Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min er 4 mnd om en uke. Har fullammet hver 2. time og oftere døgnet rundt til nå. Grei vektopgang. Jeg ønsker ikke at han skal gråte når han trenger meg. Så snart han er litt urolig så er jeg frem med puppen. Det gjør at han ikke er så veldig sulten og spiser lite om gangen og må ha mer mat om kort tid igjen. En ond sirkel. Er kjempesliten og gått ned 24 kg siden fødselen.

Nå følte jeg at noe må gjøres ellers kommer jeg til å gå rett i bakken. Siste 2 dager er jeg kjempestreng og venter minst 3 timer mellom måltidene. Kl.1900 på med pysjen, amming og han sovner ved 2000 tiden.

I tillegg har jeg flyttet ut av soverommet og sover på gjesterommet til ca 0230-0300 når det er tid for neste amming og neste der igjen ved 0700 tiden. Mannen min sover med han og får han til å sove uten mat når han våkner. Ting fungerer mye bedre nå. Han spiser bedre og lengre ved måltidene. Jeg føler meg mye bedre fysisk siden jeg får iallefall 5 timers sammenhengende søvn.

Men har SÅÅÅ DÅRLIG samvitighet. Får han for sjeldent mat? Er jeg en dårlig mor for å ha satt mine behov først? Han gråter aldri, men nå blir han veldig sutrette og liksom fortvila i stemmen når det går for lenge mellom måltidene. Det går rett i hjertet på meg. Sliter skikkelig med tanken at han kanskje er sulten og ikke får mat. Han er jo så liten enda.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg må bare si det med en eneste gang; Du er IKKE en dårlig mor som følge av dette. Slapp av!!! På den alderen skal barnet kunne vente 3 timer mellom hvert måltid dersom du har nok melk (utenom eventuelle økedøgn). Og vet du hva - jeg tror lillegutten din bare trenger litt tid på seg til å venne seg til dette. Dersom puppen har vært trøsten hans i enhver situasjon tidligere er det jo en overgang for ham å venne seg til andre metoder å bli trøstet/roet ned på. Jeg tror han også vil få det bedre med disse nye rutinene dere har innført, og han vil ihvertfall få igjen for å ha en godt opplagt mor som ikke bruker all energi på å amme døgnet rundt!! Men følg med på vekten, du. Jeg ville kanskje dratt på helsestasjonen en gang i uka og veiet han slik at du ser om han får i seg nok melk. Dersom han har diet så ofte har han trolig ikke fått i seg "fløten", dvs den siste melka som kommer ut av puppen når en ammer. Blir han lagt til puppen for ofte drikker han bare den tynne melken, og vil aldri orke å tømme puppen. Det er ikke heldig verken for han eller deg. Så fortsett slik du gjør nå du - med GOD samvittighet! :-)

Skrevet

Et barn på 4 måneder trenger ikke mat annenhver time. Jeg tror det er lurt av deg å ta styringen, selv om jeg kan forstå at du syns det er leit at han er sutrete og ikke får det som han vil. Det kommer nok mange situasjoner der du må gjøre deg litt hard de neste årene! Det verste som kan skje sønnen din er vel at du går i bakken? Stå på videre, dette klarer både du og sønnen din fint!

Skrevet

Helt MOTSATT!!! Du er en god mor, som nå lærer barnet ditt at mat er mat og trøst er trøst.

Jeg tok denne runden allerede når han var 1mnd gammel jeg. (HS anbefalte meg det). Må bare ta av meg hatten for at du har orket dette så lenge, samtidig som jeg er nok enig i at du kansje har gjort deg en bjørnetjeneste.

Veldig ofte når de er sutrete kan det være at de er overstimulerte av inntrykk. (Merker min sønn har blitt det mye mer nå ved 4 mnd). Eller trøtte.

Jeg er helt enig i at han kansje trenger deg, men jeg har altid sett for meg at hvis jeg har et barn til så kan det hende man ikke får trøstet akkurat da, og hvordan hadde det gått med så lite søvn da? Og han trenger jo DEG! Ikke nødigvendigvis puppen... Tar han nok et par - tre dager og deg en uke så er dere vant til de nye rutinene. Barna er som oftest enkle å omstille :) Dessuten tror jeg at man kan lære barna å tilpasse seg familiens livsstil inntil en hvis grad, uten at man skal ha dårlig samvittighet for å sette sine behov først. Det skal tross alt være kjempe koselig å få barn... (Jeg har fått en krevende sønn, og derfor trenger jeg litt avlastning. Jeg ser at dette er det beste for barnet mitt og meg, uten at jeg trenger å ha dårlig samvittighet av den grunn. Han er så herlig om dagen og nå har jeg overskudd til å nyte det også).

Stor klem og lykke til videre!

Ps så på et program om ei som fikk 6-linger her om dagen. Det gav noen tankevekkere, he he!

Skrevet

Glemte også å skrive at jeg er tilhenger av å bære barnet tett intill, slik at det får den nærheten det trenger. Kansje skaffe deg noe å bære i?

Skrevet

Tusen takk alle sammen! Dette trengte jeg å høre. Er mye mer opplagt, har mer overskuddd, mer glad i mannen min :)) og dette er helt sprøtt, men for første gang i løpet av snart 4 mnd, gleder jeg virkelig over barnet mitt. Synes han er verdens skjønneste, tuller og finner på ting med han. Kjempegøy!!! Før var jeg et nervevrak og gikk og venta hele tiden på at han skal våkne og ha mat snart igjen. Grusomt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...