Gå til innhold

Mår man flytter fra hverandre...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ene flytter ut, man har hus sammen , hvor ene tar lånet men Begge står på lånepapirene...

Hvordan skal den som flyttet ut (og er den som står sammen med lånebetaler på pairet) gjøre det for å ikke lenger ha noe med det å gjøre? Står ført opp på ligningen (at man har formu /eiendom)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jeg har skjønt deg rett:

Lånet må refainansieres for å få ut den ene lånetageren.

Da er det opp til banken om den vil akseptere samme lån med mer riskiko som jo da blir.

Skrevet

Fikk beskjed i fjor om å stryke dette av lignngen, men det hjalp ikke ser det ut for.

Skal den som har huset betale ut den som flyttet?

Skrevet

Har man navnet sitt på et lån kommer det på ligningen. Holder ikke å bare stryke.

Men skattemessig er det jo en fordel å stå med lån, men man har også sin del av risikoen selv om det er enighet om at kun den ene skulle fortsette med lånet. Hjelper ikke å si f.eks. at "lånet er ikke mitt lenger" så lenge navnet står på det.

Derfor må det ved samlivsbrudd tas en ny takst og den som skal sitte igjen med huset må kjøpe ut den som flytter. Fortjenesten skal jo deles den også.

Skrevet

Ja, da Er det det som må gjøres da... Vil ha det ut av verden (slitsomt brudd...)

Takk for svar

Skrevet

Da må den ene kjøpes ut, evt ta over den andres del av lånet. Men det er opp til banken om de vil ta den risikoen å sette alt over på en person! Men om man vil ha navnet til den andre bort fra skjøtet må man kjøpe nytt skjøte på bokhandleren, fylle ut og sende inn.. MEN man må betale dokumentavgift på 2.5% av kjøpesummen. Det er andre regler for borettslag. Men alt dette vet de i banken!

Skrevet

Okei.

Eksen skulle jo ordne dette, men.. Vi sto begge oppført på lånepapirene (han fikk trekt lån fra sin konto) , jeg flyttet... og han sa han skulle (og sier han har) ordnet dette med banken.

Selv om jeg ikke Direkte betalte lånet, betalte jeg alt annet i husholdet.

Skrevet

Du må høre i banken hva det er du har krav på i forhold til at det er han som har tatt opp hele lånet. Det er ikke sikkert du har krav på noe av fortjenesten når du ikke har betalt noe inn i huset, hvis du skjønner? Ganske kjipt, men desverre.. Hør i banken uansett. Det er uansett den som skal fortsette å bo i huset som må betale dokumentavgift og tinglysning, så du skal ikke betale for å bli kvitt et hus du ikke bor i på en måte :)

Det er best for dere begge to om dere får ordna det ganske kjapt, man bør helst ikke sitte for lenge med lån som ikke er ens eget og hus man ikke bor i og sånne ting, men det er jo likt for dere begge.

Lykke til da :)

Skrevet

er ikke ute etter få noe ut av det, egenlig... Ville ut og that`s it..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...