Gå til innhold

Diskusjon: Senabort pga Downs - er det lov?


*bolla pinnsvin*

Anbefalte innlegg

Søsteren min og jeg diskuterer om det er lov til å ta senabort kun begrunnet i mistanke om Downs. Hun sier hun vet om to som har gjort det, men jeg trodde ikke det var en god nok begrunnelse? Er i så fall grensen ved 16 uker, eller kan man få aborten etter vanlig UL i uke 18-20?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er jeg ikke helt sikker på dette, men tror denne nakkefolden som antyder Downs ses best i uke 12, og at på ordinær UL er det for sent å se det. Det er vel noe av grunnen til at de i Danmark også får en UL i uke 12. Så er du på tidlig UL og det blir mistenkt Downs så tar de vel en fostervannsprøve, og dersom den sier det samme tror jeg man blir tilbudt senabort så får man velge selv om man beholder aller ikke.

Som sagt, så mener jeg å huske at det er slik det er, men ikke sikker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mylian&A.V+tre i magen! :-)

Det er lov å ta abort pga vesentlige "feil" til uke 23. Dette fikk vi vite da ene jenten i magen mangler en hjernehalvdel og selektiv fosterreduksjon ble diskutert. Hadde man ikke funnet det ut før så sent så hadde man fått lov så sent etter nemdbehandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan få abort på det grunnlaget etter uke 16 i hvertfal. Det var aktuellt for oss da vi mistenkte Downs på datteren vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er også - ville du klart å gjøre det? De er jo nydelige mennesker, ok de har et handicap ved å være annerledes...men spør du foreldre til Downs-barn tror jeg ikke de angrer på å ha fått dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er sjeldent man gjør, men kjenner et par sykker med slike barn som sier at de forstår at andre velger dem bort og ville gjort det samme om de skulle få vite at neste barn også hadde Downs, så det synes jeg også sier mye om hvor slitsom de egentlig synes det er selv om de nå er blitt glad i det barnet de har. Jeg hadde uten tvil valgt bort, selv i uke 18-20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg ville klart å gjøre det.Heldig vis var datteren vår frisk, men hadde hun hat downs hadde jeg tatt abort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjenner nokon som har ein unge som har Williams syndrom, er likt downs men det er eit anna gen som lagar problemer der. Så skulle dei ha tvillingar og fikk vita på ordiner ul at den eine kom til å vera veldig sjuk og om den overlevde så hadde dei hatt to mulithandikappa barn, det andre barnet var friskt. Dei valgte å ta bort den ungen med problemer og det var litt ut i sv.skapet. Eg har full forsåelse for det og ingen problem med å skjønne det. Hadde kanskje tenkt meg om to gonger hvis eg fikk vita at barnet hadde downs............

 

Er vanskelig å setta seg inn i ein situasjon ein ikkje veit noko om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva jeg hadde greid og ikke vet jeg ikke. men fornuften min sier at abort hadde vært det mest riktige. har jo et barn fra før som jeg også skal gi en verdig oppvekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hva jeg hadde greid eller ikke.. for ting kan jo blir annerledes når man faktisk er i situasjonen. Men jeg har hele tiden sagt at hvis downs, så hadde jeg tatt abort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke rutine UL før mellom uke 17-19 - og da blir det automatisk oppdaget på de ultralydene. (Om man ikke har vært på UL frivillig, eller har grunner til at man må på UL ved f.eks høy alder, sykdommer i sv.skap ++)

 

Det er jo en grunn til at det er lov til å ta abort helt til uke 23 - det er ikke lett med barn som har spesielle behov.

 

Per idag ville jeg tatt abort.

Men, skulle jeg bli gravid som 38åring og har Daniel som da vil være 20år og kanskje to barn til som er 14 og 10 år f.eks.. Da stiller saken seg litt annerledes - da har jeg for det første barn som klarer seg selv, men også barn som lettere forstår hva som vil skje når barnet kommer.

Jeg har selv jobbet med barn som har spesielle behov (innenfor 3 felt av spesielle behov) og det er ikke lett å jobbe med de. Men, det er helt utrolig GIVENDE. Og jeg har blitt skikkelig glad i barna.

Etter jeg jobbet med de har tankene om å aldri ville ha et sykt barn, forandret litt. Jeg vet mer om hver enkelt ting av sykdommene.

Det som bekymrer meg litt er foreldre enda må kjempe for rettighetene sine.

Det er trist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved mistanke om Downs Syndrom er det nok ikke lov å ta senarbort. Hadde man derimot fått bekreftet det med en forstervannsprøve er det lov.

 

Jeg tok selv fostervannsprøve denne gang, ettersom knerten i magen hadde så mange hjertefeil. Var ingen syndrom da, men hadde det vist seg at han hadde Downs ville jeg ikke valgt abort av den grunn. MEN, det er mange andre syndrom og skader jeg ville vurdert det veldig grundig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...