Gå til innhold

Når umyndige får barn:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har de da fulle rettigheter til å fatte alle slags avgjørelser på vegne av barna, eller har han/hennes foreldre rett til å blande seg inn i avgjørelsene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei, man er selv ansvarlig for egene barn.

hva skulle liksom besteforeldrene bestemt over?

Skrevet

Ja, det har de. besteforeldrene er jo ikke barnebarnets foreldre og har ingen juridiske retter overfor barnebarn. MEN besteforeldrene har rett til å oppdra/har ansvar for forelderen til barnebarnet.

Skrevet

Nei, jeg vet ikke. Umyndige kan jo ikke inngå jurisk bindende kontrakter, for eksempel. Dvs ikke kjøpe bolig el.l. Kan den umyndigere forelderen da f.eks. inngå avtale om barnehageplass, bestemme hvilken medisinsk behandling barn skal/ikke skal motta, flytte til utlandet med barnet osv?

Eller har foreldrene noe de skulle ha sagt?

Skrevet

Du vet vel at der er ulike aldersgrenser for ulike ting? Kriminell lavalder er 15, seksuell lavalder er 16. Og vil en jente på 16 ha p-piller(eller andre ting hos legen), så har 16-åringen rett til å nekte på at foreldre informeres. Fra de er 16 har legen taushetsplikt overfor foreldre.

Og hvem andre enn foreldre til et barn, skal ha rett til å bestemme over barnet? Besteforeldre har ingen rett, selv om foreldrene er under 18. Og i slike tilfeller har foreldre rett til å velge for sitt barn. Flytte utenlands kan vel ikke en under 18 gjøre uten sine foreldres samtykke i noen tilfeller.

Og barnehageplass; trenger barnet det, pga at mor studerer/jobber, så trenger barnet det. Det er barnet som har plassen, og mor betaler den.

Det er om å gjøre å skille mellom hva som direkte er knyttet til babyen, og hva som gjelder den unge forelderen.

Skrevet

Men om foreldrene bestemmer over sitt barn som er under 18, så får jo deres avgjørelser betydning for barnebarnet.

Skrevet

Min mor var umyndig da hun fikk meg. Derfor var min bestefar verge de første årene til hun ble myndig..

Tror (var sånn før i det minste) at barnet må ha en form for verge. Det betyr ikke så mye i praktisk, men om noe spesielt skulle skje, er vel vergen på en måte ansvarlig.

Skrevet

Jeg var enda umyndig (17,5 år gammel) da jeg fikk mitt første barn og hadde ingen verge til barnet, men skal sies at samboer/barnefar var 22 da førstefødte ble født.

Skrevet

sambo var 17 når han fikk barn å det var jo selfølgelig ingen andre som bestemte over barnet enn vi

Skrevet

Er begge foreldrene til en baby under 18 år opprettes det altid verge.

Skrevet

Da er barnefaren ansvarlig for ditt barn og han ville ved brudd ha fått hovedomsorgen, du kunne ha fått 50 % besøksrett.

Skrevet

Dette er ikke riktig opplyst. Det er ikke slik at barnet ved et samlivsbrudd automatisk blir satt bort til den myndige forelderen selvom mor er umyndig! Barn blir ikke fratatt mor om ikke det ligger til grunn for det. Jeg har flere venninner som selv ble mødre før fylte 18 og alle fikk ved samlivsbrudd den hele og fullstendige hovedomsorgen selvom far var myndig!

Skrevet

Du er for ung til å forstå dette ennå, lillemor blåogrosa.

Skrevet

NN 13:14 - Og du er tydeligvis så gammel at du ikke følger med i tiden vi lever i.

Skrevet

NN- 16:43 - Ja, vedkommende over er meget lite opplyst som hevder at barnet ved et samlivsbrudd automatisk blir gitt til den myndige forelderen på grunnlag av at mor er umyndig. Utifra denne teorien ville det vært usannsynlig mange alenefedre fremfor alenemødre i dagens samfunn, vi vet jo alle at det er mange unge jenter som får barn hvert år, også umyndige! I tillegg er det tåpelig å påpeke min unge alder ift denne saken da også jeg er mor og vet hva som gjelder ved den gitte situasjon.

Skrevet

"50 % besøksrett" - hva i all verden er det? Det er jo delt omsorg, det!

Tror du har synset deg fram til det svaret ditt...

Skrevet

Vet om flere som fikk barn før de fylte 18, og noen alenemødre som fikk barn før de fylte 18, men barnefaren var myndig. Så det har ingenting med saken å gjøre hvor gammel bf er.

Det er jo begrenset hvor mye du som forelder bestemmer over barnet ditt på 17 år, og vil hun flytte ut med sin lille er det pent lite du kan gjøre med det igrunn.

Skrevet

Har aldri hørt om noen besteforeldre som har noe de skulle sagt når det gjelder deres barnebarn. Ihvertfall ikke hvis foreldrene er over 16 år.

De kan vel anbefale mødrehjem/ avlastningshjem/samtaler med barnevern eller andre hjelpetiltak

Skrevet

Jeg var 16 år da jeg fikk min datter. Hennes far var 19 og forholdet tok slutt, men han fikk aldri noe foreldreansvar og var heller ikke verge.

Det var ikke mine foreldre heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...