Gå til innhold

Er det noen her som vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan blir samværet med barnet fordelt dersom foreldrene er uenige?

I dette tilfellet vil moren til barnet at faren ikke skal ha barnet alene i helgene.

Grunnen er at faren drikker hver helg - han drikker til han stuper. Uavhengig om han er alene med barnet eller ikke.

Han er jevnlig utro og de har det generellt dårlig sammen, men moren vil ikke gå fra han da hun mener at han kommer til å få samvær med barnet annenhver helg.

Noen som vet om det fins noen lover ang dette - har prøvd å lete på lovdata.no og advokatenehjelper.com men det er jo en jungel finner det ikke ut.

De er ikke gift, men har vært samboere lenge

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ho må ta kontakt med helsestasjonen å forklare saken,så kan de avgjøre om barneværnet burde komme inn i bilde

høres ut som en litt delikat sak, så r nok lurt å gå varsomt å sikkert frem,ikke ta forhasta sluttninger

Skrevet

Det er ikke fast at samvær annen hver helg skal skje. det er bare det som kalles "vanlig samvær", men det er ikke lovpålagt. Enhver må finne det som passer av samværsform. Om det er en helg i måneden eller annenhver måned, så er det avtalen de lager seg i mellom.

Eller om de bare velger noen ettermiddager her og der, så er det avtalen de lager. Det trenger ikke innbefatte overnattinger i hele tatt.

Og samværsforelderen skal og må være i stand til å ta seg av barn.

Det er samvær som ikke kan nektes, overnattinger kan nektes.

Skrevet

Tusen takk, er det noen sted dette står, så jeg kan vise hun?

Skrevet

helt riktig at "vanlig samvær" ikke er lovpålagt. men det er ofte vanskelig å få en domstol til å dømme mindre om man ikke har mye bevis for at barnet ikke vil ha det bra hos far.

jeg vil anbefalle mor å snakke med et familievernkontor om saken. si at hun ikke tør og flytte i redsel for at barna må være alene med en full far.

tror du at far kommer til å kreve samvær med overnatting? eller har han selvinsikt nok til å inse at det ikke er noe lurt?

du kan ringe anonyme alkoholikere. de har grupper for pårørende også og mye kompetanse. jeg har selv snakket med de flere ganger om andre personer en meg selv.

ellers ville jeg kanskje bestilt en time hos en advokat og spurt om rettigheter i tilfeller som dette og om du burde samle bevis av noe slag. du kan jo skrive mail til aleneforeldreforeningen eller amatea og spøre de om de har noen råd å komme med.

hun som styrer alenemedbarn.no er advokat og selv alenemor, så hun har en stor interesse for barn i disse situasjonene. du kan jo prøve henne. selv om hennes side ikke er en statlig støttet en sånn som aleneforeldreforeningen er.

lykke til!

Skrevet

Samvær må forldrene bli enige om seg imellom evt. i mekling, som er obligatorisk for foreldre som skal flytte fra hverandre. Den forelder som barnet ikke bor hos, har rett på samvær og det har barnet også. Hvis de ikke blir enige om samvær, kan en av dem ta saken til retten for å få en rettslig avgjørelse.

Dersom den eller de som har forldreansvaret har mistanke om at barnet lider overlast i samværssituasjonen, har vedkommende ikke bare en rett, men også en plikt til å holde tilbake fra samvær: Barneloven § 30, 3. ledd.

Barnet må ikkje bli utsett for vald eller på anna vis bli handsama slik at den fysiske eller psykiske helsa blir utsett for skade eller fare.

Rusmisbruk hos foreldre er helt klart en situasjon som kan utsette barnet for fysisk og /eller psykisk skade, og da plikter bostedsforelder å hindre at barnet utsettes for en slik situasjon.

Det er også slik at barnevernet, dersom bostedforelder melder fra om skadelige forhold hos samværsforelder, ikke tar tak i forholdene hos samværsforelder, men at bostedsforeldre ikke har vist god nok omsorg ved å sende barnet til en forlelder det er kjent med ikke kan dra god nk omsorg for barnet. Samme hvis f.eks en nabo av far melder til barnevernet at far drikker når barnet er der på samvær, er det mor barnevernet vil kontakte og starte undersøkelsen; hvordan kan hun sende barnet dit når hun er kjent med forholdene hos far etc.

Dersom forholdene hos bostedsforrelder er tvilsomme, plikter samværsforlder å holde tilbake og melde fra til barnevernet.

Så i ditt tilfelle HI, ville jeg holdt barnet tilbake fra samvær eller kun dagsamvær, evt samvær med tilsyn og henvist til § 30 i barneloven. Dersom far er uenig, får han ta saken til retten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...