både ham og forholdet vårt. Han har kommet til et punkt der han ikke vet hvordan han skal komme seg ut av dette. Han har veldig angst for å trene på steder der andre kan se ham, og han har dårlig kondisjon og er nok egentlig ganske lat (jeg mistenker denne latskapen å komme av at han på en måte har gitt litt opp.) Han ligger mye på sofaen og driver med pc, og han har en stillesittende jobb. Han spiser mye og er veldig glad i mat og jeg vet at han er redd for å slanke seg fordi mat betyr veldig mye for ham. Han er flink til å lage mat, og spiser egentlig sunt (ikke junk og godteri, men mat laget av gode råvarer), men han spiser veldig store posjoner, og er farlig glad i kjøtt. Er det noen som vet om en diett og en treningsform som jeg kan tipse ham om? Jeg vil så gjerne hjelpe ham ut av dette. Han har fått over 30 kilo ekstra de siste tre årene, og det tynger ham på flere enn en måte. Jeg tror han har behiv for noe som gjør at han kan miste 4-5 kilo temmelig fort slik at han kan bli litt oppmuntret til å fortsette og å se lyset i enden av tunnelen.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2009 #2 Skrevet 2. mai 2009 Dersom dere har plass, ville jeg vurdert å investere i en elliptikal/ellipsemaskin. Da kan han trene hjemme, og uten at knær og hofter belastes for mye. har han litt musikk på øret, eller noe underholdning foran seg, blir det hele lettere. Når man har såpass til overvekt, vil en ofte kunne gå ned en del i vekt i førsten. Han må være innstilt på at han nok vil nå et platå hvor det tilsyneltende ser ut til at ingenting skjer. Kroppen trenger ofte litt tid på å stabilisere seg når en har gått ned 8-10% av egen kroppsvekt. Dette er helt normalt og sunt for kroppen. Ellers vil jeg oppfordre deg til å se på porsjonsanvisningene på f.eks. pasta. Man lager ofte mye mer enn man trenger. Bruk litt mindre tallerker til maten, dersom de dere har er veldig store. Dietten jeg vil anbefale er et normalt variert og sunt kosthold. Det er kjipern å leve på konstant diett. Bruk mere frukt og grønt, lag litt mindre porsjoner, kutt ut snop og brus. Ha heller en godtedag. Dersom han er veldig søtsugen, kjøp kromtilskudd. Det gjør at mange etterhvert mister det store søtsuget. Viktigst: Støtt og oppmuntre han. Bli med han på tur. Utforsk området rundt dere sammen.Vær med han dersom han trener hjemme. Kanskje du også kunne tenke deg å trene med noe sammen med han? Gi han ros slik at han mestrer mer og mer.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2009 #3 Skrevet 2. mai 2009 Atkins + kjøp ergometersykkel, stepmaster eller lignende. Mannen får spist masse kjøtt og kraftig kost, treningen kan han ta hjemme.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2009 #4 Skrevet 2. mai 2009 Takk for gode tips. Vi har desverre ikke plass til store apparater ettersom vi bor i en liten leilighet. Han spiser lite godteri og drikker aldri brus, så det er egentlig ikke så mye der det ligger. Det er heller at han føler seg snytt for "det gode måltid" dersom han ikke blir stappmett.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2009 #5 Skrevet 2. mai 2009 Først og fremst, hvis man har en BMI på over 30, så er ikke diett løsningen på problemet. En diett er en midlertidig slankekur, kostholdsprogramog som regel vanskelig å følge i lengden. Det viktigste er endringer i kostholdet , som man kan leve med livet ut, bare på den måten kan gå ned og holde vekten stabil. Midlertidige løsninger, som en diett vil bare gjøre at vekten går opp igjen så fort man slutter med dietten. Når man gjør endringer i kosthold og livsstil er det starten man merker størst forandringer (kroppen får et sjokk på en måte). Og jo mer man veier, jo mer vil man mest sannsynlig gå ned i vekt til å starte med. Jeg tror ikke det skal store endringer til for at han merker forskjell. Slik som du beskriver det høres det ut som han ikke rører på seg i det hele tatt. Da kan noen gåturer ute gjøre underverker, ihvertfall som en start. Dessuten er utrolig hvor god følelse man får av gå en tur i frisk luft. Ellers er det bare små endringer i kostholdet som skal til får at man skal merke forbedring. Det er ogås utrolig hvor mye man kan spise ved å trene litt ved siden av. Som noen nevnet: investert i en spinningsykkel el. som kan stå i stuen. Sett favorittmusikken på full guffe og tråkk i vei. Eller trå rolig mens man ser på tv. For min del kan jeg ikke få nok av å gå på tur i naturen. Gir meg en lykkefølelse av en eller annen merkelig grunn. Og der kan få muligheten til å være helt alene, uten at andre ser deg "trene"
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2009 #6 Skrevet 2. mai 2009 Hei! Jeg hadde en BMI på 39 i januar. Nå er den nede på 33 og lenger ned skal den. Hvis han skal ned i vekt må han ville det selv, og han må ofre litt for å få det til. Trening er kjempeviktig. Dette gjorde jeg: -Meldte meg på libra kurs (kost veiledning) -Var hos legen fikk tabletter som hjelper på sultfølelsen. (Har ikke virket så veldig på meg, men det er individuelt) -Meldte meg på vanngym for overvektige. Vanngymmen gav mersmak og for en mnd siden begynnte jeg å gå på treningssenter! Hadde aldri trodd jeg skulle tørre det, men har det faktisk kjempe gøy!! Nå trener jeg 4 ganger i uker med vanngym og på senter. -Går turer med minstejenta i bæremeis og sykler regelmessig utenom trening. Jeg har gått ned 16 kg, og er snart under 100 kg for første gang på minst 15år!!! Jeg har gått ned ca 1 kg i uken.
Tommage♀♂ Skrevet 2. mai 2009 #7 Skrevet 2. mai 2009 Hei! Jeg har også det problemet at jeg er veldig glad i både å lage mat, og i å spise mat. Dette har resultert i at jeg har vært overvektig store deler av livet. Hver gang jeg har tatt av går jeg tilbake til det gamle spisemønsteret med 3-4 porsjoner middag, snop på kvelden osv. Etter påsken fant jeg ut at NÅ var det nok! Meldte meg inn i vektklubb.no (vg), og det har vært en stor besvisstgjøring fra min side over hvor overvekten kommer fra! Jeg liker meg ikke på treningsstudioer heller, føler jeg må være slank og ha god kondis for å gå der, men jeg melder meg frivillig til klippe plenen her hjemme, vaske gulver og annet lit tyngre husarbeid. Alt jeg spiser plotter jeg inn i dagboken, og får opp nøyaktig hvor mange kalorier jeg har spist, og hvor mange kalorier jeg har igjen å spise i løpet av dagen. Får også forslag til menyer, men jeg liker best å lage den maten JEG liker, prøver bare å lage den hakket sunnere enn før, og selvsagt mindre porsjoner. De har motivatorer, et helt lager med oppskrifter, du veier deg en gang i uken, får opp søylediagram og kurvediagram over matinntak, vekt og midjemål. VELDIG gøy å se når pilene går nedover! Og de gjør de altså, om du bare følger programmet=) Jeg føler jeg har fått en helt ny måte å tenke på på bare disse 3 ukene. I motsetning til før, da jeg måtte spise opp alt som lå igjen i gryta, og helst kvitte meg med alt som var godt i kjøleskapet for kunne kjøpe inn nytt, (som jeg deretter kunne stappe i munnen) vet jeg nå at det jeg ikke spiser i dag, kan jeg spise i morgen, eller neste uke. Har ikke søtsug lenger heller, får jeg lyst på noe så lager jeg meg en deilig smoothie av frukt og juice. Har funnet ut at selv om jeg er på slank og bare skal spise 1400-1500 kalorier pr dag, kan jeg faktisk spise veldig mye godt, bare jeg spiser de rette tingene. Lurer jeg på hvor mye kalorier det er i den og den retten, eller den og den matvaren, bare søker jeg det opp på kaloriteller'n, og får en bakoversveis i noen tilfeller. Grete Roede har også noe lignende med kaloritelelr som er gratis, går jo an å sjekke der gså! Lykke til med slanking!
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2009 #8 Skrevet 2. mai 2009 Hvis dette plager ham voldsomt, hvis han er så nedbrutt at han ikke orker å trene, og sannsynligvis trøstespiser, og dermed ikke klarer å følge kostplan - så finnes det gode medisiner som han kvalifiserer for å få. Den beste på markedet er reductil. Den virker ikke på alle, men mange får god hjelp. Den øker forbrenning, og setter ned apetitten drastisk for dem som får god virkning. 400-500 per mnd, men det spares greit inn på mindre mat/snop, som jo koster mye når man regner på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå