Gå til innhold

Hvor sterk er koblingen mensensmerter - endometriose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har lest flere ganger nå at det egentlig ikke er noen grunn til at man skal ha smerter under mensen. Så da ble jeg plutselig litt panisk og lurer på om det er slik at de fleste av dere som har hatt sterke (dog ikke ekstreme) mensensmerter har fått konstatert endo?

Og videre; hvor mange med endo sliter egentlig med å få barn? (Jeg har ikke funnet noe tallmateriale på dette.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel mer slik at de som har endometriose sliter med sterke menssmerter enn at alle som har sterke menssmerter har endometriose. Det er langt flere som sliter med sterke menssmerter enn endometriose-rammede.

Hvis du lurer på om du kan ha endometriose ville jeg tatt en tur til gynekolog. Hvis du allerede har vært hos gynekolog og hun/han ikke har sett noe så kan du nok slappe av :)

Jeg kjenner flere med endometriose og dessverre så har de slitt litt mer med å få barn og en av dem har ikke klart det i det hele tatt, mens andre har det gått fint med etter litt ekstra jobbing.

Skrevet

Det finnes vel egentlig ikke sikre tall på dette. Man anslår at et sted mellom 2% og 20% av kvinner har endometriose - ganske stort slingringsmonn der.

Endelig diagnose kan kun settes ved en kikkhullsoperasjon, noe man sjelden foretar seg før kvinnene har fertilitetsproblemer eller svært sterke endometriosesymptomer. Dermed kan man godt få kunstig høye tall på hvor mange endometriosepasienter som har problemer med fertilitet, har kraftige menssmerter osv.

For min del stemte det greit. Har ekstreme (godt forbi sterke) menssmerter og endometriose, fertiliteten er jeg litt usikker på.

Skrevet

Ok, tusen takk - da ble jeg litt beroliget:)

Skrevet

Jeg har endo, men uten veldige smerter ved mensen. Har vært operert 2 ganger for dette, og slet i over 2 år med å bli gravd med nr.2. Hatt endel spontanaborter som legene mener kan komme av endoen.

Er nå gravid med nr. 3. Alle er unnfanget på naturlig vis.

Min største bekymring med endoen er tidlig overgangsalder... I.o.m at jeg sikkert må ha en operasjon til i løpet av en 5-10års periode, og dette er noe de mener kan gjøre at en havner i tidlig overgangsalder.

Det ble sagt da de oppdaget min endo at veldig mange slitere har endo og at dette derfor kan anses som grunn til ufrivillig barnløshet, men jeg har altså klart å bli gravid på egenhånd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...