Gå til innhold

Hvilestund i bhg- er det helt ut???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg jobbet i bhg for 7-8 år siden hadde de barna som ikke sov på dagen hvilestund en halvtime etter maten kl.14. Da lå de på madrasser og en voksen leste bok eller de hørte lydbok. Det var så godt å få den lille hvilen etter masse lek hele dagen. I mine barns barnehage er det ikke slik. Jeg ser jenta mi på snart 4 år kunne ha godt av noe slik.

Er det helt ut å ha hvilestund? Eller er det bare i vår bhg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I bhg til sønnen har dem sånn hvilestund som du snakker om.

Skrevet

Min fireåring sover fortsatt en time i barnehagen. Vi går hjemmefra kl 0730, og er ikke hjemme igjen før 17.30, så han trenger absolutt den timen. Han har egen madrass og dyne, og han liker kjempegodt å krype udner dyna i barnehagen. Vi er alle sammen fornøyd med at vi kan hente ne gutt som er blid og fornøyd, og så koser vi oss sammen en stund på kvelden (han legger seg ca kl 21). De barna som ikke sover, hviler.

Skrevet

hos "oss" er det ikke slik vilestund. da tror jeg ganske mange småtasser som ikke skulle sovne hadde sovnet.. hm.. hvordan løser dere det da?

Skrevet

Har slik hvilestund i vår barnehage:-)

Skrevet

de har det i bhg til min sønn. de koser seg veldig da:)

Skrevet

Min sønns bhg har hvilestund. De minste sover, de større bare slapper av. Dette er etter lunsj, sånn i 12tiden. Hvordan de hindrer at barna å sove når de bare skal hvile, det har jeg også lurt på.

Skrevet

De har 2 timers hvilestund til barnehagen til min datter, men de har hvilestundsaktiviteter for de store barna

Skrevet

Hos oss er det bare på liten avd. Her er de ute hele dagen for tida. De som ønsker kan være igjen inne på lesestund. "Problemet" der jeg jobbet var at flere sovnet om de fikk madrasser.

Skrevet

Hvorfor er det et problem at de sovner?

Så lenge det ikke er kl.16 på ettermiddagen, så er jo det helt topp etter min mening!

Er et barn så trøtt at det sovner ved å ha det litt roligere en liten stund på dagen, så synes jeg det er helt utrolig at man skal frarøve dem det!

Jeg er jo "bare" hjemmeværende med en på 13 mnd, men hun får da lov til å sovne når hun er trøtt! Når hun en gang (og ut i fra dette, om ganske lenge) skal begynne i barnehagen, så vil jeg da prøve å finne en barnehage som lar henne få lov til det!

Skrevet

lille sprelle

merker det er første barnet ditt. er STOR forskjell på å la en 1 åring å en 4 åring ha hvilestund. jeg er IKKE interessert i å ha barna våken til 22 pga at dem skal sove i bhg. mini på 11 mnd får ikke sove etter 16. for da holder han seg våken hele kvelden...heldigivs så sover dem kl 12 i barnehagen der han skal begynne. så da slipper vi det styret.. som voksen trenger man litt voksentid på kvelden.

En venninne av meg sin gutt begynte i bhg da han var 2.5. han måtte da legge seg med de andre barna men skulle IKKE sove. men han sovnet flere ganger. bhg nektet for at han hadde sovnet. men moren sa at det måtte han for han satt oppe til kl 23 hver kveld.... etter mye om og men så innrømmet dem at han hadde sovnet....

så er stor forskjell på barn....

jeg jobber selv i barnehage og vi har ikke hvilestund. tviler på at jeg hadde fått alle barna på min avdeling til å ligge i ro. hehe..;)

om dem er kjempe trøtte på ettermiddagen så finner vi frem en vogn når vi er ute så får dem slappe av. noen ganger er det noen som sovner...men dette er da avklart med foreldrene på forhånd om det er "lov" å sove eller ikke.

Skrevet

Hos oss har de hvilestund på 2-4-årsavdelingene (de på småbarns sover, selvfølgelig); da leser de bøker, hører på fin musikk - gir dem et pusterom fra en travel hverdag. Har hendt en gang at 3-åringen sovna, så det ser jeg ikke på som et problem.

Synes det er fin læring at alle kan roe seg ned litt "på likt" også. Ettersom de blir ferdige, går de over til bordaktiviteter/andre "stilleaktiviteter". Noen ganger tar hvilestunda 10 min, andre ganger 40, det kommer an på barnegruppa. De blir ikke tvunget til å ligge på madrasser og tie stille, men de elsker den stunda på puterommet :-)

Skrevet

Hos oss er det bare hvilestund når de har gjort ting som har sliti ut barna mer enn vanlig, og det er på den største avd.

På den mellomste avd der hun minste jenta mi går, så har de en stille stund. De som sover de sover, mens de andre gjør ting som ikke bråker. Så det blir på en måte litt hvilestund.

Skrevet

Snakker jo ikke om at de skal sove i timesvis!

Alle mennesker - også barn - har godt av å ta det med ro litt.

Vi tar jo f.eks. lunsjpause på jobben - men vi kan det der med å spise pent osv - så det er jo ikke en læresituasjon for oss (som det er for mange barn)

Debatten vedr. barnehage og ikke og hva som er godt, konsekvenser mv. er ihvertfall helt klar på en ting: Alle trenger ro i løpet av dagen - en pause for å si det slik. Man kan klare seg uten, men det gjør noe med en.

Hva slags turbobarn har du som ikke kan ta det med ro en halvtimes tid i løpet av dagen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...