Gå til innhold

Noen aleneforeldre som kan hjelpe...ang pass?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har foreldreansvaret alene.

Hva må jeg ha med til pass kontoret når jeg skal ha pass til snuppa?

Bevis for at jeg er alene?Hva tar jeg me da??

Håper noen kan svare;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ta med legitimasjon. om de vil at du skal bevise at du er alene så si at det har de slettes ikke lov til å be om. det er diskriminering av aleneforeldre, siden de som er to slettes ikke må bevise at de er to. derfor er det politiet selv som skal finne ut at du faktisk er alene. det tar dem hele 2 min og finne ut av

Skrevet

De som er to ikke må bevise at de er to? Når storesnupp måtte ha nytt pass nå nettopp, måtte vi begge to stille opp på politistasjonen sammen med henne.

Skrevet

ja dere må jo skrive under begge to, men dere må ikke bevise at dere har foreldreansvart delt. derfor kan de heller ikke be aleneforeldre bevise at de har foreldreansvaret alene.

var faktisk en sak om dette som endret regelverket

Skrevet

Men hun spurte oss om vi hadde delt ansvar og om vi var gift. Jaja...jeg fikk faktisk ikke pass uten signatur fra min far (som jeg ikke hadde kontakt med) da jeg var 17 år. Mulig ting har endret seg siden da. ;o)

Skrevet

På politiets sider står det:

Foreldrene må gi skriftlig samtykke ved utstedelse av pass til barn under 18 år.

Minst en av foreldrene må være med passøkeren til passkontoret (lensmannskontor/

politistasjon), og ha med egen legitimasjon i tillegg til legitimasjon for passøkeren (se forsiden).

Ved felles foreldreansvar må den av foreldrene som ikke møter sende med skriftlig samtykke,

samt kopi av offentlig legitimasjon med bilde og signatur (pass, førerkort, bankkort og lignende).

Fullmakt må være datert! (Ikke eldre enn 3 mnd.)

Eneansvar for barn må dokumenteres.

Eneansvar for barn må derfor dokumenteres!

Dersom du har det går det fort og greit. Vi var på politihuset på torsdag og fikk passet i går.

Var litt moro faktisk;-)

Skrevet

ja de spør om dere har delt, men dere må ikke ha med papir som beviser det ;)

og faren din hadde sikkert delt foreldreansvar selv om dere ikke hadde kontakt? for da må man ha fars underskrift. nå er det heldrigvis gjort om slik at hadde du vært 17 år nå så kunne du bare sakt at du ikke har kontakt med han, så hadde de sendt han et brev og om han ikke svarte, eller svarte nei på at du skulle få pass uten en god grunn så hadde du fått det alikevel. men det tar jo lenger tid da

Skrevet

helt sikkert ikke en veldig opptatert side. fikk selv pass i sommer uten noe problem. påpekte bare at det var dems jobb og ringe å få bekreftet at jeg hadde foreldreansvaret alene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...