Gå til innhold

planlegge barn nummer tre...

Anbefalte innlegg

Gjest herr og fru strert
Skrevet

Dere som har tre eller flere barn, eller planlegger nummer tre (fire).. Vi har to barn med tre år mellom, yngste fyller tre år nå i sommer. Har veldig lyst å prøve på nummer tre nå så de blir èn flokk, at ikke minste blir attpåklatt. Men så er det dette med hva man orker, og økonomi spiller inn, og plass, større bil osv.. Mannen min vil vente et par år, men jeg synes det passer bedre nå og tenker at vi får det til på et vis. Jeg tenker at hvis begge barna begynner å bli store før en evn nummer tre kommer, blir det veldig "restart" og kanskje det er like slitsomt som å strekke småbarnstida noen år til nå på rappen?.. Innspill? Hva erfarer dere/tenker dere??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når nr tre kommer har vi en på 5, en på 3 og en baby. Jeg synes at det er godt med tre års avstand mellom de to minste. For meg er dette perfekt, vi har hatt en liten pause i bleieskift, smokk, vogntrilling og dagsoving. Men det er ferskt nok i minne til at det blir lett å vende seg til det igjen :)

Det praktiske ordner seg alltids er min erfaring :)

Skrevet

Vi venter nummer tre. Det er to år og tre måneder mellom de to eldste, og så blir det to år og 9,5 måneder mellom de to minste, gitt at jeg føder til termin.

Synes ikke avstanden trenger å være så veldig mye større, slik at barna får stor glede av hverandre. Synes heller ikke at man skal strekke småbarnstiden for langt ut. Merker nå at den minste begynner å bli veldig selvstendig, og det er deilig. Men alt etter hva man orker og vil.

Når det gjelder det praktiske i forhold til økonomi etc, så ordner det seg. Regner med at dere allerede har det meste av utstyr osv. Barn begynner ikke å koste penger før de nærmer seg tenårene, og det er så lenge til, at man får gå utifra at økonomien har forandret seg til da :-).

Uansett - lykke til. Vi har valgt å kjøre dem relativt tett...

Skrevet

Våre barn er straks 8 år, 5 år, straks 2 år og minste på 2,5 mnd.

Vi har helt bevisst valgt å få de som "perler på en snor", hverken jeg eller mannen hadde lyst på en atpåkladd, men vi ville gjerne ha mange barn. Sånn rent praktisk går det faktisk veldig fint, vi har god trening og fine rutiner, vi stresser og kaver veldig lite her i huset..

Vi tenkte litt sånn at livet går i faser, akkurat nå er vi i småbarnsfasen som er veldig koselig, men også slitsom. Vi er i Legoland-fasen når det gjelder ferie og trives godt med det, men det er godt å vite at det kommer en fase med slalomferier osv når ungene blir litt større. Greit at ungene følger hverandre, og familien ikke stagnerer i bleiefasen med legolandferier ;)

Akkurat nå fungerer familien vår veldig fint, jeg trives med barn i huset og liker denne fasen veldig godt, nå har jeg kontroll. Blir spennende å se hvordan det blir når ungene er fra 10 tl 18 år gamle, det blir en helt annen fase, hvor ungene skal bli mer og mer selvstendige og skal ut av redet etterhvert, ser litt med skrekk på den fasen, hehe.

Men det at ungene blir større gir også oss som familie muligheten til å gjøre litt andre ting sammen enn vi gjør nå. Samtidig som en jo også blir litt friere selv, og kan f.eks begynne å trene på kvelden igjen uten å trenge barnevakt.

Skrevet

Vi har to barn på 3 år og 1 år, og nå går det nok noen år før vi får flere, jeg vil veldig gjerne studere et ekstra år til og jobbe litt, jeg har nå vært hjemme i fire år rett etter jeg ble ferdig med studierne mine.

Det hadde vært supert å få et barn til når de eldste er 5/6 og 7/8, da er jeg stadig bare lidt over 30 og barna er ikke for store, og så hadde det vært fint med en til veldig tett ;) Men man vet jo aldrig om man kan få barn når man ønsker det, eller om jeg synes det samme om 4 år som nå.

Skrevet

Vi har 3 gutter på 4,5år, 2,5år og 1år. Vi ville ha dem tettest mulig(fikk det ikke til noe tettere!) for å slippe å strekke småbarnstida så veldig langt og at de skal ha mye glede av hverandre. For meg har overgangen fra 0-1 barn vært aller størst, jeg har ikke "fri" før kl 19:30 uansett hvor mange barn vi har =P De har veldig glede av hverandre allerede ser jeg =)

Så føler du at dere takler fint to barn, så trur jeg helt sikkert dere takler like fint 3 barn - lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...