Glad tobarnsmamma Skrevet 1. mai 2009 #1 Skrevet 1. mai 2009 Hei. Har noen spørsmål til dere andre med barn på 9 mnd +. - Hvor mye MME gir dere nå? Jenta mi har nå sluttet å die, hun hadde ikke "tid" til å ligge ved puppen lengre, var alt for nysgjerrig. Så nå har jeg ikke mer melk. Regner med hun må få MME, men hvor mye? Hun spiser 2-3 grøtmåltider, 1 beger frukt og noen biter skive til dagen, i tillegg drikker hun masse vann. Liker ikke godt middag, men spiser litt av det også. - Hva gjør barnet mens du dysjer? Lillejenta klatrer nå ut av vippestolen, så det er ikke et alternativ lengre... - Hva kan barnet ditt nå? (Krype, gå, reise seg, sette seg opp, spise mat selv, åle seg, snakke osv.?)
Gjest Skrevet 1. mai 2009 #2 Skrevet 1. mai 2009 Hei! Har en gutt på snart 10 mnd. Han hadde heller ikke tid til ammestunder i fanget lenger, så nå får han mme. Ikke så populært, han drikker vel mellom 100 og 200 ml pr dag. Fikk liksom ikke noe klart svar fra hs i forhold til hvor mye han bør få, men han vil uansett ikke ha mer så... Han spiser grøt tre ganger om dagen, og det er jo endel melkepulver i den. I tillegg drikker han bra med vann. Grøt er favoritten, middag er ok, men ikke like populært. Brødbiter er morsomt av og til:) Frukt er topp! Dusjer før mannen min går på jobb, han her klatrer også ut av vippestolen nå! Setter han i lekegrinda hvis jeg må på do, det går greit, han synes det er helt ok å være der noen øyeblikk i ny og ne:) Han krabber i vill fart, reiser seg overalt, og går litt langs det han holder seg i. Gnir brødbiten ned i bordplata, veiver med skjeen, og gnir grøten godt inn i fjeset. Mao; spiser ikke selv! Babler masse, men ikke bevisste ord. Sitter godt og stødig når han synes han har tid til det:)
Lene72 Skrevet 1. mai 2009 #3 Skrevet 1. mai 2009 ca 200-300 ml mme. 2 grøt måltider. 1 beger frukt. 1 glass middag. Vi har nettopp gått til innkjøp av en reiseseng til å plassere han i når vi går på do og andre små ting. Vet ikke om det kommer til å fungere. Fant ut at lekegrind tok for mye plass. Han åler seg. Smaker litt på brød og makaroni selv. Babler en del, men har ikke den store forståelsen enda.
Mmiljemors¤prinsesse¤+baby Skrevet 1. mai 2009 #4 Skrevet 1. mai 2009 Heisann! Jenta mi er 9 mnd idag. Hun får ca 200ml mme i døgnet. +- Måtte gi meg med amming for hun ville gjerne ha med puppen å se på ting og det ble litt vanskelig! Spiser brød til frokost, grøt lunsj, middag og så grøt til kvelds. Når jeg dusjer, er ho bare inne på badet m meg egentlig... ordner med sitt, leker og sånn. Det meste er ryddet bort fra gulvet. Ellers er ho overalt, sitter, krabber og reiser seg. Spiser kjeks og brødskalk. Sier mammamam, og masse babling
*bubbs* Skrevet 1. mai 2009 #5 Skrevet 1. mai 2009 Jenta vår på 9 mnd er heller ikke så interessert i pupp, men vi tenkte at hun får ta det ho vil ha og ellers supplerer vi med vanlig mat. Hun får pupp når hun våkner, ofte noen "smaåsuper" når hun har tid i løpet av dagen og ellers før hun legger seg og et drømmemåltid kl 2200 (må vel slutte snart, for hun har fått 5 tenner..) Ellers spiser hun grøt til frokost og lunsj, et brødmåltid klokken ett og så middag klokken tre. Grøt igjen til kveldsmat. (Det er vel en del melkepulver i den grøten..) Hun får bare vann på flaske. Grøten og middag gir vi på skje, men eplebiter, brød og smaksprøver av vår mat får hun spise selv. Hun har ikke villet sitte i vippestolen siden hun begynte å åle seg, og det er mange mnd siden. Nå krabber hun over alt, reiser seg og står ganske stødig og setter seg ned når hun føler hun mister balansen. Når jeg dusjer er hun med inn på badet. Stort sett står hun lent inn i dusjen (den er opphøyd) og plasker med vannet som renner forbi. Da babler hun som en foss og "synger" liksom for seg selv. Hehe.. Vann er moro! Det nyeste som har skjedd her er at hun vinker bevvist når noen sier "hadet" (så godt som hver gang nå!) og svarer "da-da" eller liknende. Hun har også blitt vill etter å spille på slurva denne uka. Forrige uke fant hun ut hvordan hun skulle putte klosser ned i hullet på Fisher Price giraffen sin. Den beste leken er å sitte på pappas skuldre mens mamma "jager" dem rundt i huset. Da hviner hun av skrekkblandet fryd og ler så hun nesten ikke får puste. Denne uka så jeg også at hun brukte en krakk til å støtte seg på for å kunne "gå" bort til hyllene ved å skyve krakken forran seg. Hun snakker ikke. Bare babling. Hun sier ma-ma, men jeg føler ikke det er bevisst til meg. Det nermeste bevisst ord jeg hører er når hun svarer "da-da" til hadet.
rampete robin Skrevet 1. mai 2009 #6 Skrevet 1. mai 2009 Jeg har vanlig kumelk i middaengs hans når jeg lager. Ellers drikker han 210 ml mm midt på dagen. Ammer joen få skvetter morgen og kveld. I tillegg 1 brødskive, litt frukt og 2 måltider grøt. Når jeg dusjer er han enten i lekegrinda eller krabber rundt på gulvet på badet. Tar gjerne med noen leker inn på badet som han kan sitte og leke med. Han reiser seg opp, går noen skritt rundt bordet, han har akkurat begynt å krabbe skikkelig, setter seg selv opp, spiser brødbitene sine selv, holder flaska med vann selv, drikker av glass (da holder vi), sier ma-ma, pa-pa og takk-takk. Klapper, vier hvor stor han er. Det var noe av det han gjør. Han er 9.5 mnd.
herola Skrevet 2. mai 2009 #7 Skrevet 2. mai 2009 Jeg gir ikke MME for hun vil ikke ha...Dier ca. 2 ganger i døgnet. Hs. sa det ikke var nødvendig å begynne med MME nå når de var så gamle og spiste grøt (som d er melkepulver i), Spiser ellers 1 grøtmåltid (er for tiden veldig lei av grøt), banan, 1 beger frukt m korn, 2-3 br.skiver, bittelitt middag (ikke så veldig glad i det). Drikker vann til måltid. Jeg dusjer mens hun sover eller pappaen er hjemme. Hun kan kravle, sitte alene, spise br,skive og frukt alene, drikke av glass, vinke, vise hvor stor hun er, spille på slurva, riste på hode til "nei-ting", sier mamma,pappa,der, tittei og ball.
1 Skrevet 2. mai 2009 #8 Skrevet 2. mai 2009 Jenta mi på 9.5 mnd er fortsatt puppegal, så hun spiser vel pupp rundt 5-6 ganger i døgnet (også om natta....men dette skal vi ganske så snart avvenne henne). Så spiser hun et par grøtmåltider, 1 fruktmos, og så smaker hun ofte på middagen vi voksne spiser. I tillegg får hun smaksprøver av det meste: banan, brødskive, is, juice osv. Dusjer som regel når samboer er hjemme, eller når min mamma passer henne. Ellers kan nurket krabbe, gå langs bord og alle slags kanter, stå uten å holde seg i noe i 10-15 sekunder, vinke, si bevisst hadet, bæ, mjau og pappa (den foræderen..hehe) + masse babbling. Videre kan hun vinke, spille på slurva både på seg selv og på andre, herme etter oss med ulike fakter (som å slå i bordet eller stryke på bordet når jeg gjør det), hyle HØYT og LENGE når hun ikke får viljen sin, tar sutten opp og setter den inn selv osv. Iallefall ei aktiv lita jente:)
Sugarbells med 2 jenter<3 Skrevet 3. mai 2009 #9 Skrevet 3. mai 2009 Synnøve er 9,5 mnd - snart 10. Hun spiser 400 ml mme hver dag. 200 ml på morgenen og 200 ml på kvelden etter badestunden. Rutinen blir slik: 200 ml melk 1 posjon grøt 1 fruktbeger evt ei brødskive hvis hun er mer sulten. 1 middagsglass 1 posjon grøt 200 ml melk Vann har hun alltid tilgang på. Jeg dusjer når pappan er hjemme eller hun sover. Evt sitter hun bare å leker for seg selv. Hun kan vinke, si mamam, ddadaa, hei og namnam. "Så stor", gynge til ro ro ro din båt, reiser seg helt opp, setter seg på rompa, står på kne uten støtte, hyle, herme etter når jeg f.eks banker i bordet, "give me five"... ja, det er nok mer:) Det er morsomt å se de utvikler seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå