Gå til innhold

Jenta mi spiser så lite. Tips til hva jeg kan gi henne?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Guttungen min (fjærvekt) spiste lite en stund. Løsingen ble å "belønne" Dersom du spiser en skive først kan du får noe "godt" Bolle (hjembakt) yoghurt eller frokostblanding. På denne måten fikk vi lurt i han dobbelt så mye mat. Dessuten er han sosialspiser så han digger lange frokoster med rundstykker, egg og sånne ting. I helga.

Skrevet

Min til tider småspiste gutt (dvs når det gjelder middag) ville ha maten hel eller i store biter på tallerkenen (sånn pappa hadde). Da først spiste han som en helt. 3 år.

Skrevet

hei jeg har ei jente som alldri harvært serlig storspist.

vi var veldig engstelige for henne hun spiste ikke hver dagda un var 2 - hun ble 5 år. vi var på helsestasjonen i et sett og fikk altid beskjed om at vi ikke skulle være bekymret så lenge hun vokste hadde fin farge i ansiktet og varaktiv noe hun altid var ikke var hun mye syk heller.

likevel fantvi noen fåting vi ofte fikk henne til å spise når vi syntes hun hadde spist for lite. en ting hun spist e var faktisk pølser ikke super sunt men det var da mat.

hun var desuten lettere å få til å spise hvis hun fikk væremed i prosessenved å lage maten. vi bakte brødet og gjorde det koslig å spise varmt ferskt brød.

hun fikk når vi lagde pizza, selv velge hva hun ville ha påsin mini pizza og leggedet på selv.

skulle vi grille skar vi opp fisk / kjøtt og grønsakeri terninger som hun kunne blande selv i folie ellertre på spyd.

slik spiste hun kansje to biter ekstra.

en annen ting var sunne vafler.

2 egg

1 liten knivspiss med kardemomme

1 ts vaniljesukker

1 ts sukker (evt. rørsukker - eller du kan velge å droppe sukker helt)

1/2 liter vann

1/2 liter lettmelk (evt 2,5 dl skummet kulturmelk istedet for melk, men da blir den litt syrlig)

Så kan du bruke du finmalt byggmel og/eller rugmel til den er passe tykk( du kan også tilsette litt havregryn hvis du vil - men da skal den stå og svelle 10 minutter først)

Ellers kan du putte nesten det meste i vaffelrøre. Jeg har prøvd med revne gulerøtter, eple, bananmos yes you name it:) Husk bare grunnoppskriften som nevnt over. Vann i røra gjør vafflene sprø. Men husk at de bør ligge på rist og ikke oppå hverandre, helt til de skal serveres:) Da holder de seg nemlig sprøe.

ikke mas med maten så lenge barnet ikke er syk, gjør måtlidet til en hyggelig familie ting. spiserikke barnet ikke fokuser på dette prøv igjenn neste måltid. det var når vi virkelig gjorde dette at jenta våres begynte å spise. hun er fortsatt ikke storspist men spiser mer i perioder. hun spiser best når hun får forsyne seg selv. hun er nå 9,5 år. og vil nok aldri være en som spiser så mye. men nå spiserhun hvertfall.

Skrevet

Takk for tipset om vafler-det skal jeg prøve

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...