Gjest Skrevet 1. mai 2009 #1 Skrevet 1. mai 2009 ...sutret min store nød her inne forleden over å våkne til beskjeden fra vår husvert om at hun desverre må selge leiligheten vi bor i og at vi derfor kommer til å bli oppsagt når hun har solgt- ergo kan vi ikke påregne å bli boende så veldig mye lenger enn 4-5 måneder til (har 3 mnd oppsigelsestid). Vi overtok 1. februar og har to små unger, stortrives i nabolaget, har akkurat fått barnehageplass til begge i nærheten og har ikke bil- så vi kan ikke flytte langt (det blir logistikkmessig umulig å levere i barnehagen pr buss, av ymse årsaker, så vi må innenfor gangavstand dit). For tiden er det ingen boliger annonsert til leie overhode i hele kommunen, så jeg ser litt mørkt på at det skal ordne seg med det første... Og i alle fall at vi finner noe som vi vil trives like godt med. Så har jeg lest meg litt opp på lovverk og greier, og finner ut at såvidt jeg skjønner, så har hun faktisk ikke lov å si oss opp for å selge. Hun kan selge med oss "med på lasset" (altså at kjøper overtar utleierollen), eller hun kan si oss opp for å flytte tilbake selv, men såvidt jeg skjønner har hun ikke lov til å sette oss på gata fordi hun vil selge. Noen som vet om dette stemmer? ...en helt annen ting er jo hvor trivelig det er å gjøre seg vanskelig på den måten. Vi har et veldig godt forhold pr nå, og jeg ser for meg at om vi presser igjennom å bli boende så kommer hun ikke med dagens boligmarked til å få solgt. Leiligheten bærer preg av å ha vært brukt av barnefamilier, ligger ikke veldig attraktivt til sånn rent objektivt sett (selv om den ligger genialt plassert for oss), og det er massive mengder nye boliger i samme størrelse til salgs i nærmiljøet da kommunen driver og bygger ut flere borettslag som ligger langt mer attraktivt plassert og samtidig i gangavstand. Dessuten vil jo visninger bli med oss i leiligheten- og la oss bare en gang for alle innse det; en leilighet med to barn under 3 år KAN ikke vises fra sin beste side. Og jeg hiver ikke ut ugunstige barnemøbler hver gang noen skal komme og se, da får det bare være at de oppdager at man ikke kan ha både stellebord og vaskemaskin på badet og heller ender med å skifte bleier på spisestua. Altså; krangler vi kommer vi antagelig enten til å sette huseier i en utrolig kjip situasjon der hun må selge for langt under det hun hadde tenkt, eller la være å selge. På sikt vil hun da sikkert heller flytte tilbake- og det kan vi definitivt ikke motsette oss så da blir vi husløse uansett. Og i alle tilfeller kommer vi til å få en heller kjip tone med henne framover. Og jeg liker ikke å leie under konfliktfylte forhold, det blir en stressfaktor jeg ikke orker å leve med på sikt. På den annen side igjen; vi har allerede flyttet én gang med lille på nå 10 mnd. Vi har en 2,5-åring som sårt trenger stabilitet og som flytta til oss for under 2 mnd siden. Skal vi nå måtte utsette oss selv og ungene for å flytte fra drømmeleiligheten etter bare noen måneder dersom det stemmer at vi faktisk kan kreve å få bli? For kanskje å finne oss en lummer sokkel igjen, eller et sted der det ikke finnes uteplass for ungene? Akk, valgets kvaler...
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 2. mai 2009 #2 Skrevet 2. mai 2009 Dere er jo like langt om hun selger leiligheten med dere på kjøpet, siden de som kjøper den har full rett til å si dere opp for å bruke leiligheten selv. Har dere ikke mulighet til å kjøpe leiligheten selv, da? Tilby henne takst, hun vil jo spare en masse på å slippe å bruke megler.
ana baroma Skrevet 2. mai 2009 #3 Skrevet 2. mai 2009 Faktisk kan ikke de som kjøper leiligheten si opp leietakerne sånn helt uten videre. Har man en kontrakt som er tidsbestemt, så kan de ikke sies opp før den har gått ut, og leietaker KAN faktisk få beholde leiligheten dersom det bevises at de har mer bruk for den enn de nye eierne. Det fikk iallfall vi høre da vi kjøpte en leilighet med gjenboere. Sjekk med leieboerforeningen om deres rettigheter, og finn ut hvor deres grense går. Og kanskje sjekke ut om det finnes en leilighet i nabolaget som er ledig. kan være smart å forhøre seg med kjente, henge lapper på butikken osv. Håper det løser seg greit for dere:)
Gjest Skrevet 2. mai 2009 #4 Skrevet 2. mai 2009 Haha, det med at hun kan selge, og så kan de nye eierne si oss opp for å flytte inn slo meg ikke et sekund engang - men det er jo sant. Og da er vi jo akkurat like langt ja Men hun vil jo sikkert bruke lenger tid på å selge med oss i da... Vi har tenkt å prøve å få lån, for å løse problemet en gang for alle - men sist vi forsøkte oss var det bare "haha, kom tilbake når dere har minst 30 000 utbetalt etter skatt"... Og da hadde vi bare en unge som havna på utgiftssiden av regnestykket- nå har vi to. Eneste som KAN funke er husbanken gjennom kommunen (var der vi var sist og, men ting har jo endret seg litt), få med noen fra nav og barnevern som kan forklare at punkt 1 så er vi flinke med økonomi og klarer pr. nå fint en husleie på 7000 i måneden selv med vår meget begrensede inntekt, punkt 2 så løser det et fremtidig kjempeproblem for kommunen som har eviglange lister for kommunale leiligheter og samtidig er pliktig å skaffe oss et sted å bo om vi blir husløse (jeg tror ikke engang det finnes kommunale boliger innenfor rimelig gangavstand til barnehage og butikk der vi bor (og med rimelig gangavstand mener jeg da ikke mer enn en time å gå hver vei)), og punkt 3 så har vi som sagt en toåring som sett fra et barnevernssynspunkt aldeles ikke bør flytte igjen. Men jo, vi har tenkt og drømt om å kjøpe ja. Vi satser på at en av de stakkars to lottorekkene våre går inn i kveld
Gjest Skrevet 2. mai 2009 #5 Skrevet 2. mai 2009 ...vi har forresten ikke tidsbegrenset leiekontrakt, så nye eiere kan selvsagt si oss opp med de gitte 3 mnd oppsigelsestid.
Fikk maibaby06 Skrevet 2. mai 2009 #6 Skrevet 2. mai 2009 Jeg har jobbet med husleieloven tidligere, og lest en del avgjørelser fra husleietvistutvalget (men er noen tid siden altså...). Salg skal være godkjent oppsigelsesgrunn, og evt kan nye eiere si dere opp pga skal flytte inn i leiligheten, men det er alltid en vurdering av om oppsigelsen er urimelig for noen av partene. /en av de andre her over er inne på det samme) Vil tro at det kan ligge an til at det er urimelig overfor dere, pga lite barn evt andre omstendigheter feks at dere har flyttet mye, fått barnehage i nærheten etc. Dette veies mot om det er vanskelig for dere å finne nytt sted. Er oppsigelsen urimelig overfor dere er den ugyldig. Ny eier kan dermed ikke si dere opp. Mulig du får opp denne linken;) til en relevant sak: http://www.husleietvistutvalget.no/htu/cms.nsf/$all/A52B82E433525DA1C125743A0058F417?open&qm=wcm_2,5,4,1
~sjiraff~ Skrevet 2. mai 2009 #7 Skrevet 2. mai 2009 Lov om husleieavtaler: "§ 9-5. Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren. En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom: a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes, c) leieren har misligholdt leieavtalen, eller d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen. Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleieren uten hinder av bestemmelsene i annet ledd. " Jeg vil så absolutt tro at salg av bolig inngår under bokastv d) og saklig grunn.
Fikk maibaby06 Skrevet 2. mai 2009 #8 Skrevet 2. mai 2009 Ja det faller inn under bokstad d, men det skal foretas en urimelighetsvurdering som kan føre til at oppsigelse likevel er ugyldig. Se feks den linken jeg har lagt inn i et tidl innlegg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå