Anonym bruker Skrevet 30. april 2009 #1 Skrevet 30. april 2009 Er et samarbeid mellom media og farmasi industrien og et forsøk på å få folk til å "glemme" dårlig økonomistyring, finanskrise og evt sette i gang "pengemølla" og få økonomien på fote igjen.. FØrste dødsoffer var skatteinnkrever og gikk fra dør til dør...Vel, senest i går så var det en liten notis fra "opphavslandbyen";- de hadde hatt denne influensaen i februar.."hele landsbyen" hadde vært syk, første BEKREFTEDE smittetilfelle var en 4 åring..Han lever i beste velgående, alle smittede som ble syke ble friske etter få dager på antibiotika..Var ikke sagt noe om dødsfall en gang...ALtså, en (og da kanskej fler) landsbyer i Mexico er allerede ferdig med "epidemien";- og ikke noe dødsfall, så vidt man vet... ALtås, mulig det er en "tøff influensa"; men jeg frykter for at "bølgen" snart er over,- og før sommeren starter for fullt har vi glemt alt..Den dagen en VIRKELIG pandemi kommer, så vil vi ikke ta alarmen seriøst..Nå har vi hatt fugleinfluense, så SARS, så Svineinfluensa.....Om sistnevnte ikke tar livet av millioner på verdensbasis, vil vi ved neste pandemivarsel ikke bry oss en dritt.. Kanske det er DET som er målet..Skremme oss så mange gang at når de "slipper løs" det virus som skal hjelpe "trykket" På overbefolkning, så er det INGEN som bryr seg før det er for sent????? Da vil T.o.m. MEDIA være med å "dempe" panikken og folk vil ikke vite hva som har skjedd for jordas befolkning er dramatisk redusert??? Jeg vet ikke jeg, men dette begynner mistenkelig å likne noe rart...Hallo, opphavslandbyen har hele befolkningen inntakt, alle er friske i dag, første amerikaner som døde, var en fra før av syk 2 åring fra Mexico, kun 22 (mulig tallert er høyere nå) er bekreftet død som direkte FØLGE ag influensa,ikke AV den altså, men den kan ha utløst andre allerede eksisterende sykdommer hos disse slik at de døde.... Og en ting til, en landsby er ikke et lite tettsted med 1000 innbyggere, kan godt væøre en by på størrelse med Tr.heim,-eller Oslo, faktisk, litt andre målestokker i andre deler av verden mtp by/landsby...
McRabarbragrøt Skrevet 30. april 2009 #2 Skrevet 30. april 2009 22? Hvor har du det fra? Tallet er 160. Og nei, jeg tror ikke nordmenn har noen grunn til bekymring. Jeg, derimot, er bekymret, siden jeg bor i Texas, bare noen timer unna grensen til Mexico.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2009 #3 Skrevet 30. april 2009 jeg tror dette viruset er noe som er "sluppet" ut..
Anonym bruker Skrevet 30. april 2009 #4 Skrevet 30. april 2009 22 var for to dager siden, men er 160 bekreftet død som FØLGE av influensaen, eller er det MISTENKT som sølge av influensaen..OG var det influensaen som drepte, eller var det sykdommer personene hadde fra før? Og når "opphavslandsbyen" ikke rapporterer om bemerkelsesverdige høye dødstall fra den perioden DE hadde den "gående" så tror jeg at vi bør avvente litt... Å skrike "Pest, pest" er litt dramatisk,-enn så lenge..... Man vet jo ingen ting omde som er døde, alder, kjønn, helsetilstand FØR død, sosial klasse.INGENTING av dette kommer ut,- i og med at det er i et land osm Mexico, hvor helsemessige forkjeller er stor mellom ulike klasser og arbeidergrupper så er dette ern MEGET vikitg faktor og opplyse om. Unge menn i 24-30 års alderen sa de..Hva jobbet de med, hvor oppholdt de seg til daglig, hvordan var deres generlelle helse, hvor tidlig oppsøkte de lege, hvordan ble de møtt av helsesektoren osv..Skal ikke se bort ifra at de ikke ble tatt særlig alvorlig hvis de kom "fra feil sted" i byen.. Jeg synes det er FOR mye skriv om syke, døde, MULIG smitte, og ikke om HVEM har dødd (altså ikke navn og hvor de bor, men alder, yrke, sosial klasse, osv), hvordan og når i sykdomsforløpet ble de behandlet.. Det ER en alvorlig situasjoen, influensa er dødelig,-for en del,- men samtidig så er det MANGE andre sykdommer osm smitter lettere, er mere dødelig og som kan gjøre mye større skade, på kortere tid....Leger uten Grenser har nå for eksempel jobbet lenge med å få frem i media at det er en mulig epidemi av smittsom hjernehinnebetennelse på gang..4 stk dødd i en amerikansk stat,- og i Afrika er en storstilt vaksineoperas.j...AHh, stemmer det,. AFRIKA bryr vi oss ikke om.... Men for å si det sånn, den ER nådd USA, den har en dødsrate på over 50%, selv MED behandling 20%...Uten behandling innen 48 timer er den visst 80% dødelighet....Og den smitter like raskt og på samme måte som influensa..... Og det Leger Uten grenser påpeker er at influensaen har faktisk vist seg VELDIG kurerbar med medisiner, hjernehinnebetennelsen har vi ikke særlig effektiv medisin mot, behandling MÅ skje raskt, influensaen kan man "ta på nesten hvilket som hlest tidspunkt" og mange fler er smittet, har dødd og den sprer seg raskere. Man må tross alt ta hensyn til at den sprer seg i områder med forholdsvis lite folketetthet og komunikasjon mellom ulike land/regioner er liten i forhold til i Mexico, men alikevel, flere smittede og selvsagt MANGE fler døde.... Vaksinering er forebyggende, men merkelig nok så er det vanskelig å få støtte til st slik prosjekt,- for hele verden tenker kun på influensaen..Tilfeldigheter,- eller.....?? Man må få lov å spekulere...
Anonym bruker Skrevet 30. april 2009 #5 Skrevet 30. april 2009 VIl ikke gå så langt å si at den er "plantet";- men at den kom beleilig og at man visste å se muligheter når den dukket opp..De satt vel i spenning og avventet hva som skulle skje etter utbruddet i den første landsbyen tenker jeg..Mange derfra var pendlere inn til MExico By...Så om de hadde "gått inn" i februar og gjort noe så hadde vel vel mye kunne vært annerledes..
McRabarbragrøt Skrevet 30. april 2009 #6 Skrevet 30. april 2009 Ja, det er lov å spekulere. Og det er akkurat det du gjør, spekulerer. Og du kan da ikke si at de som er døde som følge av influensaen ikke døde av den. Det blir litt for semantisk, søkt og unødvendig. Jeg bor i hvertfall midt oppe i det hele, med flere dokumenterte tilfeller 20-30 minutter unna mitt hus... og jeg skal pokker meg bekymre meg om DET akkurat nå, ikke hjernehinnebetennelse i Afrika. Man kan ikke sammenlikne de to! Her snakker vi om et nytt, mutert virus satt opp imot en sykdom men allerede har forsket lenge på. Og det er en diskusjon jeg ikke gidder å ta.Jeg tror ikke WHO er satt sammen av idioter, og jeg tror ikke dette er noen stor konspirasjon. Og igjen, nei, jeg tror ikke det blir en verdensepidemi, og jeg tror ikke nordmenn har noe å frykte. Men å avskrive problemet blir for dumt.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2009 #7 Skrevet 30. april 2009 Jeg AVSKRIVER ikke problemet,- men jeg er redd...Redd fordi at 2.ganger nå har vi hørt rop om pest,- 2 ganger har det vist seg å være veldig "uskyldig"....Nå er det 3: gang på få år at man IGJEN roper verdensomfattende pest, og at man må regne med så og så mange døde osv... Det som gjør meg redd er at man BØR ha rett i at mange kommer til å dø. over hele verden,- hvis ikke så vil vi meget sannsynlig NESTE gang,- ikke gidde å ta slike advarsler alvorlig mer....Tror jeg... Og noe annet som gjør meg redd er at man slutter og bry seg om de ALVORLIG epidemiene i verden..JA hjernehinnebetennelse ER forsket på, men når den dukker opp i områder så er det lite å gjøre med den...SOm sagt, medisiner er veldig lite effektive om man første er blitt smittet..Vanlig influensamedisin og antibiotika har vist seg like effektiv på denne "Nye" influensaen som vanlig influensa...Og EBOLA, også meget smittsom, de som får det dør nesten garantert, men det skjer jo med "de fattige":.Den dagen Ebola STARTER i et vestlig land, så kommer vi VIRKLIG til å bli "rævkjørt"......Og hvis det er en mutant av DET som dukker opp neste gang vi får en pandemi, vil denne influeansaen bli en liten snørrklatt i forhold.... Den ER ny, den ER ukjent, men vi har MEDISINER som funker,- på de fleste... Skjønner du er redd som bor så nært, og det skal du få lov til å være, men tipper du ikke VET hvordan helse og livsstil og alder var på de som døde....Og VAR det svineinfluensa eller annet? Håper du ikke blir smittet, eller at folk du kjenner blir syk, men OM det skulle skje er det MYE større annsynlighet for at medisiner skal kurere dere, enn at de ikke virker. Liten trøst, skjønner det,- mener det er korrekt at man innføre "sikkerhetstiltak" som håndvask, spritvask ol, men å skape et hysteri over HELE verden tror jeg faktisk, desverre, blir ris til egen bak. Vi må ta våre forholdsregler, ,men neste gang vil ikke folk gidde det,- hvsi vi ikke denne gangen blir SKIKKELIG rammet......
Anonym bruker Skrevet 30. april 2009 #8 Skrevet 30. april 2009 i forhold til finanskrisen så er vel svineinfluensaen det værste som kunne skje. Redde folk handler ikke på børs, reiser ikke, spiser ikke ute, går ikke på kino, pusser ikke opp hus og ligger ikke på hotell.. Det setter hvertfall ikke fart på verdensøkonomien, nei... Er vel kun produsenten av Tamiflu som gnir seg i hendene om dagen.... og de som lager munnbind;-)
Anonym bruker Skrevet 30. april 2009 #9 Skrevet 30. april 2009 Jeg merker meg at du her ikke nevner inkubasjonstid overhode, for det har en vesentlig større betydning enn dødelighet alene. Ebola som du nevner har inkubasjonstid fra et par dager til 3uker, men det smitter ikke via luften, men i direkte kontakt med kroppsvæsker, derfor vil den aldri spre seg på samme måte som hverken influensa eller HIV/Aids heldigvis og spre seg i særlig omgang. Viruset skal også befinne seg naturlig i regnskoger i afrika og asia. Jeg er enig at mediene hauser dette litt mye opp uten å vite nok, og det er jo av myndighetene lagt fram som føre var-tiltak nå i første omgang til de vet mer. Helt greit at de fraråder folk å reise til områder der de vet smitten befinner seg i hvertfall. Da er det kansje mulig å stoppen en mulig pandemi også. Viktig å få isolert smitten.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2009 #11 Skrevet 30. april 2009 Børsen generellt har vel bedre tider enn på lenga, faktisk..Og ikke minst,- folk tenker ikke lenger på myndigheten som kanskje ikke har handlet helt korrekt i forhold til den,.nå er det kun helsa si de teker på.. Og det er følgelig bevist at i sykdomstider så har folk en tendens til å "leve mer"..De fester mer, shopper mer, ol..Både under svartedauden og de andre pestepidemier i middelalderen så vokste antall kroer og buler...Over hele verden....Folk festet mer og jobbet mindre... Skal ikke se bort ifar at det skjer nå også..Og folk hamstrer..I tilfelle butikker blir stengt, transportårer steng osv,- så hamstrer folk,- det øker selvsagt den generelle handlingen blant folk....Og stimulere økonomien..Ikke bare medisiner mot influensa, men drivstoff, drikke, ANDRE medisiner, klær, hermetikk, dopapir, klær...Ja, utstyr så de HAR i tilfelle de blir isolert i hjemmene sine i lenger periode... Nånei, dette blir bare mer og mer merkelig.... Og nå er BEKREFTET døde som DIREKTE fra svineinfluensa 7 stykker...... 1000 dør i norge hvert år av vanlig influensa...Utenom mexico er det bekreftet 1 dødsfall, den nevnte toåring fra Mexico, sendt til Texas for behandling av ANDRE helseplager,- og i Mexico er 156 MISTENKT dødd av den, mulig 2500 smittet,- det man ikke sier er at det totale antall mennesker i Mexico City er mellom 18mill og 25 mill (Wikipedia)... Det er 0,02 prosent det.......Som KANSKJE er smittet..... I verste fall, OM 2500 er smittet og det "bare" bor 18 mill der..... ( 0,01 % om folketallet er 25mill)Dødsprosent: om 156 er dødd av den og 2500 smittet ; 7%...... Foreløbig i andre land,-0% dødlighet, og KUN registrert smitte hos folk som har vært i Mexico,- ikke registrert "videresmitte":.... Så dere kan jo tenke litt på det....
Anonym bruker Skrevet 30. april 2009 #12 Skrevet 30. april 2009 Er veldig enig med 11:05!!! det er bare 7 stk som med 100% sikkerhet er død av snvineinfluensa. Og at ingen stusser over at det dør over 1000 mennesker bare i Norge hvert år av ordinær influensa, er besyndelig. Hadde vi fått konstatert svineinfluensa her, tror jeg ikke det det hadde vært noe høyere dødstall, men det hadde blitt skreket opp i media med fete typer. Befolkningstettheten er enorm i Mexico, og andre land i den regionen, i forhold til Norge. Det er også generelt dåreligere almenntilstand og et mye dårligere helsevesen der, i allefall for 97% av befolkningen, enn i Norge. Elsker konspirasjonsteorier, så her kommer mitt bidrag Verden kjøpte Tamiflu mot fugleinfluensa for et par år siden. Bare Norge har et lager verdsatt til 150 millioner norske kroner. Verdenssamfunnet har stilnet iforholdt til pandemidiskusjonen rundt fugleinfluensa, og legemiddelindustrien får ikke nye bestillinger på denne vaksinen. Neste år går holdbarhetsdatoen ut....... Ingen nye orderer.....
Anonym bruker Skrevet 30. april 2009 #13 Skrevet 30. april 2009 Det er nok reelt at WHO har gått ut og oppgradert til nivå 5, fordi vi er på nivå 5 i smitte. Jeg (er muligens naiv da) har tro på at WHO vet hva de gjør og ikke er sammensatt av en gjeng suppegjøker. (Slik det blir fremstilt i HI sitt innlegg) Jeg tror heller ikke vi her i nord har noe å frykte når det kommer til denne influensaen.... ennå. Jeg tror WHO har kontrollen og overvåker "epedemien" på best mulig måte. Media kan man ikke stole 100% på, men har man noen gang kunnet det? De har jo som misjon å blåse ting opp for å selge mest mulig aviser. Det trodde jeg alle visste? Det som bekymrer meg litt med innlegget ditt, er at du kimser litt av faren for de som bor midt i dette. Rabarbraen sier jo selv at hun bor bare meter fra eventuelle utbrudd, men allikevel kommer du med motforestillinger. Vet du forskjellen på denne nyinfluensaen og fugleinfluensa? Fugleinfluensaen går på de med nedsatt imunforsvar, eldre og spedbarn. Alle disse er en utsatt gruppe for fugleinfluensa. Nyinfluensaen er en mutasjon av svineinfluensa og går på unge friske mennesker som ikke vanligvis ville bli lett syke.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2009 #14 Skrevet 30. april 2009 Ikke en gjeng suppegjøker, men alle har en pris, og det sitter vel vanlige menn og kvinner der også som gjeren vil ha mer.....Tror ikke det er vanskelig å få "kjøpt" folk i WHO nei..ER jo en utmerket organisasjon i seg selv, men at det ikke skulle finnes noen korrupte også der,- det tviler jeg på..Og de gjør jo ikke noe galt, på en måte..Er jo kjempebra at de prøver å forhindre at så mange blir syke, men tror nok at vi får en skikkelig baksmell om en virkleig alvorlig og effektiv epidemi slår til.. Norge hadde forresten en landsdekkende øvelse på høsten i fjor,- hvor sykehus/leger ol var med, og "øvde" på hvordan de skulle handle og opptre OM en influensaepidemi skulle ramme landet... Enda en gang,- beleilig eller ikke....
Anonym bruker Skrevet 30. april 2009 #15 Skrevet 30. april 2009 Ta vår alles kjære Gro,- som sitter/satt i WHO, og som ble talsperson/ansatt i Coca Cola.......Trenger ikke lete lenge etter eksempler på potensielle "svakheter" i WHO,- som alle andre organsiasjoner...Det er bra vi har de,- men det vil alltid være "smårusk" i maskineriet..Det får vi bare godta,- så lenge de stort sett gjør bra )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå