Anonym bruker Skrevet 2. mai 2009 #1 Skrevet 2. mai 2009 Jeg iriterer meg over hvordan folk snakker, dialekt er greit. Folk som bruker ord som "kauke" "gakke" "skake(skal ikke)" "ture" har du flere utrykk som folk bruker? er litt trøtt nå kommer ikke på mer.. men synes folk snakker så stygt om dagen.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2009 #2 Skrevet 2. mai 2009 Hva betyr gakke? Kauke (som betyr rope) er jo et helt vanlig ord. Og ture (som i å ture fram) er jo også et helt vanlig uttrykk! Synes bare det er litt merkelig å irritere seg over ord og uttrykk som er helt dagligdagse...
Gjest Skrevet 2. mai 2009 #3 Skrevet 2. mai 2009 Er ikke dette dialekt da? "skakke" (skal ikke) er jo f.eks veldig typisk østlandsk. Selv kan jeg si ord som "visje" (vil ikke), "giddsje" (gidder ikke) osv det er bergensdialekt, har ihvertfall ingen planer om å begynne å snakke bokmål slik jeg skriver det bare fordi det evt er penere ;-)
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2009 #4 Skrevet 2. mai 2009 Her jeg kommer fra sier vi som trond viggo torgersen,,,,vikke, hakke, måkke, skakke, fåkke + gåkke. Ser ikke problemet. Sammendragning av ord er neppe et nytt fenomen. Nå er det også slik at nye slanguttrykk har blomstret opp med de nye generasjonene av ungsom i lange tider, for så å bli integrert i språket.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2009 #5 Skrevet 2. mai 2009 Gakke er et utrykk for å gå. det samme er ture. Og så blir jeg irirtert av de som ikke kan si kjøttkake, chøttdeig kino,kiosk, kjole.osv. Stod bak en i køen for noen dager siden hun skulle ha chøttkaker til middag, og hun sa det flere ganger. jeg måtte da bare spørre mannen min høyt og tydelig om han kunne hente kjøttdeilig slik at vi kunne lage kjøttkaker. vi snakker selvfølgelig om fokl som snakker slik som vi gjør på østlandet. Har ikke noe problem med dialket når det snakkes men, folk burde skrive på bokmål.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2009 #6 Skrevet 2. mai 2009 Det er mange somikke kan snakke rent og riktigi dag
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2009 #8 Skrevet 2. mai 2009 jeg er selv en som har en del skrive feil, men snakke kan jeg et annet utrykk jeg likke liker er "knakende" "jeg har lagd en knakende god saus---"
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2009 #9 Skrevet 2. mai 2009 Kan ikke fordra ordet "Dæt" HATE IT HATE IT og blir grinete når det blir sagt.
malingus Skrevet 3. mai 2009 #11 Skrevet 3. mai 2009 En ting er å irritere seg over teite forkortninger/sammendragninger av ord, men at folk ikke klarer å uttale kirke, kjøtt og kjole er noe helt annet. Det er en feil man ikke kan noe for. Blir litt det samme som å irritere seg over dyslektikere! DET syns jeg er teit!!
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2009 #12 Skrevet 3. mai 2009 det er enormt mange som kan uttale kj-lyden riktig, men som av "latskap" bruker sh-lyd. Det er liksom blitt en slags trend. Synes det er forferdelig stygt å høre voksne folk som snakker som barn...
malingus Skrevet 3. mai 2009 #13 Skrevet 3. mai 2009 Vel, det er ikke alle som greier det. Eller, som meg selv, jeg får til lyden, men jeg er vant til å uttale det feil, så jeg må anstrenge meg å tenke på det på forhånd før jeg skal si et slikt ord. Når man har lært en ting (feil eller ikke), føles det naturlig å gjøre det slik, og da er det vanskelig å venne seg av med. Jeg skulle egentlig til logoped på barneskolen, men av en eller annen grunn kokte det bort i kålen! Så det er ikke latskap, det krever mye anstrengelse og tenking til for å endre det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå