Gå til innhold

Ang opp - og - ned metoden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min gutt er 4,5 mnd og har problemer med å sove på dagtid med mindre jeg triller ham i vognen/bærer i sele. Jeg har trillet tre ganger om dagen en periode nå for å få ham til å sove til visse tider . Jeg vurderer å prøve opp-og-ned-metoden snart for å få ham til å sove i seng. Noen spørsmål:

Hvis jeg prøver metoden når han skal sove på dagtid, betyr det at jeg også må gjøre det når han skal legge seg om kvelden ? (Han er nemlig mye lettere å legge om kvelden som regel - når han er mett og trøtt legger jeg ham våken i sengen og synger ham i søvn (, men noen ganger må jeg innrømme at jeg ammer ham i søvn. ) Vet ikke om jeg har utholdenhet til å holde på hele døgnet og ville foretrekke å bare gjøre det på dagtid i første omgang. Hva med nettene? VIl han bli forvirret hvis jeg bare gjør dette når han skal ta seg en lur, og fortsetter nettene som før ? (Ammer til han nesten sover og stryker ham i søvn - men noen ganger ammer jeg ham i søvn da også) Vil han bli forvirret over at jeg noen ganger ammer ham i søvn mens jeg andre ganger (på dagtid) driver med opp/ned-metoden?

Har noen erfaring med metoden? Hva slags erfaringer? Er gutten min egentlig for liten ? (Blir 5 måneder om en uke)Er veldig usikker på om jeg kommer til å holde ut, men noe må jeg jo gjøre og Ferber er desidert ikke noe for meg... Hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil ønske deg lykke til, og si at vi tok oppned metoden på kvelden først. Det funket knall bra! Legger seg nå på kvelden uten problemer.

Når vi prøvde 1 mnd senere å gjøre den på dagen i vogna, måtte jeg kaste inn hånkle. Funket ikke, men håper det gjør det for deg. Selv om det ikke funket, ødla det det ikke kvelden. Han var like enkel å legge der for det.

Etter enda en stund, har jeg nå blitt så sliten av å få han til å sove på dagen at jeg har lagt han i senga si. (Jeg skulle aldri la han sove der på dagen). Det fungerer mye bedre, men fortsatt mye vanskeligere å legge han om dagen. Kvelden går fortsatt som en drøm.

Konklusjon: Tror ikke du forvirrer gutten din. Enig i at du bare skal ta dagsovingen og fortsette som før om kvelden. Jeg tror ikke han er for liten, vi gjorde oppned metoden når han var 3 mnd.

Ps: Se etter fremgang. Vi merket fremgang allerede 2. kvelden. 3 kvelden gikk som en drøm. Dette erfarte jeg ikke på dagen. Holdt på i 5 dager, med ulike resultater og var helt utslitt. Da kastet jeg inn hånkle :)

Skrevet

Tusen takk. Første gang jeg prøvde det funket det på 20 min. Ble glad og fornøyd, men så kommer spørsmålet: gutten våknet igjen etter ca 50 minutter og jeg fortsatte da en stund med opp-ned-metoden fordi jeg gjerne ville ha ham til å sove lengre. Det funket absolutt ikke, han gråt verre og verre og til slutt bare gav jeg meg. Uff føler nå at jeg har ødelagt alt det gode arbeidet , skulle bare ha gitt meg etter føste triumf! Eller hva sier dere som bruker metoden? Bruker dere den også for å forlenge lurer eller bare for at barnet skal sovne inn ? Nå er jeg sånn i tvil. Over alt jeg leser om barn og søvn står det at en baby på 4 mnd trenger mer søvn enn jeg noen gang har følt at min baby sover. Derfor føler jeg at jeg kanskje bør få ham til å spve mer på dagtid, men kanskje han bare trenger mindre søvn enn gjennomsnittet. Nå er jeg litt i villrede. Ikke så greit å være førstegangs nei...:-)

Skrevet

Et spørsmål til : er det ok nå å ta en trilletur når han skal ha ettermiddagsluren sin eller bør jeg holde meg til "metoden" nå hver gang han skal sove på dagtid for å være konsistent og unngå forvirring?

Er det nok for eksempel om jeg bare bruker metoden hver dag når han skal ha sin "midt-på-dagen-lur"? Og at jeg til de andre lurene hans triller ham i vogn?

Skrevet

Tror nok metoden er best for innsoving, og jeg synes kansje den virker mot sin hensikt når det gjelder å fortsette å sove. (Egen erfaring :)

Hvis du er litt kjapp i det han våkner og evt gir smokk, stryker i panna, vugger litt "se barn og søvn ang forlenge dagsøvn".

Tror du kan lage deg en regel:

- når vi er hjemme, gjør vi alltid "sånn"

Prøve å få til det først, så lage seg andre mål etterhvert

Ps: Husk du vil ikke få til dette med engang, men gjøre flere og flere erfaringer. Lykke til!

Skrevet

Tusen takk skal du ha for svar og støtte. Jeg tok nettopp en ny "runde" nå med ettermiddagsluren hans, og det funket på bare ti minutter. Jippi! Håper dette var fremgang og ikke bare en tilfeldighet. Enig med deg i at det å forlenge lurene virket mot sin hensikt, det blir nok med den ene erfaringen der. Men funker dette så skal jeg bare være SÅ glad! Har trillet meg nesten fordervet i det siste :-)

Skrevet

Ja, her har vi også gjort det, og gjør det vel litt enda, men bare for å forlenge søvnen hans. Stort sett sovner han av seg selv nå. Kan bare legge han i senga/vogna med kosekluten og smokk. Hender jeg må gi smokken et par ganger da, men det er jo ikke noe å klage over. I tilegg sovner han ofte fortere i senga si, men jeg nekter at han bare skal kunne sove der.

Desverre våkner han etter 30 min og må ha hjelp til å sove videre, noe oppned metoden ikke kan hjelpe med (tror jeg).

Skrevet

Tracy Hogg, som er damen bak metoden (vet at mange her har det fra sovecoach.dk, men sovecoachen har det fra Tracy Hogg) bruker den også til å forlenge lurene/ få barna til å sove videre. Jeg prøvde det fordi jeg hadde lest det i hennes bok ("The baby whisperer") Men erfaringen min var at dette (forlengelsen ) var mye vanskeligere enn selve innsovningen. Men hun anbefaler altgså at man gjør det. Hmmm. Mulig jeg kommer til å prøve litt til i morgen å forlenge lurene hans med opp/ned-metoden. Gutten min var åpenbart svært overtrett i kveld , det er tydelig at han trenger å sove mer på dagtid, men det er jo så hersens vanskelig å få ham til å ta den søvnen han trenger!! Leste et idiotisk sted at spedbarn under 6 mnd "tar den søvnen de trenger" - haha det er det dummeste jeg har hørt - det gjør i alle fall ikke mitt barn, og veldig mange babyer har jo samme problem , har de ikke ? Men det kan jo hende det er noe jeg selv har gjort som gjør at han ikke tar all søvnen han trenger - kanskje jeg har gjort en feil ved å gjøre ham avhengig av pupp/vogn osv for å sove.

Skrevet

Vi hadde samme problem - lillejenta sovnet kun i senga om kvelden hvis hun var i halvsøvne av pupp. På dagen var det turgåing som var tingen. Ikke sjans å få henne til å sove inne på dagen.

Ved hjelp av opp/ned legges hun nå uten sovnepupp (må jo pusse tennene før hun legger seg). Daglurene tas fortsatt i vogna ute, og vogna må fortsatt være i bevegelse for at hun skal sovne. Men nå holder det å gå i 5 min til hun har sovna, så sover hun fint 2 timer. Klarer jeg etter en times jobbing å få henne til å sovne inne sover hun kun i 30-40 min. Nå trener vi på å sovne mens vogna står stille.

Og ang søvnmengde - lillejenta har aldri sovet så mye som det står at babyer skal sove. Og hun har aldri "tatt den søvnen hun trenger"... Har alltid trengt hjelp til å finne søvnen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...