Gå til innhold

Handle kosmetikk fra ebay, trenger litt hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jenter

Noen som kan svare meg på hvordan det fungerer hvis man handler for mer enn 200 kr. Tenker da på tollregler. Jeg har funnet mange produkter hos en selger på ebay, omregnet i norske kroner blir det jeg ønsker å kjøpe på kr. 1.355 kr + eventuell frakt. Hvordan regner man toll og avgift. Noen med erfaring? Har vært inne på toll.no men det er jo skrevet så komplisert. Skal jeg skrive mail til selger for å høre om hun fortoller mine varer eller fortoller jeg det når jeg kommer hjem?

Håper det er noen erfarne netthandlere der ute som kan hjelpe meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er alltid du som fortoller varer, aldri selger. Beløp under 200 er tollfrie; intet å betale, varen kommer rett hjem i postkassen din. Beløp under 1000 går til forenklet tollbehandling. Dvs at du betaler 25% moms + evt. toll etter oppgitte tollstser som kan variere etter type vare. Noen varer er tollfrie og da betaler du bare moms på 25%. Gå til tollvesnets side for å se hvilke varer som er tollbelagte. Men husk, du betaler moms av HELE beløpet, også frakten. Når du bestiller en vare til over 200 kr, får du en hentelapp i posten der alle beløp er beregnet ut fra selgers oppgitte pris i tolldekalrasjonen. I tillegg skal posten ha sitt for å utføre denne tjenesten og det er 103 for tiden.

Jeg ville ikke ha bestilt for over 1000 kr, da er det ikke forlenklet tollbehandling, men mere kompliserte importregler, tror jeg. Alertantivt kan du få selger til å dele opp forsendelsen i to leveranser.

Om du handler på e-bay, kan du slippe unna. Mange selgere vet om dette med toll, slik at de oppgir en symbolsk sum eller de setter riktig pris og merker gjenstanden som gave. Bestilte en støvsuger på e-bay til ett par tusen kr og selger merket gjenstanden med gave og dermed ingen toll. Mange selgere utenom e-bay gjør dette, men ikke alle. Les salgsbetingelser eller send en mail verdi og merket på forhånd. E-bay selgere skriver ofte at item will be marked as gift i prospektet.

Som oftest fraskriver selger seg alt ansvar for toll, gebyrer og avgifter som påløper i mottakerlandet. Noen er ikke villig til å merke varer som gave eller med en annen pris, da dette er lovbrudd.

Bestillte en veske fra USA (firma, ikke e-bay) til $80og tok for gitt at jeg skulle betale toll og moms, men neida, selger skrev $25 som forsendelsen som gave.

En annen gang bestilte jeg en vare til under 200 kr, men fimaet satte en høyere pris på tolldeklarasjonen og da måtte jeg betale toll og moms på en vare som i utgangspunktet var tollfri. Klagde og fikk beløpet refundert, heldigvis

Skrevet

pons, jeg bestilte også en vare på ebay som var feilmerket, og fikk etter mye om og men tilbake pengene. fikk faktisk tilbake for både varen og ordinær frakt, ikke tollen. fikk derfor litt mer enn det jeg ba om, kjempeflott!

uansett. kan du ikke spørre selger om å sende varene hver for seg? da løses jo problemet, så lenge hver vare er under 200 kroner.

Skrevet

Joda, selger sender varer hver for seg. Har ofte opplevd at om jeg bestiller to varer samtidig fra samme selger, så kommer det i to leveranser. Som oftest tar selger betalt det samme i porto pr vare, uansett antall varer. Noen har det sånn $ 7 for en vare, $6 for de neste; så det beste er å bestille under 200 kr og betale for flere forsendelser. Det lønner seg som oftest.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...