Gå til innhold

hva hadde dere gjort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

la oss si at du hadde en gutt/jente som var veldig flink på skolen.

og så går det plutselig veldig dårlig.

etter en samtale h*n så sier h*n at det er den nye gutten i klassen som forstyrrer og plager h*n.

barnet ditt får ikke gjort det like bra lenger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ha spurt hvordan han følte seg plaget. Så hadde jeg spurt om lov til å ta dette opp med den andre guttens foreldre. Invitert dem hjem til meg og prøvd å finne løsninger i felleskap. Litt avhengig av alder på barna ville jeg ha lagt et møte med barne også. (Ville først og fremst ha laget en god relasjon til foreldrene til den andre gutten, uvurdelig) Hadde ikke dette fungert ville jeg ha kontaktet skolen, så til slutt vurdert skolebytte.

Skrevet

Hadde spurt om hvordan den nye gutten plaget og forstyrret. Hadde spurt om det var greit jeg tok dette opp med lærer/rektor på skolen. Kanskje de kunne fulgt litt med sånn at de kunne "tatt" gutten i de than plager/forstyrrer. Hadde ikke det hjulpet hadde jeg tatt kontakt med foreldrene til den nye gutten.

Skrevet

takk for svar misantrop.

men det var ikke så enkelt.

guttene er 8. og foreldrene hans bare feier det unna og synes jeg er litt dum.

jeg må prøve og kontakte skolen tror jeg. for dett går ikke.

skolebytte er ikke mulig her vi bor.

Skrevet

gutten min vil ikke snakke så mye om det. det er et sårt tema. han vil ikke dra på skolen lengre. men han har rett og slett nødt.

vi har nødt til å ta kontakt med læren deres.

men jeg er redd for at jeg har gjort det verre. det ble verre etter jeg tok kontakt med foreldrene til den andre gutten.

Skrevet

Jeg hadde ei venninne som ble mobbet på skolen. Foreldrene til gutten som mobbet var lærere. Dagen etter samtalen på skolen kom gutten og sa at mamma og pappan hadde sagt at han ikke trengte å bry seg noe om det og at han bare kunne fortsette som før. Jeg har vondt for å tro at de faktisk hadde sagt det til gutten, men en ting er sikkert de tok det ikke alvorlig nok. (Så at faren sto å så på sønnen mobbe fosterbroren min på fotballkamp). Det må være helt for j... å se på at bare sitt blir mobbet. Håper virkelig dere og lærerne kan finne på noe lurt sånn at sønnen din ikke får varige skader. Lykke til, håper virkelig det ordner seg for dere.

Skrevet

Dette er dere foreldres ansvar, ikke guttenes. Ta det opp med skolen med en gang. Gutten trenger ikke være enig i at det blir gjort, heller ikke den andre gutten og hans foreldre. Gutten din er for liten til å forstå at det er nødvendig å ordne opp for å få det til å gå over. Han tenker sikkert litt på represalier fra den andre gutten, også, oppi dette.

Eneste måten å få slutt på plaging osv, er å slå hardt ned på det med en gang en finner det ut. Det hjelper ikke å vente å se om det går over. Skolene rundt om skal ha slike anti-mobbe-opplegg, og de skal slå ned på slikt. Selv om dette bare er småplaging, så kommer det under samme kategori. Dette skal lærere som ledelsen ved skolen gripe fatt i.

Du kan ikke bare overse det, for da kan den gutten som plager, tro det er fritt fram å holde på. Det er jo det han har erfart til nå.

Og det med at det blir verre, etter å ha prøvd å ta det opp med foreldrene er grunnen til at en ikke skal gjøre det selv, men overlate det til skolen. Det er skolens ansatte som er tilstede når det skjer, ikke du, og derfor skal de ordne opp. De skal også ha faglig kompetanse til å gjøre det.

Og fortsetter det etter at skolen er innformert, så informer skolen på nytt. Griper de ikke tak i det, så går du høyere opp i systemet; kommunens skolekontor osv.

Hilsen mor til "tidvis" mobbeoffer.

Skrevet

jeg har store problemer med å forstå hvorfor en 8 år gammel gutt skal få bestemme om mor og far skal ta opp problemene med skolen. om gutten blir plaget, så blir han helt sikkert ikke mindre redd om mamma og pappa sier at de skal snakke med gutten, lærere eller foreldrene. for han tenker jo helt sikkert at gutten kommer til å ta hevn fordi han har tystet. så han vil jo sansynligvis ikke juble av glede over det forslaget.

men dere er foreldre så da må dere ta ansvar og lette byrden mest mulig fra han skuldre. snakk med læreren og få det skriftlig at der har gjort det. og drøft tiltak som kan føre til at guttene får det bedre. hva skal til for at mobberen ikke lenger mobber? det kan jo være mange ting. men funker det ikke å snakke med læreren så hadde jeg krevd at gutten min aldri var alene med han andre.

tryghet er enormt viktig for alle. det er vår jobb og passe på at barna våre har det trygt.

jeg hadde heller flyttet og byttet skole og jobbet som "hva som helst" en å la barnet mitt gå på en skole som ikke tok planging seriøst.

jeg har også blitt mobbet.

Skrevet

Jeg ville snakket med læreren! Enkelt og greit. Problemer i klassemiljøet skal læreren gjøre noe med og er det noen som skal snakke med foreldrene så bør det være læreren i første omgang.

Jeg ville ikke snakket med foreldrene før det var siste utvei. Mange foreldre kommer i et ekstremt forsvarsmodus når det gjelder kritikk av sine barn, spesielt dersom det kommer fra utenforstående.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...