Gå til innhold

Rosaruss hvem bestemmer styrer eller foreldreutvalg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er jo noe stort tull som bare er skapt for å tjene penger.

Og nå har de tilogmed begynt med russekort?

La ungen få være barn en stund til.

Er det styrer/barnehageansatte som bestemmer dette eller er det foreldreutvalget?

Ting skal ikke koste penger i barnehagen og slikt tøys kan jeg aldri tro at en pedagogisk utdannet lærer går inn for.

Og i tilfellet: HVORFOR?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ikke betalt noe og sønnen vår var rosaruss i fjord og nr 2 blir neste år. Jeg er pedagogisk utdannet lærer (hva har det med saken å gjøre? De fleste i barnehagen er jo førskolelærere og barne og ungdomsarbeidere) og ville definitvt stemt FOR rosaruss.

Er jo ikke store greiene. De får luene og en fløyte, evt da kort tydeligvis, og så løper de rundt og føler seg ekstra sett og kule siste tiden i barnehagen når de lenge har vært eldste, kjedet seg litt og gjerne stadig vekk måttet ta hensyn til de mindre barna. Nå blir de litt midtpunt liksom. Rosarusseferiringen kan jo ikke akkurat sammenlignes med vanlig russefeiring da ;-) Ser ikke problemet jeg.

Skrevet

Var han rosaruss i fjord? Ble han ikke våt da?

Skrevet

hvert år spør vi foreldrene til 5-åringene om de ønsker rosaruss. dette trenger heller ikke koste penger. det er jo hva man selv ønsker. vi lager russekort i bhg (ca 10 hver) og har russedåp. thats it. men det er viktig for oss at dette er noe foreldrene selv ønsker. vi legger ikke opp til at dette er noe barnehagen har lagt opp til. dette kommer også i utgangspunktet fra ønske fra foreldregruppa.

Skrevet

Har faktisk litt større forventninger til en styrer/lærer enn foreldrene.

At dere hopper på dette hadde jeg ikke trodd.

Men når man ser hvem som kom inn på førskolelærerstudiet fra ungdommen så er jeg kanskje ikke så overrasket likevel.

Og den fjorden du snakker om må du ikke lærer videre.

Så du hadde den skrivefeilen i det andre innlegget om rosarussen også, men trodde da kanskje du hadde skrevet litt fort.

Det heter i fjor. I to ord og uten d.

Skrevet

Et av de ordene jeg veldig ofte skriver feil ja, beklager det.

Hvorfor hadde du ikke trodd det om meg? Jeg synes dette er positivt for barna jeg, og når vi flytter og minstegutten skal bytte barnehage og vesla begynne, så kommer jeg til å ta opp dette som et mulig alternativ dersom de ikke har slik feiring.

Kan jeg spørre nøyaktig hva som er så negativt med å la 5-6 åringen få oppleve å være litt midtpunkt i noen uker?

Skrevet

Okei.

I dag blir ungene overdynget med med impulser, kommsersielt press etc. Har alltid innbilt meg at skole og barnehage ikke skal bygge opp om det. Ungene ønsker seg spiderman, wall-e, Disney ditt og Disney datt. Det er selvfølgelig ikke barnehagen sin skyld, men foreldre. Mitt barn får litt, så han ikke er helt utenfor, men jeg prøver å holde litt igjen på dødningehoder, spiderman etc. Ungene har heller ikke vondt av litt.

Men alt handler i dag om å tjene penger. Det har en eller annen funnet ut og introdusert rosaruss for barnehagene. Det er jo kjempegenialt! Pengene strømmer inn (enten det er barnehagen som betaler eller foreldrene).

Synes faktisk også at barn i dag (i Norge) blir overeksponert for gode opplevelser i dag. Det er fest hver dag og foreldrene er nødt å være med på alt for å ikke være dårlige foreldre. Dette gjelder både dårlig kosthold og innhold ellers hva man måtte ønske å lære barna.

Det gjør selvsagt ikke veldig mye at de er rosaruss. Men mitt svar er mer: HVORFOR? Har ikke barna nok på 17. mai? Mac Donalds bursdager etc. De samme argumentene du bruker blir brukt på disse bursdagene. Ingen kan si nei, for da er du dårlige foreldre.

Til syvende og sist så kan man ikke så lett styre foreldre. Men jeg har nok vært litt naiv da jeg trodde at lærere holdt litt igjen på det kommersielle.

Vet ikke om du forstår helt hva jeg mener. Ble litt rotete dette.

Skrevet

Det med rosaruss er vell kanskje ikke noe nytt fenomen. Min søster er født i 85 og hun var rosaruss da hun var eldst i bhg..

Dem hadde kun luer, og dem ble laget i bhg.

Skrevet

Joda, jeg ser tankegangen din, men føler at du kanskje ser litt for negativt på mye igjen. Nå regner jeg med du satt det på spissen når du skrev at hver dag er en fest, hvos ikke har vi to ganske ulike oppfatninger av hverdagen.

I hvertfall jeg opplevd mye frustrasjon hos min sønn siste året i barnehagen, og jeg har flere venninner som sier det samme. Barna er store da, de begynner å bli mer hormonelle (6 års alderen er somregel ganske krevende), de er størst og har ikke noen å se opp til lenger, de må hele tiden ta hensyn til de mindre barna, de vil så gjerne være større enn de er (de flest i hvertfall) og blir fort litt rampete og får en del negativ oppmerksomhet pga dette. Er så mye som skjer inni dem. Jeg opplevde i hvertfall at å få denne ekstra oppmerksomheten som rosaruss) helt på tampen av barnehageåret var veldig positivt for min sønn, og hører andre si det samme. For min del er ikke dette noe som omhandler kjøpepress, ikke slik som mye annet, men en måte å få satt fokus på også de største barna i barnehagen, markere overgangen fra barnehage til skole. Godt mulig det er kommersielt, men jeg opplevde det likevel som utelukkende positivt (muligens med unntak av fløyte-biten ;-)). De får ikke noe søtt å spise, de har ikke russeknuter, de fester ikke, de bare løper rundt og føler ser super-kule med rosa luer i noen uker. Så mitt svar på hvorfor har du egenltig fått over her, fordi jeg følte i hvertfall at 5-6 åringene fikk sin avslutning på en epoke i livet deres, en liten hyllest og ble ekstra sett en liten stund.

Ellers har jeg muligens et uvanlig avslappet forhold til hva jeg føler mannen min eller jeg bør være med på for å bli ansett som såkalt gode foreldre. Vi er i hvertfall ikke med på alt, men barna får så klart lov å gå i bursdager og ha selskap selv når de ønsker det. Jeg føler nå livet deres, som mitt når jeg var barn, er mest bygget opp av vanlige hverdager med vanlig sunn mat og avbrutt av en og annen sjelden bursdag og høytid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...