Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår puster så rart, så blir litt stressa av og til. Han puster så fort, så synst jeg at jeg har hørt noe snakk om at de ikke skal puste mer enn ca 40 ganger i minuttet. Noen som vet om det stemmer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hvor mye små skal puste i minuttet. Men vår gutt pustet også veldig fort å stressende da han var nyfødt. Spesielt hvis han var trøtt, sulten, hadde vondt i magen eller hadde behov for kos. Så han pustet fort ofte i løpet av dagen. (Han hadde rolig pust når han sov) Jeg ble stresset selv av å høre på han. Kontaktet barnelegen på helsestasjonen, og hun tok en ekstra sjekk av lillegutt. Hun fortalte at mange nyfødte ikke hadde ferdigutviklet lunger ennå, og at det var helt normalt at de pustet fort. Veldig godt å få høre dette av legen, samt ta den esktra sjekken. Jeg ble mye roligere etterpå. Så hvis du er veldig usikker så hadde jeg tatt konrakt med helsestasjonen.

Nå er han 4 mnd å puster fort innimellom ennå, men i mye mindre grad. Virker som det gradvis går over. Nå puster han hurtig når han er trøtt og ivrig.

Skrevet

Nyfødte puster veldig uregelmessig. Man skal telle et helt minutt fordi de kan finne på å ha pause i 15 sekunder og så puste kjemperaskt. Frekvens på 60 eller mer er for høyt, 40 er fint. Men, det er kjempefint at du passer på veslegutten din:)

Skrevet

Jeg tror det var de 4-5 første ukene at vår baby pustet veldig fort. Merket det allerede på sykehuset og fikk beskjed om at det var normalt og babyens måte å trøste seg selv(?!)på. Hvis hun f.eks hadde vondt i magen, eller trengte mamman sin på et vis. (sulten,kos)

Skrevet

Kanskje prøve å google respirasjonsfrekvens + baby. Vil tru du finn litt fakta på dette da.

Vi syntest også vår velse jente pusta så rart, særleg innpusten. Høyrdes ut som ho hadde lungene fulle av slim. Etter påtrykk frå sambuaren min, har eg fått legen til å sjå på henne. Var jo på diverse rutinekontrollar ho lege og helsesyster, men dette viser seg fyrst når ho er i aktivitet eller er oppgira. Baby er 8 mnd nå, men lyden har vi høyrt sidan ho var nyfødt, eg tok det roleg sidan ho var grundig sjekka da ho fekk eit kort opphald på nyfødt intensiven pga. tøff fødsel.

Viste seg at ho har bløtt stupelokk, eller tracheomalaci. Nokså vanleg og stort sett ufarleg. Babyar veks det av seg.

Står om det her:

http://www.baby.no/helse/barnesykdommer/pustevansker/

Eg prøver på ingen måte å diagnostisere babyen din, men tipse deg om kva du kan lese deg opp på før du vurderer å få det sjekka ut. Sambuaren min er litt engsteleg av seg slik helsemessig... kan vera litt masete..., så han roa seg ikkje før den lyden var sjekka opp spesifikt. Så nå veit vi kvifor ho høyres ut som ein liten grisunge :)

Skrevet

Åh, jeg har vært desperat etter svar på dette selv. Lillegutt på tre uker puster også fort ofte når han er våken (og noen ganger når han sover også, hvis han er i ferd med å våkne). Ble ekstra fokusert på dette da han ble forkjølet for noen dager siden og leste meg grønn på dette med 40 pust i minuttet. Fastlegen min ville liksom ikke si noe om det var normalt eller ikke, siden vi jo var der fordi han var forkjølet.. Har prøvd å roe meg ned med at de ikke har helt ferdig utviklet pusteorgan og sikkert puster litt variabelt, men godt å se at andre opplever det samme :-).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...