Gå til innhold

Grete Roede kurs, og en ravnsvart samvittighet..

Anbefalte innlegg

Skrevet

På ondag startet jeg på Grete Roede kurs..

Skal gifte meg i august, og trenger desperat å gå ned i vekt..

I tillegg har jeg begynt å trene..

Problemet mitt er at det er så vanvittig mye å tenke på.. Alle måltidene til rett tid, telling av kalorier,veie maten..

En brødrasjon skal veie 30 gram, og en påleggsrasjon skal veie 20 gram, blandt annet...

Dagen i går ble et helvette for min del..

Følte at jeg var en skikkelig dårlig mamma for jenta mi..

Vanligvis spiser vi sammen,alle måltidene.. Da tuller vi litt, "prater" litt, av og til vil hun ha en klem mellom brødskivene.. Og jeg koser meg med det.. Vi har en veldig positiv stemning under måltidene..

I går ble jeg helt besatt av å prøve å få til å telle kalorier, og veie den maten og i det hele tatt.. Jenta mi ble irritabel, og surkete..Noe jeg kan forstå,for plutselig var måltidene stresset i stede for koselige slik som før.. Jeg ble amper og følte jeg hadde skikkelig kort lunte..

Ved middagstider var hun sulten, og sto på gulvet og surket og klagde sin nød,mens jeg, jeg var mest opptatt av å veie maten jeg skulle spise,i stede for å ta henne opp slik jeg pleier,så hun kunne "hjelpe" meg. Når maten kom på bordet,så likte hun den selvfølgelig ikke,og jeg ble stresset igjen,med å skulle varme ett glass til henne (hun er 14mnd og spiser av og til glassmiddag), og samtidig skulle få i meg all den maten jeg skulle..

Så ville hun ikke spise,og jeg ble fortvilet,hun var jo sulten (virket det som), og småsutret hele tiden, men ville fremdeles ikke spise. Så mistet jeg besinnelsen og smelte neven i bordet, vasket henne, og satte henne på gulvet. Hun gråt litt, men roet seg fort og gikk i stua. Da kom tårene mine..

Skammet meg så, og tårene ville bare ikke slutte å renne..

Da kastet jeg maten til faens, lot kjøkkenet stå som en svinesti og gikk i stua til henne.. Har aldri følt meg så jævlig!

Ringte min samboer og sa at dette her, det går ikke!!

Men vi ble enige om at jeg skal prøve å få kjørt inn rutiner nå i helga,som han er hjemme og kan ta seg ekstra av henne, så får vi se hvordan det går på mandag. Hvis jeg fremdeles ikke føler at jeg klarer dette,så gir vi F!

Men aldri mer vil jeg sitte med den følelsen som gårsdagen ga meg..

Min datter skal alltid komme først..!

Huff,beklager å buse ut med dette.. Jeg forventer ikke all verdens svar, men jeg måtte bare få luftet ut litt..

Takk til dere som giddet å lese :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner deg godt. Jeg vurderte Grete Roede, men fant ut at det ble for mye styr. Har tatt meg sammen, spiser til faste tider, frokost, lunch, mellommåltid, middag og kveldsmat. Lite og ofte, og sunt.

Eks til frokost spiser jeg sånn Spesial K fullkorn med ekstra lettmelk.

Lunch er to grove brødskiver med sunt pålegg

Middag prøver jeg å få til sunt, men med en kresen familie blir det ikke alltid super sunt, men da spiser jeg heller en liten posjon.

Så spiser jeg to knekkebrød med. f.eks magerost til kvelds. Dropper det meste av søtsaker, kanskje jeg unner meg en liten sjokolade i helgen. Går til butikken ca hver dag med vogna, også trimmer jeg ca to ganger i uken etter at lillemann har lagt seg. Har en kort og en lang runde. Er deilig nå som det er lenge lyst på kvelden. Har gått ned ca 7 cm rundt magen siden påske og minus 2 kilo. Jeg har ikke tid eller tålmodighet med å veie mat og telle kalorier. Prøv bare å tenk over hva du putter i deg i løpet av dagen, er du fysen spis frukt til du spyr, det blir man ikke tykk av. :-) Spiser mye druer, det er søtt og godt.

Skrevet

Hei.

Jeg har også gått på Grete Rode, men klarte heller ikke å telle kalorier hele tiden. Det jeg gjorde var at jeg kjapt lærte med sånn ca hvor tykk en brødskive på 30 gram var, og så var jeg heller litt forsiktig med pålegget, da spilte det ingen rolle om skiva var for stor/tung. Det samme med middagen, jeg spiste kylling, kjøtt, fisk, pasta og potet uten å veie det, men spiste mindre av det enn før, og fylte heller opp med grønnsaker. Kylling og fisk spiste jeg forresten ganske mye av, for proteiner holder deg mett lengre. For meg lønte det seg derfor å spise kjøtt/kylling/fisk som pålegg også. I tillegg begynte jeg å bevege på meg litt mer, og da ble jeg enda sløvere på kaloritellingen. Tror ikke det var mange av dagsskjemaene jeg fylte ut :-) Prøvde heller å tenke at dette var snakk om en endring av livsstilen min. Nå viste det seg også at det å spise mindre karbo lønte seg for meg (for jeg har pco). Jeg gikk ned 11 kg på 8 uker.

Lykke til!

Skrevet

Skjønar godt fortvilelsen din, det er mykje å sette seg inn i første gong ein går Grete Roede-kurs.

Det eg vil råde deg til er å lage klar maten din før måltidet. Eg pleide å smøre skjevene mine først, og så sette eg brød og pålegg fram til dei andre. På den måten slapp eg å tenke på kva eg skulle og ikkje skulle ete, det var klart allerede.

Det går ikkje så mange dagar før du veit omtrent kor tjukk ei skjeve på 30 gram er. Eg endte opp med å bruke tynne skjever, anar ikkje om dei var 20 eller 30 eller 35g, ein kan ikkje vere på grammet nøyaktig. Og så var eg generelt forsiktig med pålegg. Når det gjeld middag synest eg å huske at det var nokre bilete som beskriver veldig bra korleis ein middagsporsjon med forskjellig kaloriinnhold ser ut.

Bruk helga til å bli vant til tanken og til å kunne SJÅ omtrent kor mykje skjeva veier, så går det bedre veldig snart. Eg var og heilt overvelda den første veka, men alt gjek bedre etter 1-2 veker etter påbegynt kurs.

Eg gjekk to kurs på rappen og gjekk ned 14kg. Hadde gått ned meir om eg hadde klart å holde meg i skinnet heile tida, men er glad for at eg i alle fall klarte å ta meg inn igjen etter ein "sprekk" eller to :o)

Lykke til vidare med kurset og lillejenta!

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen!

Veldig godt med oppmuntrende ord!:)

Føler egentlig at det går litt bedre allerede..Jeg gir litt mer faen, og stresser ikke.. Dette er jo første uken og det tar tid å få inn nye rutiner.. Jeg er jo ikke noe super menneske,som kan få til ALT på en gang! Hehe..

Dette med brødmaten går fint nå, har vekta stående på benken, så jeg lett kan slenge maten oppå.. Det værste nå er middagene..Meeen, tenker det også kommer seg etterhvert..:)

Så fantastisk å høre at dere har lyktes med kurset,og gått ned i vekt..!

Håper det fungerer for meg også..

Men først og fremst er jeg mamma, og det skal jeg ikke "glemme" igjen!

:)

Hilsen HI..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...