pea-in-the-pod Skrevet 30. april 2009 #1 Skrevet 30. april 2009 Datteren min er litt over 15 mnd gammel. Hun hører overhode ikke på meg, og ler rått når jeg forsøker å si nei! Jeg går ikke rundt hele dagen og sier nei, men "sparer" de til de situasjonene jeg virkelig synes det er på sin plass. Setter meg ned og ser henne i øynene (som jeg har lest skal være måten å gjøre det på) og sier bestemt nei. Hun bare ler, og ser meg rett i øynene og gjør akkurat det samme igjen og igjen. Noen ganger hender det også at hun reagerer med å slå (!!) meg. Jeg sier bestemt nei, og fjerner henne fra situasjonen/meg, men det ser ikke ut til å ha NOEN virkning:( Fortviler over at jeg ikke klarer å holde styr på en på 15 mnd engang... HJELP!!!!
Gjest Skrevet 30. april 2009 #2 Skrevet 30. april 2009 Sannsynligvis ler hun fordi hun hadde rett. Små barn husker mye, men gjerne ikke så lenge og så langt fram, så når hun gjør oe galt, så kommer hun plutselig på at nå kommer du og kommer til å si nei (noen barn kan derfor stå og si nei selv når de gjør noe de ikke skal), og når det viser seg å stemme, så blir hun sikkert kjempeglad fordi hun husket rett, og ler. Små barn tenker ikke som oss. de er sjeldent de forstå _hvorfor_ noe ikke er lov, de har ikke forutsetningene til å forstå at planger er giftige, ovnen varm, glass kan knuse og dermed må kastes osv. Derfor fatter de helelr ikke hvorfor tin ikke er lov. De kan lære at det ikke er lov ved tålmodig gjentaking, men ikke hvorfor, og da er det jo også vanskeligere å lære dette (tenk deg selv også, at du ikke får gjøre noe du har lyst til uten at du ser noen god grunn til å la være, da er det vanskelig å ikke gjøre dette). Bare fortsett med å si nei g løft henne bort de få gangene det er nødvendig. Om/når hun slår, så ta armen hennes før hun rekker det og oppmuntre henne til å være god i stede med å vise hvordan hun kan stryke deg på kinnet el mens du sier "være god" el. Hun lærer nok skal du se, det krever bare et hav av tålmodighet fra din side og litt mer kognitiv utvikling og modning fra hennes side :-)
Gjest Skrevet 30. april 2009 #3 Skrevet 30. april 2009 Min 15 år gamle gutt er akkurat maken! Han bare gliser når jeg sier nei, og av og til reagerer han med å bite eller klype. Jeg har reagert på samme måte som deg, sier bestemt nei og ser ham i øynene. Prøver også å fjerne ham fra situasjonen og gi ham alternative ting å gjøre. Tror egentlig vi bare må fortsette å være konsekvente, det kan hende det bare er en fase de må gjennom. Leste også at det på en måte er positivt at de "tester ut" foreldrene når de er hjemme, og at de oppfører seg bedre borte. Det viser at de er trygge hos mamma og at de kan vise selvkontroll når de er med andre. Er verre andre veien rundt, englebarn hjemme og rakkerunger borte.
pea-in-the-pod Skrevet 30. april 2009 Forfatter #5 Skrevet 30. april 2009 Hihi... ja, jeg tenkte først et her kommer ei som skal være "spydig" og snakke om sin 15 år gamle sønn hihi Det med å ta hånden hennes når hun slår, og si "kose mamma" eller "stryke mamma" forsøker vi. Men det virker som om det er en trigger for å få henne til å slå mer :s
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå