Anonym bruker Skrevet 1. mai 2009 #1 Skrevet 1. mai 2009 Har dere hypermobile ledd? Det er ofte en sammenheng her...
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2009 #2 Skrevet 1. mai 2009 nei, ingen hypermobile ledd. Men fikk et barn på 36 cm rundt hodet, på to press uten at jm tok i mot ordentlig.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2009 #3 Skrevet 1. mai 2009 Ikke såvidt jeg vet... Men fikk et barn med hodeomkrets på 38 cm, som satt fast og som slutt ble tatt etter tang etter flere timer med pressrier.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2009 #4 Skrevet 1. mai 2009 Jeg visste ikke at jeg hadde det. Fikk vite det tilfeldig av fysio... HI.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2009 #5 Skrevet 1. mai 2009 Hm. Når jeg tenker meg om, hadde jeg veldig lett for å tråkke over ankel-leddene mine før i tiden. Jeg drev med mye løping, og trente mye. Forstuet anklene i et sett. Men det er jo lenge siden. Andre ledd har jeg ikke fått ut av ledd. Så, kanskje jeg er litt sånn likevel da. Hilsen førse anonym.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2009 #6 Skrevet 1. mai 2009 Man kan lett sjekke dette selv. Om du f.eks klarer å få tommelen helt inntil underarmen (ved å presse den ned med den andre hånden) eller om du f.eks klarer å ta i bakken med håndflaten om du bøyer deg fremover. Det var slik fysio sjekket meg. Jeg har aldri hatt problemer med forstuinger eller ting ut av ledd...aldri merket noe spesielt. HI
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2009 #7 Skrevet 2. mai 2009 Første anonym igjen: Hehe, nei da har jeg DEFINITIVT ikke sånne ledd. Det finnes knapt noen som er stivere enn meg der ute...Jeg mangler omtrent 10 cm på å få tommelen ned på underarmen.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2009 #8 Skrevet 2. mai 2009 Ja, jeg har hypermobile ledd og rectocele (fremfall av bakre skjedevegg). Hadde også rektumprolaps som liten. Er diagnostisert med EDS, og utredes for undertype.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2009 #9 Skrevet 2. mai 2009 Hvordan vet du at du har EDS? Hva symptomer har du på det?
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2009 #10 Skrevet 3. mai 2009 Last ned brosjyren om EDS her: http://trs.sunnaas.no/stream_file.asp?iEntityId=3039
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2009 #11 Skrevet 3. mai 2009 æsj. Jeg kan da ikke ha dette kan jeg? Klarer fint å legge tommelen inntil underarmen og håndflaten i gulvet. Men huden min er absolutt ikke elastisk. (forresten synes jeg det var så mange kjennetegn på dette i brosjyren at jeg ikke kan forstå annet enn at man må føle man har det....) Gir det meg dårligere prognoser i forhold til fremfallet mitt?
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2009 #12 Skrevet 3. mai 2009 Jeg har selv rectocele, og ante ikke at jeg hadde hypermobile ledd. Fysio sjekket meg tilfeldig, for hun sa at personer med hypermobile ledd oftere får fremfallsproblemer etter fødsel. Dette fordi bindevevet er visstnok svakere hos folk med hypermobile ledd. Jeg har også lest om EDS, men er temmelig sikker på at jeg IKKE har dette. Har overhode ikke noe overstrekkbar hud, ikke har jeg myk hud, ikke får jeg lett blåmerker... Det er også en meget sjelden diagnose. Vi får virkelig håpe vi ikke har EDS, for så vidt jeg har skjønt så kan ikke rectocele operers om man har EDS, pga at man danner oftere unormalt mye arrvev eller noe sånt, som ville blitt særs upratisk på et slikt sted...... Varig resultat vil man heller ikke få. Dette har vel du som har EDS, peiling på ? Jeg er ikke særlig hypermobil, det eneste jeg kan er å legge tommelen inntil underarmen, og håndflatene i gulvet (det kan jeg ikke alltid en gang..kommer an på hvor stive musklene er den dagen). Tror EDS kjennetegnes ved at man er meget hypermobil i alle ledd.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2009 #13 Skrevet 3. mai 2009 EDS har 11 undertyper, mange av dem er ekstremt skjeldne. Jeg utredes for den ene, klassisk EDS. Som ved andre sykdommer preges man av de forskjellige hovedsymptomene i varierende grad, min hud er feks mer overstrekkbar enn "normalt" men allikevel ikke som tyggegummi, får også veldig lett blåmerker. Det vanligste er hypermobil EDS, dette er ikke en sykdom, men en tilstand som medfører mye smerter og plager. Dess mer hypermobil en er, dess mer sannsynlig er det at en har hypermobil EDS og mindre sannsynlig at en har en av de andre undertypene. Er usikker på om jeg kan opereres for rectocele. Glemte å spørre da jeg var på utredning. Har ikke de ekstreme arrdannelsene som mange har.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå