Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i USA og har en datter på snart 5 år, hvilket betyr at hu begynner på skolen til høsten. Jeg er skikkelig stresset fordi alle dem andre hun går i barnehagen med kan skrive og gjøre enkel regning. Min datter kan såvidt skrive navnet sitt, og kan ikke skrive tallene. Hun gjenkjenner alle bokstavene men kan ikke skrive dem alle, iallefall ikke dem små.

Her er det slik at hvis dem ikke passerer en test kommer dem ikke inn i første klasse og må vente eitt år, noe som jeg synes er fœlt og ikke bra for selvtillitten til lille jenta.

Kan også nevne at jenta har litt konsentrasjons vansker. Og jeg, som nordmann, mener at det er alt for tildlig å begynne å presse små barn med alt dette. Mener dem burde få vœre barn mens dem er barn, men her er det om og gjøre å ha den smateste ungen tidligst muligt. Derimot må jeg jo følge med i systemet slik at ikke jenta lider for mye. Grrr.

Så, er barnet mitt seint ute etter Norsk standard? Eller er det bare her jeg føler det slik.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blant femåringene i barnehagen er det noen som kan skrive navnet sitt og enkelte kan lese og de kan gjenkjenne noen tall. Blant førsteklassingene er det noen som ikke har knekt lesekoden enda. Det er ikke fokus på at unger skal være flinke i skoleforstand allerede som barnehagebarn. Det som forventes av, eller som er en fordel for, førsteklassingene er at de kan kle seg og klarer seg alene på do, altså slike selvstendighetsting. Dessuten er det en fordel at de kan skrive navnet sitt, men absolutt ingen nødvendighet.

Er glad det ikke er stort press her hjemme, for mine barn passer det bra, men er ikke sikker på hvor godt norsk skole tilpasser seg dem som ikke er gjennomsnitlig.

Skrevet

I forhold til norsk standard er ikke barnet ditt sent ute mener jeg. Snarere tvert imot siden hun kan gjenkjenne alle bokstavene. Jeg jobber i småskolen og i de klassene jeg har vært innom er det veldig mange som kun kan skrive navnet sitt når de begynner på skolen.

Hva du mener med konsentrasjonsvansker vet jeg ikke, men det er store individuelle forskjeller på barn og modning i forhold til skolesituasjonen. Det pleier å "ordne" seg når de kommer på skolen. Når de er 4-5 år er de små og har behov for å røre på seg, konsentrasjonen er noe som for mange også må øves på.

Ellers vil jeg si at jeg har også bodd i et land hvor det var press på at ungene måtte lære seg å lese og skrive fra de var ca.3 år for at de skulle være smartere enn naboens barn. Jeg syns dette var vanskelig da barnet jeg måtte lære å lese ikke var klar for det (3år).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...