Gå til innhold

Frøkna er født, fødselshistorie. Ble litt lang gitt...


jippi78

Anbefalte innlegg

Hadde termin 9.4. men var innstilt på å gå over. 11.4. merket jeg at det var noe på gang, men var helt greit. VAr på middag mm. På kvelden ringte jeg føden og fikk beskjed om at dette kunne ta tid, men kunne komme for sjekk hvis jeg ville. Syntes det var litt tidlig og vi la oss. Sov greit men våknet ca 5 og ville inn til sjekk. Hadde da 2 cm åpning og var umoden. Reiste hjem med 2 paralgin forte og beskjed om å sove litt.

Klarte å sove og døste helt til ettermiddagen. På kvelden ble det værre. Riene var intense, varte i 5-50 sek og kom med 4-12 minutters mellomrom. Ringte føden og traff på ei dame som var litt ufin, syntes jeg, fikk beskjed om at det ikke var varigheten og hyppigheten på riene som var viktig, men styrken. Hvordan i Hel..... kunne jeg vite hvordan det skulle kjennes, er jo førstegangsfødende!!!! La på, gråt litt og bannet! Etter en time, føltes som en evighet ble det MYE værre og samboer ringte. Den samma dama var flat og sa bare kom. Var på sykehuset 23.30. Ble sjekket og hadde BARE 3 cm. (håpet på min. 5)Da gråt jeg mine modige tårer. Jordmor sa det var positivt, for var helt moden. Fikk tilbud om epidural, og sa ja takk. Den ble satt og det var godt.Gikk ikke lenge før jeg følte jeg måtte presse og da var det 7 cm åpning!!! Plutselig var det 10 cm åpning og jeg hadde enorm pressetrang. Åpningen skjedde på 2 timer. Desverre var ikke pressriene lange nok, selv om de var hyppige så etter en time effektiv pressing ble gynekologen tilkalt og vacum funnet frem. prøvde å presse det jeg hadde igjen av krefter for å slippe det, men gikk ikke. Da vacumet ble satt på, kun frøkna ut på 5 press (tror jeg, gikk litt i surr etterhvert). Hun var helt perfekt og nysgjerrig på omgivelsene. Veide 3605 gr og var 54 cm lang og ble født kl 06.44 mandag 13.4. Kun kun 7 timer på sykehus så egentlig en rask førstefødsel. Måtte sy litt, men var ikke så ille som legen trodde. Samber var med hele tiden og var veldig god å ha. Han har vammblemme enda etter alle klemming under riene!!

Nå koser vi oss hjemme, og den berømte ammetåka har kommet!! Greit å ha noe å skylde på;) Lykke til alle som venter. Det er faktisk sant at du glemmer alt når babyen har kommet opp på magen din ! UTROLIG følelse.

Oi dette ble langt, men godt å få skrevet det ned.

PS Jordmora i telefonen var veldig grei neste dag og fødselsjordmor var flott!!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...