annki83 Skrevet 30. april 2009 #1 Skrevet 30. april 2009 min sønn på 10år har det med å ta en kjemplang vei hjem fra skolen eller stoppe innom noen på veien. eller bli igjen å leke me barna på sfo. jeg har sagt at dette ikke er greit. jeg gir han beskjed om å komme rett hjem etter skolen. avtalen skal liksom være at han kommer rett hjem (vis vi ikke avtaler at det er greit at han går til noen etter skolen da) så skal han gjøre leker så kan han gå ut å leke... han kommer ofte forseint hjem om kvelden også. gjerne bare ett kvarter men når dette skjer altfor ofte.i tillegg glemmer han klær og nøklene sine alle veier! det siste er ett stort problem siden vi bor i blokk å ikke utenvidere kan få flere nøkler en de vi har. jeg vet rett å slett ikke hva jeg skal gjøre! jeg har tidligere sagt han må kommme hjem en time før om kvelden vis han er for sein flere dager på rad.. det hjelper ikke stort... han får ikke ukelønn eller andre bonuser. men dette nytter ikke i lengden.. han er egenltig en snill gutt, han er ikke den som krangler eller noe sånn. men er ikke noe flink til å gjøre som jeg sier om det ikke passer han da..
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 30. april 2009 #2 Skrevet 30. april 2009 har han DS, data, mob eller noe sånn? Så kan du jo si at hvis han ikke kommer tidsnok hjem så må du fjerne en av tingene i to dager. Så hvis han da kommer for sent hjem ryker neste ting. Etter to dager får han igjen tingen men med beskjed om at kommer han for sent hjem flere ganger blir det 4 dager. Og så videre. Synes det er viktig de lærer seg respekt å holde tidspunkt kommer på respekt og ansvar.
annki83 Skrevet 30. april 2009 Forfatter #3 Skrevet 30. april 2009 jo han igrunn både ds og mobil. (samme med tvtid og playstation) har prøvd å tatt vekk disse tingen tidliger uten at jeg har følt det hadde noe særlig effekt.. hmm vanskelig det her. noen andre med noen gode råd??
blond Skrevet 30. april 2009 #4 Skrevet 30. april 2009 Et kvarter ville jeg ikke reagert på, barn er gjerne litt somlete. Jeg ville ikke tatt bort goder, men lagt til noe positivt hvis han følger reglene. Det er selvfølgelig at han følger reglene, men når det viser seg at han ikke gjør det tror jeg positiv respons kan være motiverende for han. Det kan være at når han kommer hjem skal bare dere to gjøre noe sammen som han liker (evt får velge hva er).
"vestavind" Skrevet 30. april 2009 #5 Skrevet 30. april 2009 Om du prøver et system der det lønner seg å holde avtale? Ta kalenderen og avtal en periode,( eller du bestemmer). Eksempel: bestem en type belønning, en leke, et spill, genser, bukse osv. I en periode på 14 dager kan han bryte avtale maks 3 ganger, sett kryss på en kalender. Holder han avtalen i 11 dager får han en belønning. Eller du kan ta i løpet av en mnd med x antall kryss, dette bestemmer du selv. Så vil han forstå at det er bra å holde avtale. Håper du skjønt hva jeg mener:-)
annki83 Skrevet 30. april 2009 Forfatter #6 Skrevet 30. april 2009 poenge er ikke at et kvarter er mye. men det blir fort ett kvarter første dagen så tjue minut så en halv time.. å så er det pluselig blitt greit å komme hjem en halvtime forseint hver dag...! jeg prøve å si han er flink når han kommer hjem til rett tid. vis han ringer å spør om kan være litt lengre bruker han å få lov til det. han får allerde være lengre ute en flere av sine venner så jeg syns vi belønner han nok på det område. men det er helst dette me å ikke komme hjem fra skolen som er ett stort problem. han bruker gjerne over en time på å komme seg hjem å det tar egentlig bare 10min å gå til skolen..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå