Gå til innhold

Kutt ut amming v/6mnd. pga puppenekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter innføring av fast føde har tjukken blitt mindre og mindre interessert i pupp. Tilbyr pupp før hvert måltid, men han suger bittelitt, slipper og blir grinete. Enten så er det tomt for melk, eller så vil han bare ikke ha. Eneste gangene han spiser, er når han sover (altså på natten eller tidlig morgen, når han er helt i ørska).

Tenkte jeg skulle prøve å gi en flaske MME i stedet før et måltid og se om han er interessert i det. I og med at jeg vet jo ikke om det er puppene, melka eller meg det er noe galt med.

Men vurdere om jeg bare skal kutte ut. Orker ikke holde på sånn i flere uker til. Veldig stressende og sur og grinete baby.

Noen som har erfaring med liknende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er vel ikke jeg den rette personen å spørre om amming, men svarer likkavæl. Har du prøvd å pumpe deg? F.eks kunne du jo tilbydd ham puppen først, og hvis han bare suger bittelitt og blir sur, prøvd å pumpe for å se om d faktisk er noe der, eller om interessen bare er heller laber..? Hadde nok jeg gjort ihvertfall. Ellers er d jo veldig vanlig å gå over til MME ved den alderen der har jeg inntrykk av, så gidder du ikke puppestyr, er jo flaska et greit alternativ.

Skrevet

Nei, jeg aner faktisk ikke hva folk gjør.... Har liksom ikke så mange å spørre heller. Bortsett fra her da.

Men jo, kan selvfølgelig prøve å pumpe. Men jeg vet av erfaring, at når det er lenge siden jeg har pumpet, så kommer det ikkenoe uansett. Da produksjonen var på sitt høyeste og spruten stod konstant, kunne jeg få ut 20 ml. Etter noen ganger var det 200. Så da må jeg pumpe flere ganger på rad, og ja...det er jeg ikke lysten på. Tida jeg ikke bruker på mat nå, kunne jeg tenke meg å slappe av og kose meg med tjukken. MEN, kan selvfølgelig prøve. Eller kanskje heller håndmelke, det funker bedre for meg. Tjukken får jo uansett ut mer enn både hånda og pumpa, om han vil da.

Nå skal jeg ut å trille, og prøve å få grinungen til å sove litt. Vrangpeis i dag.

Skrevet

Jeg sluttet etter puppenekt da eldsta var drøyt 4mnd. Ikke helt planlagt å slutte så tidlig, men siden jeg var på ferie uten pumpe tilgjengelig ble det bare sånn. Hun vred seg bort (gråt ikke da) og var totalt uinteressert uansett hvor lenge det var siden hun hadde spist. På det stadiet klarte jeg heller ikek tanken på å pumpe produksjonen opp igjen da vi omsider kom hjem (stod for meg som et stress med pumping som jeg tidligere fikk lite utav, mating, koking av pumpe, pumping, mating, koking osv), så vi gikk over på mme, og da hun var blitt vant til det, fast føde. Gikk veldig fint for oss begge to, snupp har vært sunn og frisk likevel :o)

Gjør det du slapper mest av med selv, og blir det mme - ikke ha dårlig samvittighet om det skulle falle deg inn :o)

Skrevet

Ok, hvis d er vanskelig å få ut noe særlig ved pumping, blir det kanskje litt stress ja. Husker bare fra da jeg holdt på m slikt pumpestyr, gikk pumpinga helt uproblematisk og det kom gjerne rundt 100-150 ml per gang...Men d var m super-pumpa MedelaSwing da=)

Skrevet

Her har vi det på samme måte. Mye mindre interessert i puppen nå, og veeeeldig glad i grøt, middag osv. Ammer 4 ganger pr dag, og da pleier han å ta litt i allefall. For en uke siden nektet han å ta puppen i ett døgn. Merkelig, for han har liksom ikke nektet sånn før. Neste morgen var han interessert igjen. Er imidlertid forberedt på at dette vil skje igjen. Hvis det blir mye kav og mas, kommer jeg til å avslutte ammingen. Orker ikke det pumpestyret, og heller ikke stresset med å prøve og prøve når han ikke vil ha... Da vil jeg heller sette pris på å ha kunnet amme såpass lenge, og nyte permisjonen videre :)

Skrevet

Nå er egentlig ikke jeg den rette til å svare for her eeeeeeeeeeeeelsker poden puppen fortsatt selv om vi spiser to til tre måltider om dagen. Prøvde f.eks å bare gi han grøt på formiddagen idag fordi vi skulle på barseltreff og tenkte jeg skulle "spare" på puppekortet til når han ble grinete på treffet. Men da var han skikkelig snurt og grinete helt til vi kom frem og jeg måtte bare i pupp med engang og da ble han superfornøyd.

Men det var en digresjon, ville bare si at her har det aldri funket med pumping her heller. Bare stress og mas for bittelitt, så hvis han noen gang begynner å ble lei pupp tror jeg heller at jeg kommer til å øke måltidene sånn at jeg vet han for nok mat, eller gi litt tillegg i tillegg (...). Du har jo tross alt ammet i seks måneder, er jo bra det og! Og amming skal være kos, ikke stress :-)

Skrevet

Da jeg fikk sove gjennom natten et par ganger i jula, måtte jeg selvfølgelig pumpe på morgenen. 400 ml var null problem:) Men så er det som om puppen glemmer litt at den skal starte utdrivning når det pumpes.

Skrevet

Dårlig samvittighet kommer jeg vel ikke til å få. Det er mer det at jeg er vant med å amme. Det er kos, og litt trist å kutte ut mye tidligere enn jeg hadde først antatt. Og måtte koke flasker og sånn. Men det er jo ikke så ofte lenger....

Ga han en flaske MME nå etter en lur. Han drakk 130 ml rett opp... Kunne fint drukket mer. Så gulpet han på leketeppet etterpå, og han har ikke gulpet på evigheter. Kanskje ikke hatt noe melk i seg? Jaja, vi får se det litt an. Natterstid og tidlig morgen er puppen fortsatt best, så fortsetter da uansett.

Skrevet

Har hørt at noen babyer kan nekte puppen når mor får mensen, pga uvant smak på melken... Kan det være det som skjer nå?

Her brydde ikke trollet seg om at jeg hadde mensen, det var ikke da han begynte å nekte. Men nekte gjorde han etterhvert, så da han var ca 9 mnd var det over og ut med amming. Han er mye mer interessert i mat fra tallerken og skje... MME er ikke interessant.

Puppenekt er vanlig, og det sies at det kan gå over. Da må man holde produksjonen vedlike med pumping i påvente av bedre ammedager. Det klarte ikke jeg, og jeg vet jo ikke om han hadde blitt interessert igjen heller. Koselig å amme, men ikke koselig når de blir sure og ikke vil ha/vrir seg bort/biter/griner m.m...

Flott å ha ammet til 6 måneder uansett da!

Skrevet

Mmm, må man koke flasker når de er så gamle da? Vi fikk tips om at det holdt å vaske de i oppvaskmaskin når ungen er ca 4 mnd. Har ihvertfall gjort det siden og alt har gått bra (puh ;-) )

Skrevet

Drit i puppen, empiri viser at mme-barn blir både smartere, blidere, bedre bilister, flinkere til å tegne og bedre til å gå på høye hæler (ikke så aktuelt for tjukken kanskje) enn barn som ammes mer enn 6 mnd.

Du trenger ikke koke flaskene hvis du har en vanlig oppvaskemaskin. Kanskje nattavvennes han kjempekjapt, og det blir snakk om at du trenger et par flasker bare. Jeg gir en flaske om dagen, mer mme vil hun ikke ha.

Skrevet

Nå har han jo ikke spist noe særlig på natten heller de siste dagene, kryss i taket og bank i bordet. Syns det er så rart å gå fra fullamming til så og si ingenting av hverken mm eller mme, på bare ca åtte, ni uker. Trenger de ikke melk nå? Mener jeg har lest gang på gang at melka skal være hovednæringskilden til de er ett år, men jeg har kanskje misforstått?

Nei, pumpestyret er ikke aktuelt. Tjukken sover ofte totalt halvannen time per dag, og jeg gidder ikke da sitte med puppen i pumpa. Og når han er våken, krever han egentlig sitt.

Skrevet

Det har jeg også lest - men alle jeg kjenner erfarer det samme (unntatt søstersen som ammer sine til de er nesten 2 år gamle) - med fast føde daler interessen for pupp eller flaske. Snupp drikker 130 ml mme om morgenen og vann utover dagen og kvelden . og det er det. Har ikke energi til å bekymre meg, så tar utgangspunkt i at det må være greit.

Skrevet

Litt samme erfaring som deg m dalende puppeinteresse v seks mnd, men så har det tatt seg litt opp igjen. Nå ammer jeg kveld (v leggetid), natt (ca 0500) og morgen + en gang i løpet av dagen (gjerne i tre-fire-fem-tida, før han får middag). Utenom disse gangene er han uinteressert, men jeg synes liksom at det er bra å få i han litt morsmelk spes pga mye allergi i familien, pluss at jeg skal begynne å jobbe snart, og vil ha ammefri :-) Er glad jeg ikke slutta med en gang han ble mindre interessert, i alle fall. Men hadde ikke orka å prøve VELDIG lenge heller.

Skrevet

Nesten som å lese om meg selv :) Her i gården er snuppa nå blitt 7 mndr, og nå tror jeg at jeg ammet det siste måltidet idag tidlig klokken seks. Etter introduksjon av fast føde ble det bare mindre og mindre stas med pupp. Sugde et par tak, slapp, sugde littegrann igjen og vrei seg unna. Slik holdt jeg på et par uker. Vet heller ikke om det skyldes melka eller meg - men har en mistanke om at jeg begynte å få såpass lite melk at hun ikke gadd å "jobbe for føden". Så jeg startet med flaske på dagtid. Men har inntil nylig ammet på natta og/eller tidlig morgen. Helt til idag... Da ville hun ikke ha morgenpuppen en gang... Så nå er det nok! Har bestemt meg for å kutte helt. Litt vemodig - men alikevel superdigg å kunne kle seg i akkurat deg jeg vil, uten tanke for at jeg skal flashe puppen i løpet av dagen. Og dessuten var det helt nydelig å begynne å bruke vanlige BH-er igjen. Belønnet meg selv med et par nye BH-er her om dagen, og det var deilig :)

Skrevet

Bare meg igjen; som kanskje fremstår som en dårlig mor nå... For her sluttet vi å koke flaskene for noen måneder siden, og jeg har ikke engang oppvaskmaskin, for den er i ustand. Her vaskes flasker for hånd i Zalo, og snuppa er frisk, glad og fornøyd :) For å sette meg selv i et enda dårligere lys kan jeg også informere om at jeg ikke koker opp vannet i flaska, bare varmer opp i mikrobølgeovn! Sånn... da er jeg ihvertfall utelukket som en kandidat til årets mor-prisen :)

Skrevet

Takk for svar!

Helt enig, skal bli fantastisk å få kle seg i ordentlige bh'er som faktisk passer meg:) Får se det litt an. Skal bruke dagen i dag på å tilby pupp, og deretter flaske, og se om han er tørst/sulten. Vi har bare tre måltider i løpet av dagen (fast føde altså), og da må han få i seg noe annet i tillegg, hvis ikke blir han grinete, sulten og ikke til å ha i hus. Blir altfor lenge med seks timer mellom måltidene. I natt ga jeg han flaske klokken fem, fordi han hadde spist av begge puppene et par timer tidligere (pleier ikke våkne så mye i løpet av natta lenger). Og den slukte han, så kunne gjerne laget mer.

Det ER vemodig ja. Men tenker at jeg har jo tenkt å ha flere barn, så får jo ammet igjen ved en senere anledning. Og jeg hatet ammestyret i starten, og gledet meg som en unge til den dagen det var over. Rart med det.

Skrevet

Sånn har vi hatt det i 1 1/2 mnd, men jeg ammer fortsatt.

Jeg tilbyr pupp kanskje 6 ganger om dagen, og han takker ja 3-4 ganger. Ammer om morgenen og rett etter han har sovet. Det hjelper at han er litt trett, da har han ro til å ligge stille. Ellers skal han opp å titte sikkert ti ganger i løpet av en ammeøkt. Blir skikkelig sint hvis han ikke får komme opp å titte.

En annen ting; når jeg ble gnien på puppen om natten, ble han mye mer interessert på dagtid.

Skrevet

Kjenner meg igjen her ja. Snuppa er 5 mnd, og de siste 2 ukene har ammingen vært et pes. Ho sier tydelig ifra når ho er sulten, men når jeg legger ho til puppen suger ho kun noen få ganger, og er helt uintressert. Kobler seg på og av hele tiden og bare surrer.

Sånn fortsetter det hele dagen, untatt det siste måltidet for kvelden og om natten.

Jeg føler at ho nesten ikke spiser noe i løpet av dagen.

Det som er rart er at ho er kjempe blid, og virker veldig fornøyd.

Vi begynte med grøt den 16 april.

Så nå vurderer jeg veldig til å begynne med mme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...