Gå til innhold

Amming og såre brystvorter...


tre håpefulle

Anbefalte innlegg

da jeg fikk min sønn for to år siden så fikk jeg sår på brystvortene mine allerede på sykehuset.. Desse sårene ville ikke gro.. Prøvde alt som prøves kunne.. Det var så inni He£§&% vondt å amme, at med en gang jeg var ferdig, så gruet jeg meg til neste gang.. Dette ble en så stor psykisk påkjenning, at jeg mistet melken etter fire-fem mnd.. Følte det som et nederlag, selv om jeg hadde prøvd alt for å holde melkeproduksjonen oppe.. Samtidig følte jeg en enorm lettelse, for at jeg endelig kunne gi opp med god samvittighet, siden jeg virkelig hadde prøvd, trass i store smerte.. Kan si at jeg sa ikke et eneste stygt ord under fødselen, men der kom mange gloser under amming.. Min mor sa til meg en gang jeg skulle legge barnet til at "melken din kommer til å surne" hehe.. ;) Jeg skulle gått igjennom mange fødsler for å slippe slike smerter under amming igjen...

 

Jeg gruer meg litt til ammingen nå, håper slik på at det vil gå bedre denne gangen.. Sist så fødte jeg i uke 34, så guten min hadde nok ikke samme teknikk som ett fulbårent barn.. Så jeg har et håp om at det blir lettere.. At brystvorter blir såre i starten, det er jeg klar for, men ikke slike åpne sår som jeg hadde sist...

 

Prøver nå å herde brystvortene litt.. har allerede kjøpt inn Lanolin brystvortesalve som jeg skal ha på fra begynnelsen.. Noen som har andre tips, for å forebygge at dette vil skje igjen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde også en sånn "sugebaby" forrige gang.. fikk faktisk beskjed av jordmor om å bruke smokk til småtten med en gang melken kom- slik at puppen ikke ble smokk bare mat.. de verste sårene ble iallefall borte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På SUS bruker de albueskjell. De legges på brystvortene i stedet for ammeinnlegg. Finnes visst et stoff i skjellene som hjelper. Har selv vært på en strand og plukket et par (6, p.g.a. ivrige jenter som ville hjelpe til), som jeg håper vil hjelpe.

 

Ellers kunne historien din vært min. Helt forferdelig og vil si at det ødelegger mye av barseltiden i begynnelsen.

 

Lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ihvertfall anbefale at så fort du kjenner at det er litt ubehagelig eller litt vondt når babyen begynner å suge, så må du ta en finger inn og løsne grepet. La heller babyen ta nytt sugegrep. Får man først såre brystvorter så blir de som regel såre lenge... Det skal IKKE være vondt å amme, hvis det er ubehagelig eller vondt når barnet tar sugetak så suger babyen feil.

Lykke til. Håper det går bedre denne gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe dere MÅ kjøpe dere er Purelan salve. Det er en salve du får kjøpt på apoteket som er beregnet på slike problemer. Ha den i toalettmappa når du drar på sykehuset. Helt ufarlig for bebien å suge selv om du har på den salven. Den er helt unik og uunværlig!!!!! Jeg brukte sjell på brystvortene første gangen...var vondt lell...Purelan salve andre gangen gjorde underverker!!!!

 

Mulig dere må spørre etter den...Jeg vet også at Baby shop har solgt den.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS...den lanolin salven du nevner er vel den jeg prater om kanskje...men den hjelper altså...bruk den mens du ammer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde oxo veldig såre brystvorter sist. Det som hjalp var å gi babyen pumpet melk fra bitteliten kopp slik at j kunne stå over et par amminger. Jeg lufttørket mye, og hadde faktisk på bacymysinsalve da j visste jeg ikke skulle amme de neste timene men gi kopp (tror ikke babyen skal ha dette i se, så det er nok viktig at det er en stund før neste amming).

Brystskjell hjalp å ha på - men ikke for mye for da ble jo aldri vortene tørre til å gro. Men tror melken som ble samlet iskjellene hjalp oxo.

 

Jeg har allerede begynt å smøre m lanolin...uten at jeg vet om det vil hjelpe, men tenkte at det er bra om de hvartfall ik er tørre v ammestart. Vær forsiktig m å herde - jeg gjorde dettte sist samme da som fødsel og endte med såre vorter før j hadde startet amme.. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den heter PureLan med lanolin i... Den synes jeg var den beste, for den var myk å smøre på... =o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde også som du store sår på begge brystvortene, min datter gulpet opp blod som hun hadde fått i seg under ammingen, og jeg gråt hver gang jeg skulle amme! ordentlig kjipt! kunne gjerne ha tatt en fødsel til for å slippe de der 2 første månedene. MEN her kommer noen gode tips som hjalp for meg:

1) Ta en myk ull-genser og klipp hull for brystvortene! det ser litt kinky ut, he he, (mannen min syntes det var helt topp...) og luft de så mye du bare kan.

2) når jeg skulle ut brukte jeg et par store thé-siler (sånne dobble man bruker til en the kanne), limte fast myke ull innlegg med hull i på innsiden, mot brystet, og hadde dem i amme-bh'n. det var ikke så komfortabelt, men det funket.

3) husk altid rene fingrer og brystmelk på vortene og luft-tørking etter hver ammimg

I løpet av bare noen få dager med denne "lufte-kuren" begynte sårene å gro og jeg ammet frem til jenta min var 15 måneder!

 

Jeg venter min nummer 2 den 18 mai, og har også tenkt mye på hvordan ammingen skal bli denne gang... Men fra hva jeg hører er det jo mye lettere andre gang, og som en annen også har skrevet, ta babyen av puppen hvis det er vondt og skift stilling/side ofte og vær obs allerede helt fra første amming at babyen suger rigktig. SPØR om hjelp på sykehuset/barsel/patienthotel!! Jeg kommer til å være en ordentlig masekopp denne gangen og få noen til å hjelpe meg hver gang jeg skal amme i starten hvis det er det som skal til!!

Lykke til du :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar og gode tips... Dette skal jeg prøve hvis det blir samme problem igjen...

 

Siden gutten min var prematur (uke34) sist, så håper jeg at denne gangen er babyen mer utviklet i sugeteknikk, og at hun gaper litt større.. hehe.. ;)

 

Jordmoren min sa at jeg skulle ringe på å spørr om hun suger riktig HVER gang jeg la henne til brystet, for å unngå dette problemet igjen..

 

Jeg krysser fingrenne for oss begge..

 

Litt av det jeg prøvde/brukte sist: ullinnlegg, sjell, pumping, amming med beskyttelsekopper, brystmelk på vortene hver gang og lufttørking, smørte brystvortene med PureLan, smørte med ren olivenolje, kortison, soppmiddel, la babyen til i "tvillingleie". Det var flere ting, men husker ikke alle nå....

 

Nå sa jordmoren at de bruker en form for øyesalve på hvis det blir sår.. Husker ikke hvilken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg vil anbefale deg å prøve ammeskjold dersom det blir like sårt denne gangen også. Dette er tynne silikonskjold som selges på apoteket. Litt styr med vasking og koking av disse, men absolutt verdt det når sårene er på sitt værste.

Vet med meg selv at jeg hadde gitt opp aminngen lenge før om det ikke hadde vært for skjoldene.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...