kveitebolle Skrevet 1. mai 2009 #1 Skrevet 1. mai 2009 jeg har nå funnet ut at bilsetet til den lille har isofix base, og vi har ikke isofix i bilen..... setet vi kjøpte(for måneder siden, fordi vi fikk både sete og base for 1400) men vi fikk ikke opplyst at det var isofix, vi har ikke tenkt på det siden da, og så skulle jeg feste den i bilen for å gjøre alt klart til den lille kommer og får da ikke festet den! fortvilende det er Britax 2008 modell + base.. går de an å feste basen uten isofix? eller får vi ikke brukt den?
Elefantmama Skrevet 1. mai 2009 #2 Skrevet 1. mai 2009 Jeg trodde det var mulig å feste alle seter uten base, men kan jo selfølgelig ta veldig feil...??
fult hus:) Skrevet 1. mai 2009 #3 Skrevet 1. mai 2009 er ikke isofix å base d samme? hva er forskjellen?
kveitebolle Skrevet 1. mai 2009 Forfatter #4 Skrevet 1. mai 2009 basen er jo den man setter barnesetet på, isofix er festet man fester basen på.. jeg har ikke isofix feste i bilen min.. og jeg lurer på om det går an å feste isifix-base med 3 punkt selen, istedet for å bruke isofix festet? eller om det går an å montere isofix i bilen?
meg & lillegullgutten Skrevet 1. mai 2009 #5 Skrevet 1. mai 2009 Den der skjønte jeg ikke helt?? Vi har isofix base med HTS Izi sleep sete til bilen. Så isofix og base er en og samme tingen. Når det gjelder bilsete så skal alle seter kunne festes i bilen uten base. Det er bare nyere biler det er isofix feste i. Vi har 2 biler, en gammel og en ny så når vi kjører den gamle bilen så må jeg feste sete uten basen. Det er jo ikke alle som har nyere biler og de må jo få festa sete de også.
Pike 28 ♥alene med 2 søte små♥ Skrevet 1. mai 2009 #6 Skrevet 1. mai 2009 Isofix og base er ikke det samme! Isofix er en ny måte å feste barnestoler på. Det er metallringer som er sveiset fasti bilens karosseri og er mye mer plitelig enn bilens seler. Mye lettere å feste bilsetet også. Base er det babysetet klikkes ned på og en base har enten isofix festemåte eller belteføring. Isofix er altså en måte å feste basen... Til Britax babysete er det nå kommet en base med belteføring, så da må du eventelt kjøpe den! Jeg vil absolut anbefale å bruke base for det er mye lettere å feste setet og setet står mye mer stabilt! Selv med beltebase enn uten base i det heletatt...
Lillemus&mamma'n Skrevet 1. mai 2009 #7 Skrevet 1. mai 2009 Vi gjorde en tilsvarende oppdagelse i vår bil i dag... Har en 2008 mod. volvo stasjonsvogn, og regna rett og slett med at isofix-fester var standard, men neida! Bare "forberedelse til i sofix-fester" var standard, så vi må ut og kjøpe fester! Sjelden blitt så forbanna på en ellers nydelig vårdag! Så til spørsmålet ditt: Maxi-cosi har både isofix-base, og en base som kan festes med trepunktseler, men det er altså ikke samme base. Vet ikke hvordan de andre produsentene har ordnet seg, men regner med at de også har tilsvarende ordning. Alle seter kan festes med trepunktssele, men basene er det forskjell på.
Pike 28 ♥alene med 2 søte små♥ Skrevet 1. mai 2009 #8 Skrevet 1. mai 2009 Maxi Cosi ER en av de få setene hvor base kan festes både med isofix OG belteføring... ;-)
Mammsenvokser Skrevet 1. mai 2009 #9 Skrevet 1. mai 2009 Heisann. Må bare si at dersom dere har bil som er klargjort for isofix, er det kjempe enkelt og montere festene som trengs. Ikke trenger du å være særlig tekninsk anlagt heller Og ikke kosta de stort, rundt hundrelappen mener jeg og huske.
vesle og lille Skrevet 2. mai 2009 #10 Skrevet 2. mai 2009 hei, jeg har isofix stol til babyen, og vi har ikke isofixs i bilen, mannen min er bil mekanikker, og vi tenkte på og instalere isofix i bilen, helt til han fant ut at det er en satans jobb og dyrt og gjøre det, men har du isofix stol og ikke kan bruke det, så kan du bruke vanlig bilbelte for og feste stolen, det skal vi gjøre.
Fjerdemann på vei Skrevet 2. mai 2009 #12 Skrevet 2. mai 2009 Vi hadde volvo klargjort for isofix. Vi betalte ikke mange hundrelappene for isofix-festene til begge sidene, og det var veldig lett å sette de inn selv, var bare snakk om noen skruer som skulle skrues ut, inn med festet, og skru på igjen. Vi brukte en halvtime på det, max.
Pike 28 ♥alene med 2 søte små♥ Skrevet 3. mai 2009 #13 Skrevet 3. mai 2009 Kropp: Isofix-basen til Britax kan ikke festes med belte, men stolen kan, men det er langt fra like stabilt og sikkert som med beltebase/isofixbase...
Ooops I did it AGAIN Skrevet 3. mai 2009 #14 Skrevet 3. mai 2009 Maxi Cosi har to forskjellige baser. En til KUN beltefeste og en som kan festes med BÅDE Isofix OG belte. Vi har kjøpt den sistnevnte siden vi har to biler hvor dene ene har isofix og den andre ikke.. Ikke hørt at andre stoler har kombinerte, men synes vel i grunne det var butikkens ansvar å gjøre dere oppmerksomme på dette. Ville snakket med butikken jeg om evt bytte. Man kjøper jo med base for å gjøre det lettvint og greit, og da blir det teit med en base man ikke kan bruke og i tillegg må feste setet UTEN base...
Lillemus&mamma'n Skrevet 4. mai 2009 #15 Skrevet 4. mai 2009 Ja, vi oppdaget nå på lørdag at vår maxi-cosi base kunne festes med belter. Fikk oss en god latter da, gitt... Her er to høyt utannede mennesker i ferd med å få sitt første barn, en av dem er tilogmed ingeniør, også klarer vi ikke å se at det står monteringsanvisning for bruk av belter PÅ SELVE BASEN (tydelige tegninger var det også...) Morsomt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå