Gå til innhold

Hvordan uttales initiativ!?


Anbefalte innlegg

Skrevet

[ i n i t s c h i a t i v] eller [ i n s c h i n a t i v] !? Dette gjør meg lettere gal - så opplys meg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det første ligner mest, men jeg synes ikke det er 100 % korrekt likevel. Ville heller sagt initsjativ.

Skrevet

initiativ [ini(t)siativ] -et, -er med trykk på i'en i tiv..:)

 

 

Skrevet

Jeg sier INNISJATIV og mener det er rett.

Skrevet

Den riktige uttalen er: "inn-it-si-a-tiiiv" (altså trykk på siste i'en)

 

Men..som så mange andre ord, så finnes det da utallige uttalemåter som har blitt så vanlige at de vel regnes som likeverdige.. :D

Skrevet

in-its-i-a-tiv

 

Inisjiativ høres så udannet og uutdannet ut.

Skrevet

Jeg sier initsiativ, men synes vel egentlig at den varianten venninna til mormor hadde var bedre. Hun sa innitasjativ!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...