Gå til innhold

Noen assistenter med kun fast stilling annenhver helg her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber i kommunen og har kun 19,72% fast stilling , men jobber ekstra ved siden. Hvordan skal jeg få kunne opparbeide meg retten til fødselspenger? Hvordan har dere gjort dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Det har ingenting med stillingsprosenten din å gjøre. jeg er selv kun ringe vikar, jobber kun ekstravakter når min mann er hjemme fra nordsjøen.

Så visst du jobber mye utenom også så skal det gå fint. du tar de 6 beste mnd av de 10 mnd før fødsel, og deler dem på 6, da får du noelunde hva du ca vil ha i mnd, vist du velger 100 utbetalt...

men det kan godt være at andre kan litt mere om dette.... skal på møte med nav på mandag nå jeg, siden det er så masse papir arbeid...

Skrevet

takk for svar:) håper mange svarer på dette :)

Skrevet

regelen er at din inntekt da må minst være halvparten av folketrygdens grunnbeløp. Nå ligger grunnbeløpet på 70 256 i året og kr 5 855 i mnd.

http://www.nav.no/page?id=1073744172

grunnbeløpet blir justert hvert år med vedtak i juni som da gjelder fra mai. (blir skrudd tilbake til mai måned som starttidspunkt)

Hentet fra nav sine sider:

http://www.nav.no/page?id=328

Hvem kan få foreldrepenger

Du kan få foreldrepenger hvis du har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til.

Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av folketrygdens grunnbeløp (G). Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt

sykepenger

foreldrepenger ved fødsel og adopsjon

svangerskapspenger

omsorgspenger ved barns/barnepassers sykdom

pleie- og opplæringspenger

dagpenger under arbeidsløshet

Håper dette hjalp deg:) alt av ekstravakter og jobb utenom din faste stillingsprosent regnes med som inntekt:) pass på å ta vare på utbetalingsblanketter osv i tilfelle arb.giver ikke tar de med i beregningen av din lønn. (de må levere inntektsopplysninger) slik at da har du et annet grunnlag de da skal ta beregningene fra. som hun over nevnte, da tar de gjennomsnittet ditt. men det varierer i antall mnd de tar utg.punkt i.

selv når kjeg skulle få beregnet i 2006 kunne jeg selv velge 3 mnd ut fra de 6 mnd som de skulle benytte... tok da selvsagt de tre beste, med mest ekstravakter osv.

Skrevet

legger til at jeg har samme type stilling som deg, men med 38% fast... med ekstravakter og annet småplukk ved siden av har jeg over 50% stilling...

stillingsprosenten påvirker far sin rett til permisjon, ikke direkte inn på dine fødselspenger. da er det som sagt selve inntektsbeløpet som fastsetter om du kan få det eller ikke.

Skrevet

Tusen takk for bra svar :) Synes det er så mye greier å sette deg inn i , da er det kjekt med hjelp :)

Skrevet

bare hyggelig;) ja det er en del, spesielt når man må jobbe litt for å oppnå det man vil ha krav på;) da er kunnskapen god å ha;)

legger til at dersom du får jobbet deg opp til en stillingsprosent på 50% eller over, når man regner med ekstravakter osv, da får pappan 10 uker permisjon. Hvis ikke du klarer det, men får jobbet deg opp til krav på fødselspenger da blir de ukene overført til deg;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...