Gå til innhold

Bidrag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det slik at bidraget som kommer fra NAV kalkulatoren er ganske lite? Det virker slik synes jeg når jeg regner ut bidrag der.

Her har far ikke betalt bidrag enda og det har nå gått ett år. Lurer på om vi bør gå gjennom NAV eller privat. Vi har brukt advokater til andre ting og det kan være nærliggende at de ordner med en privat avtale.

Hvor mye kan være et normalt bidrag fra far synes dere? Barnet går i barnehage, far har samvær 8 netter/mnd og han tjener ca 200000 mer enn meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, bidraget en får i kalkulatoren der, stemmer som regel så ca på 100-lappen, om du har fått med det du skal og tallene er korrekte.

Du bestemmer selv om du vil ta bidraget gjennom NAV. Det trenger ikke BF være enig i. Dette ville jeg gjort uansett. Da vet du hva du har å forholde deg til, og du har mulighet til å få forskudd hver måned om du har lav inntekt. Og NAV krever det inn ved hjelp av innkrevingssentralen(gratis), og holder oversikt over gjeld osv, så du slipper å tenke på alt det:) Der er et engangsgebyr de krever om de fastsetter bidraget, men har du lav inntekt så kan du søke om å slippe det gebyret der.

Ikke ta det privat om dere ikke er gode venner og samarbeider godt, og du vet at han vil betale etter avtale. Det høres ikke ut som om dere er helt venner, nemlig, utfra at der er advokater i bildet.

Skrevet

Hva kommer nav sin kalkulator frem til, da?

Skrevet

NAV kalkulatoren sier ca 1400 (dersom jeg har fylt inn alt riktig). Kan det stemme? Bør jeg gå for det da?

Skrevet

Barnepassutgifter, stønad til barnepass, fulltid/deltid

Din inntekt, hans inntekt

alder på barnet

kontantstøtte

småbarnstillegg

skatteklasser

bor far med annen voksen, evt har barn der som han forsørger(egne barn, ikke stebarn)

har du utvidet barnetrygd

og samvær i antall netter(8?)

Dette må en vite for å kunne svare deg mer eksakt.

Jeg tok litt tilfeldig, bare at der var med 200 000 i forskjell på inntektene og 8 netter i mnd samvær. Jeg kom til ca 2 100, men det er ikke sikkert det stemmer, for jeg har ikke alle opplysningene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...