*toppris* Skrevet 1. mai 2009 #1 Skrevet 1. mai 2009 vi er så usikre.. tenker fx at han tar fri en dag i uken etc... kan ikketa flere uker i slengen eller alt på slutten pga jeg selv jobber deltid, kombierer med flere jobber og har ingenting fast 100% å gå tilbake til... skal søke på jobber i permisjonen og håper på å få meg noe, men man vet jo aldri... vi vil faktisk ikke ha de ti ukene til far, pga det økonomiske perspektivet... men blir jo da påtvunget dette siden jeg har vært så flink (kan jo si det slik) til å jobbe mye og stå på selv om jeg er student... så vi føler at vi blir straffet... *!syns far kunne hatt retten til å selv si fra seg de ti ukene og gi de til mor!* det hadde vært det beste for oss...
MorStine+jente09 Skrevet 1. mai 2009 #2 Skrevet 1. mai 2009 Her skal far ha alt, untatt mine obligatoriske uker, da jeg er student. Men det fine med det hele er at jeg studerer hjemme Med andre ord så er jeg ikke vekke fra nurket Så blir et deilig år, tenker jeg!
Uro4 Skrevet 2. mai 2009 #3 Skrevet 2. mai 2009 Her skal pappan ta en dag i uka sammen med oss + en uke neste juni.. Da er jeg ulønnet
Lykkelig g~g~j Skrevet 2. mai 2009 #4 Skrevet 2. mai 2009 vi deler permisjonen på 2 og så tar han 5 uker av gangen! Vi får 10 uker sammen da ettersom jeg jobber nattevakt stilling og har få faste vakter! Taper mange tusen på dette da jeg ikke får mulighet til så mye ekstra vakter disse mnd men men... får bare håpe d skal gå rundt!!!
*toppris* Skrevet 2. mai 2009 Forfatter #5 Skrevet 2. mai 2009 flere i samme situasjon som oss altså, uff... syns det er bra med 10 uker til far, MEN, at det skulle vært valgfritt fra far sin side og ikke påtvunget.... for det er jo ikke alle som kommer godt utav det økonomisk sett...
May-juli07+mai09 Skrevet 2. mai 2009 #6 Skrevet 2. mai 2009 her blir det litt anderledes. tar ikke ut pappaperm før jul 2011 når lillegutt er 2,5 år. min sambo jobber i nordsjøen og er hjemme 8mnd i året så vi sparer permisjonen til en høytid når han egentlig skal jobbe. og første jul han skal jobbe er da i 2011... så da får vi ha pappa hjemme i 3 juleaftner fremover HURRA!!! det har veldig mye å si for oss
Kongeørna Skrevet 2. mai 2009 #7 Skrevet 2. mai 2009 Vi prøver å planlegge en deilig ferie for hele familien i de ukene, for eksempel lurer vi på å leie en leilighet på sydligere breddegrader... Hadde vært deilig! Men det må gå opp økonomisk også!
erteposen + 4 Skrevet 2. mai 2009 #8 Skrevet 2. mai 2009 Er du student er det nok til at far kan ta 10 uker eller mer. Da kan han ta ut hele permisjonen, med unnak av dine 10 uker. Min mann tok ut hele permisjonen med førstemann da jeg var student. Fungerte veldig bra. Personlig, og fra et kjønns og likestillingsperspektiv, synes jeg det er flott at far vanskelig kan "gi" bort sine 10 uker til mor. Din mann kan også ta det ut som tidskonto, og starter du i jobb i deltid kan han være hjemme fra barnet er 7-8 mnd den dagen eller to du jobber. Men som sagt, er du student på fulltid kan han ta så mye dere ønsker.
*toppris* Skrevet 2. mai 2009 Forfatter #9 Skrevet 2. mai 2009 jeg blir ferdig med utdanningen nå til sommeren, bortsett fra et par fag som tas i permisjonen min... syns det er flott at far får 10 uker, men... skulle vært opp til far o han vil ha de eller ikke, eller ha de redusert, mindre enn ti uker.. at det ikke er påtvungt ti uker... at dersom far ikke vil ha de faller de bort... her vil vi ikke ha de.... men må jo ta de... uff og uff... noen som vet om jeg må jobbe den ene dagen i uken dersom han tar perm i en dag i uken?
MathildeC Skrevet 2. mai 2009 #10 Skrevet 2. mai 2009 Vi gjør det helt "feil" ut fra tankegangen bak fedrepermisjonen tror jeg.. Sist prøvde far å ta ut ekstra permisjon, men fordi NAV rotet så ble det til slutt til at permisjonen hans ikke ble godkjent. Siden vi ikke fikk beskjed om dette før ETTER at han var ferdig med permisjonen (selv om vi søkte 3 mnd FØR barnet ble født, og han tok permisjonen sin helt til sist :-) !! ) så er han med i statistikken over "de som ikke tar en dag mer enn de må". He he. Denne gangen, siden han får 10 uker + de to ved fødsel, så synes han at han får mer enn nok og vil ikke være lenger borte fra jobben. Han tjener dobbelt så mye som meg så vi er litt ivrig på at han skal gjøre det godt videre der han er også. Så jeg har all permisjonen jeg kan, + ulønnet permisjon noen måneder etterpå, så jeg blir lenge hjemme. Gleder meg, men håper det blir kjekkere enn sist gang. Da var det ganske ofte jeg heller ville ha jobbet, enn å stresse hjemme..
snuffe Skrevet 2. mai 2009 #11 Skrevet 2. mai 2009 Jeg skal ta ut alt. Det passer best slik pga studiene mine, og med en partner som arbeider i medleverturnus blir det uansett plenty av tid hjemme for begge.
3 små!:) Gutt, gutt og jente! Skrevet 2. mai 2009 #12 Skrevet 2. mai 2009 Vi kommer til å gjøre som sist. Jeg har 3 mnd først, deretter jobber jeg og mannen annenhver uke og er annenhver uke hjemme. Da får mannen kommet inn ganske tidlig å bli med på barnestell og ta seg av babyen:) For oss er det viktig at far tar like stor del av ansvaret og får et like bra forhold til babyen som mor. Derfor vil vi gjerne dele litt mer enn vanlig av permisjonen. Økonomien får vi klare som den blir. Gikk greit sist, så det gjør det nok nå også. Jeg synes også det er flott at far nå har rett på 10 uker permisjon:) Og jeg syns heller ikke at det skal være sånn at de lett skal kunne gis til mor. Jeg forstår jo at det blir en utfordring å finne løsninger på hvordan dette kan gjøres best, og jeg vet av tidligere erfaring at det ikke alltid er like lett verken å lese seg til mulighetene ut fra NAV sine nettsider eller papirer, og heller ikke å få særlig med hjelp der. Men det er jo nevnt mange fine muligheter over her, med bl.a. tidskonto. Håper dere finner en bra løsning for dere:)
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 2. mai 2009 #13 Skrevet 2. mai 2009 Han tar 6 uker, fordi jeg føder før 1 juli. En uke til høsten, mens jeg har ferie- og resten tas annenhver uke på starten av år 2010- mens jeg har ferie.
Lykkelig g~g~j Skrevet 2. mai 2009 #14 Skrevet 2. mai 2009 d som jeg syntes er dumt med denne pålagte fordelingen er at d faktisk ikke passer for alle og mange (slik som oss taper stort økonomisk på det) ... syntes d er trist at man må "velge" mellom tid med barnet eller økonomi! .. og for mange er d ikke et valg en gang! Det er liksom ikke så lett å gjøre d slik at den dagen jeg jobber så er han hjemme, da jeg jobber turnus på 6 uker og det er innkludert 3 .hver helg og da har han jo fri, samt det er hvilende nattevakt og dermed er han jo hjemme uansett! Det som jeg syntes er så utrolig teit er rett og slett d at man tar utgangspunkt i lønn når man regner % stilling i forhold til om far har rett til permisjon men når man skal tilbake de 10 ukene far har permisjon er man tilbake til fast % stilling og i mitt tilfelle er d langt under 50%!! dermed taper vi flere tusen de 10 ukene...!!! I vårt tilfelle hadde far ikke hatt behov for permisjon da vi har masse tid sammen som familie pga hans arbeidstider, samt når han er hjemme i 10 uker er jo jeg også d så vi kommer bare til å bli galen av hverandre ... trenger sikkert parterapi etter 10 uker med hverdag sammen hehe!!! så nei.. heier ikke på NAV! trangsynt og lite gjennomtenkt!!!
*toppris* Skrevet 2. mai 2009 Forfatter #15 Skrevet 2. mai 2009 helt enig.. vi vil ikke ha de ti ukene til far... men blir jo tvunget til å ta de, eller så faller de bort! utrolig idiotisk...
Lykkelig g~g~j Skrevet 2. mai 2009 #16 Skrevet 2. mai 2009 mmm.. syns d e så teit, for vår del er d også slik at pappaen har en jobb der han er leder og når han er borte fra jobben i 10 uker så er d en hel haug med arbeid å ta igjen etterpå så de siste ukene av hver periode kommer han sikkert til å bare gå rundt å stresse! Og siden jeg allikevel er hjemme så blir d jo mye jeg som tar babyen allikevel fordi man har jo en hverdag når man er i permisjon og mine barseltreff, venninne med barntreff etc stopper jo ikke opp selv om han er hjemme!!! nei.. stemmer for likestilling på alle andre områder enn akkurat dette...
OhBaby! Skrevet 2. mai 2009 #17 Skrevet 2. mai 2009 her skal vi ha 100% lønn og 46 uker permisjon,pappa skal ha sine 10uker,når han har de ukene skal jeg ha ulønnet+ta ut ferie,sånn at jeg tilsammen er hjemme 1år og en mnd,fra jeg går ut i permisjon. går ut i perm 8juli,og kommer til å begynne på jobb når nurket beg å bhg i slutten av aug 2010. vi synes det er supert at pappan får 10uker perm! hadde det ikke blitt slik automatisk fra 1 juli,hadde vi tatt av mine uker for at pappa skal få være litt mere hjemme. ellers har pappan reisejobb,reiser til hele verden,så satser på at vi kan reise sammen med han på noen turer i løpet av året. vi gleder og kjempemasse allerede! :)
piano♫ Skrevet 2. mai 2009 #18 Skrevet 2. mai 2009 Jeg søker om å få ta over hans 10 uker av permisjonen, dette pga sykdom. Både jeg og han skulle mer enn gjerne hatt det slik at han kunne fått ukene sine, og gjerne mer til - men slik ble ikke vår hverdag, dessverre... Heldigvis har vi lange, gode ferier sammen.
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 2. mai 2009 #19 Skrevet 2. mai 2009 Vi synes også det er litt vanskelig med "påtvunget" permisjon, sist kunne han ikke ta ut noe pga nystartet firma og han er eneste ansatt, så da hadde han mistet en stor del av kundekretsen sin. Denne gangen skal vi prøve at han får tatt ut ihvertfall halvparten ved å ta en dag i uken der jeg kan ta ut ferie. Får han tatt ut mer er det supert, jeg er mer enn villig til å jobbe en dag i uken for at han skal få vært hjemme med babyen.
Renate har ♂09, ønsker 1 til Skrevet 3. mai 2009 #20 Skrevet 3. mai 2009 Mannen min jobber ikke, så jeg skal ta hele permisjonen alene. Far studerer, og er borte 4 timer om dagen bare, så vi får masse tid sammen. Mammaen min sa at jeg da hadde rett på de ukene som egentlig er tilegnet far - håper på det assa!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå