Anonym bruker Skrevet 30. april 2009 #1 Skrevet 30. april 2009 [ i n i t s c h i a t i v] eller [ i n s c h i n a t i v] !? Dette gjør meg lettere gal - så opplys meg!
Anonym bruker Skrevet 30. april 2009 #2 Skrevet 30. april 2009 Det første ligner mest, men jeg synes ikke det er 100 % korrekt likevel. Ville heller sagt initsjativ.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2009 #3 Skrevet 30. april 2009 initiativ [ini(t)siativ] -et, -er med trykk på i'en i tiv..
Anonym bruker Skrevet 30. april 2009 #4 Skrevet 30. april 2009 Jeg sier INNISJATIV og mener det er rett.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2009 #6 Skrevet 30. april 2009 Den riktige uttalen er: "inn-it-si-a-tiiiv" (altså trykk på siste i'en) Men..som så mange andre ord, så finnes det da utallige uttalemåter som har blitt så vanlige at de vel regnes som likeverdige..
Anonym bruker Skrevet 30. april 2009 #8 Skrevet 30. april 2009 in-its-i-a-tiv Inisjiativ høres så udannet og uutdannet ut.
Himmel og hav Skrevet 30. april 2009 #9 Skrevet 30. april 2009 Jeg sier initsiativ, men synes vel egentlig at den varianten venninna til mormor hadde var bedre. Hun sa innitasjativ!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå