Lipsy Skrevet 30. april 2009 #1 Skrevet 30. april 2009 Jeg har lest her inne at man bør kjøpe ny madrass til barnet, for å redusere risiko for krybbed. Men hvordan er det med dyne og dyneklær? Er det slik at det også bør være nytt hver gang, eller kan babyen min arve fra sine to fettere?
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 30. april 2009 #2 Skrevet 30. april 2009 Jeg gikk inn på NAAF sine sider (norsk asthma og allergiforbund) og leste litt. Mye bra info der. Selv arvet vi dundyne og vogndyne, men de var ikke mer enn to år gamle. Vasket dem på høy temperatur og luftet godt.
Gjest Skrevet 30. april 2009 #3 Skrevet 30. april 2009 Dyner og sengetøy kan du trygt arve! Det tåler kokvask (hvis ikke det er dun da) og da blir det helt reint! Klem
AdrenaLine Skrevet 30. april 2009 #4 Skrevet 30. april 2009 Nyere undersøkelser har vist at det ikke er noen sammenheng mellom å arve madrasser og krybbedød. Eneste problemet med å arve madrasser er et de gjerne er "ligget inn", at det er grop etter det forrige barnet.
2 små og en undulat Skrevet 30. april 2009 #5 Skrevet 30. april 2009 Jeg må visst ha det inn med teskje... Når man vasker dyner på "høy" temperatur, er det da 60 grader? Eller 90? Om man sender madrass til rens, er den ikke grei å bruke etterpå da? Madrassen er brukt av sønnen min og jeg har egentlig ikke lyst til å bruke penger på ny madrass til nestemann.
Snuppa & llillebror Skrevet 30. april 2009 #6 Skrevet 30. april 2009 Det er billigere å kjøpe ny madrass enn å rense en gammel en...
AdrenaLine Skrevet 30. april 2009 #7 Skrevet 30. april 2009 I tillegg til at rens ikke fjerner liggemønsteret etter den som brukte madrassen sist...
Snikskytteren er storebror! Skrevet 30. april 2009 #8 Skrevet 30. april 2009 Er jo ikke snakk om mer enn rundt 500kr for en helt ny madrass på jysk!
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 30. april 2009 #9 Skrevet 30. april 2009 Først må jeg si at det er første gang jeg har hørt ordet dyneklær, regner med det er sengetøy/dynetrekk du mener... Haha, skjønte det altså- bare et veldig morsomt ord!! Ja, her går det i arv. Hvorfor ikke når det har fått en runde i maskinen? Eneste er et par nye innslag av "dyneklær" siden forrigemann var en gutt og nå kommer det en jente...
bellemi<3 høygravid<3 Skrevet 30. april 2009 #10 Skrevet 30. april 2009 149 kr betalte jeg for den nye madrassen til jenta mi på Jysk i går,tynn skummgummi, men babyen er så lett at det har ikke noen ting å si for henne!
Storebror og lille ranukel Skrevet 30. april 2009 #11 Skrevet 30. april 2009 er det noen av dere som veit om det er ok å bruke nye dun-dyner? mamma stresser så veldig med at det kan framkalle allergier.... og om skumgummimadrasser gjør nytta nok de første åra?
Lykke X 4 Skrevet 30. april 2009 #12 Skrevet 30. april 2009 Klart de arver dyner og sengetøy. Bare man vasker det først er det trygt å bruke. Arvet madrass kan også bruke om man bla. vasker den på 60 grader. Dette er hentet fra lub.no: "En gammel madrass som ikke er vasket på 60 grader og som ikke har et vaskbart trekk over seg er derfor ikke optimalt med hensyn til at gulp, urin og avføring gir gode vekstvilkår for bakterier. Hvis man vil bruke en brukt madrass kan man ha et vanntett, vaskbart trekk rundt madrassen for å hindre at barnet puster inn bakterier. Pass imidlertid på at madrassen ikke for slitt eller myk. Hvis det er tilfelle bør du vurdere å kjøpe ny madrass." http://www.sids.no/oslo/lub.nsf/id/39AE5368A39455F1C125719C003DCC5F?OpenDocument
Lipsy Skrevet 30. april 2009 Forfatter #13 Skrevet 30. april 2009 Hehe! Nei, ved nærmere ettertanke er det nok ikke noe som heter dyneklær.. Synd jeg ikke kan skylde på ammetåka enda.. :-) Jeg har lest på linken til "Minipusen" og i tillegg i denne brosjyren om trygt sovemiljø: http://www.sids.no/oslo/lub.nsf/id/405C4674C10B1014C125742400496E73?OpenDocument og siden verken dyner eller sengetøy (aka dyneklær) er nevnt kan vi vel konkludere med at arving er helt ok. I midlertid undrer jeg også på om skumgummimadrass er godt nok og om dun eller syntetiske dyner er best..... En annen ting - er sengekant noe man bør ha? Vi har arvet en gammel vogge uten sprinkler og har ikke funnet en som ikke skal festes i sprinkler. Noen som har noen formening eller tips?
magica og lille tryll ♡ Skrevet 30. april 2009 #14 Skrevet 30. april 2009 Er ikke sengekant noe man bruker for å forhindre at aktive babyer vikler seg inn i sprinklene da? Jeg vil tro den blir overflødig i en vugge... Forøvrig så slutter jeg meg til dere andre som undrer ang. skumgummimadrass og dundyne )
Lystpåentiljeg Skrevet 30. april 2009 #15 Skrevet 30. april 2009 Jeg kjøpte ny wonderland barnemadrass + drykid overmadrass til 2-åringen min, da han var baby. Var i tvil om denne babyen skulle få arve, men arv fra søsken, og med ikke røykende foreldre skal være ganske greit. Har selvsagt vasket og luftet begge deler. Jeg har kjøpt ny Andungen dundyne (Princess - anb. av astma og allegiforbundet) til denne, fordi den andre fremdeles er i bruk av 2-åringen, som ekstra kosepute. Vogndynen og putene er vasket, og arvet fra broren. Jeg ville valgt dun fremfor syntetisk. Den er lett og regulerer temperaturen bedre enn syntetisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå