Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 1. mai 2009 #1 Skrevet 1. mai 2009 Lurer litt på hva jeg skal gjøre med prevensjon etter fødselen. Har gått på p-piller i alle år, men har ikke lyst til å gjøre det etter fødselen. Tenker litt på hormonspiral. Har hørt at man ikke merker noe særlig til det hvis man får satt inn rett etter fødselen? Eneste aberet er jo at da får man mensen hver måned. Er vant til å styre mensen litt som jeg vil med p-piller. Man blir jo rent bortskjemt av å ikke ha mensen på 9 måneder når man er gravid! Jeg slutta forresten på p-piller i juli og ble gravid på første pp i desember. Med hormonspiral kan man vel også bli gravid med en gang man tar den ut? Egentlig har jeg lyst til å bli gravid igjen ganske raskt etter førstemann, men pga flytting og at jeg må få meg ny jobb etter permisjonen så tenker jeg at det er ok å vente litt så jeg ikke er gravid under jobbsøkeprosessen.
tommelise-31 Skrevet 1. mai 2009 #2 Skrevet 1. mai 2009 Jeg fikk satt inn hormonspiral etter fødselen til 2. barnet mitt. Ikke vondt i det hele tatt! Hadde ikke mensen månedlig, men hadde småblødninger en gang i blandt. Tok ut spiralen etter 4 år, for vi ville prøve å få et barn til. Jeg tok den ut i september og er nå nettopp blitt gravid. Så med meg tok det 6pp å bli gravid. Med de andre to barna mine ble jeg gravdid i 1pp.
Lucie*OgGuttaBoys* Skrevet 1. mai 2009 #3 Skrevet 1. mai 2009 korrekt meg om jeg tar feil, men dette er hva jeg fikk vite av legen.. med hormonspiral så blir menstruasjonen borte.. Om man ammer så anbefaler ikke legene hormonspiral eller p-piller, de sier at minipillen og kobberspiral er det man kan bruke.. Spiral blir ikke satt inn før etter 6-8 uker etter fødsel.. kanskje mer også.. jeg valgte minipillen, følte at undelivet hadde vært gjennom nok etter en fødsel..
tommelise-31 Skrevet 1. mai 2009 #4 Skrevet 1. mai 2009 Min lege sa at det er veldig individuelt om en får menstruasjon med hormonspiral. Noen får, mens andre ikke får. Det er ikke riktig at en anbefaler å ikke bruke hormonspiral etter fødsel, pga amming. Gå inn på; http://www.lommelegen.no/327757/hormonspiral-og-amming Det er riktig at spiralen blir satt inn tidligst 6 uker etter fødsel. Dette kan gjøres på 6 - ukers kontrollen etter fødselen. Jeg ville ikke satt inn hormonspiral om du planlegger å bli rast gravid igjen. Men det er ikke en påkjenning for underlivet om du velger spiralen he,he;)
Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 1. mai 2009 Forfatter #5 Skrevet 1. mai 2009 Søstra mi har hormonspiral og hun har mensen hver måned, men blør ikke så mye (tror jeg). Hva ellers skal man bruke da? Kobberspiral? Jeg kan jo begynne med p-piller igjen, men man kan kanskje ikke bruke det hvis man ammer? Jeg tror jeg må snakke med jordmoren min om dette.
tommelise-31 Skrevet 1. mai 2009 #6 Skrevet 1. mai 2009 Du kan godt bruke hormonspiral om du vil, men når den er satt inn er den sikker i 5 år. Så liten vits å sette inn spiral om du planlegger å bli gravid om noen måneder;) Du må til legen for å ta spiralen ut, med andre prevensjonsmidler styrer du dette selv. Andre prevensjonsmidler du kan bruke er mimipillen, pessar og kvinnelig kondom.
mitt 4.barn har kommet Skrevet 1. mai 2009 #7 Skrevet 1. mai 2009 Jeg hadde hormonspiral inne i 6 år. Det er hormoner nok i 5 år, og etter det virker den som en vanlig spiral. Men anbefaler at den fjernes etter 5 år, altså. Ingen smerter ved innsetting og uttaking. Hadde ingen skikkelige mensblødninger i disse årene, kun litt farget utflod (nok med truseinnlegg). Dette er individuelt, Kjenner ei som hadde mensblødninger som vanlig med småblødninger innimellom. Det var nok litt slitsomt. Det tok meg 4 mnd å bli gravid etter fjerning av spiralen. Ingen problemer med å amme da hormonene virker lokalt, og kun ørsmå mengder hormoner kommer i melka.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå