Gå til innhold

MME-mammaer!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må deres søte små få flaske rett før de skal sove på dagtid (tenker da selvsagt ikke på trilletur), eller sovner de av seg selv?

Her fant lillegutt søvnen veldig godt selv tidligere, men de siste ukene vil han ikke sove før han har fått litt MME rett før. Så selv om han har spist et måltid, lekt litt og blitt trøtt så må han altså ha flaske igjen for å sovne...

Er det fryktelig dumt av oss å gjøre dette? Prøver jo alltid å legge han uten, men det ender alltid med sår gråt. Og da må han jo få mer mat? Kan dette tyde på at vi bør øke mengden MME på flaskene? Da blir det i så fall problemer her, for vi er allerede oppe i 1 liter per døgn. Han er 3,5 mnd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, her trengs ingen flaske før soving. Faktisk har rutinene hans blitt slik at han konsekvent spiser en time før neste dupp, og det er han fornøyd med. Jeg synes du bare kan gi ham litt melk hvis det er det som kreves for at han skal sove. Han er bare 3½ måned gammel, så jeg ville ikke bekymret meg for evt uvaner senere. Forøvrig har ingen fagfolk jeg har snakket med sagt at man bare kan drikke 1 liter mme i døgnet, det er kun noe jeg har hørt på nett, uten videre dokumentasjon på hvorfor det skulle være skadelig.

Skrevet

Vår er som regel sulten og får flaske når hun våkner, så da legger hun seg uten. Som regel spiser hun bare en flaske mellom hver lur, men går det litt lenge ( mot 2 timer) hender det hun vil ha en til. Hun får ikke sove hvis hun begynner å bli litt sulten.

Hva mener du med å øke mengden på flasken, spiser han tom det han får? I såfall ville jeg gitt mer ja. Tømmer min flaska og virker å ville spise mer lager jeg til en skje til der og da. Hvor mye jeg lager til i utgangspunktet er tilpasset hvor mye hun pleier å spise for tiden.

Skrevet

Om han gråter fordi han faktisk er sulten eller bare fordi han ikke vil sove, kommer jo an på hvor mye han drikker før han sovner. Er det snakk om bare noen få ml, er det vel kanskje mest for trøst, men hvis han spiser en god porsjon så er han jo faktisk sulten, og må få mer melk.

Ang det å øke mengden MME på flaskene, så sier de jo at så små babyer skal få spise så mye de selv vil. Jeg lager derfor alltid litt mer enn det jeg tror hun kommer til å drikke, så får hun selv bestemme når nok er nok (hun tømmer altså ikke flasken).

Jenta mi er forresten 6,5 mnd, og har aldri vært noe fan av å sovne ved flaska, men vi fyller ofte på med litt melk rett før leggetid=)

Skrevet

Altså, jeg vet jo ikke om han drikker fordi han vil kose seg eller om han er sulten. I dag fikk han 200 ml, så etter ca en time var han trøtt. Begynte å gråte når jeg la han ned, og når jeg ga han flaske så spiste han 90-100 ml og så sovna han uten protester.

Jeg har liksom hengt meg sånn opp i den 1 liters regelen jeg da, så jeg lager 5 flasker i døgnet på ca 200 ml. Og han tømmer de ja, men protesterer ikke når det er tomt liksom. Men han vil som sagt ikke sove uten påfyll da...

Skrevet

Hmm.. 100 ml er jo en betydelig porsjon, så da er han nok mer sulten ja! Ville nok økt størrelsen på de andre flaskene han får, slik at han ikke tømmer de helt, men slutter å drikke når han er skikkelig god og mett. Denne 1-liters regelen har jeg også hørt mye snakk om her inne, men aner ikke hvor den kommer fra, og hva den skyldes...Så, mulig du kunne hørt m HS, hva de anbefaler? For han må jo få lov til å spise seg mett, kan ikke skjønne annet=)

Skrevet

Ja, jeg har ikke hjerte til å nekte han når han vil ha mer altså:/ Men synes liksom han spiser så mye?! Han er ikke unormalt stor tror jeg, 6600 ved 3 mnd kontrollen (får ikke målt han pga pute, men han er veldig lang).

Jeg spurte HS ang denne 1 liters regelen, og den hadde hun aldri hørt om. Men nå vet jeg ikke om jeg stoler helt på henne da, hun har feilinformert oss tidligere så vet liksom ikke helt hvor god peiling hun har på saker og ting. Denn 1 liters regelen må jo komme fra et sted eller?

Skrevet

Jeg har en liten luring på 3,5 mnd som også liker å sovne med flaska i munnen. Jeg opplevde at han drakk og drakk og ble aldri helt mett, og gulpet litt for mye. Det ble fullt i magen, men ikke "nok" mat allikevel. Så vi har begynt med litt maisvelling som han får morgen og kveld, litt fruktpurrè og litt grønsaker til middag. (4 mnd mat)

Og selvfølgelig mme i tillegg. (4mnd mme) Nå har vi gjort dette i fem dager og han er mye mer fornøyd og trenger ikke så mye mme som før. Heller ikke å sovne med munnen full av mat hver gang.

Kanskje gutten din trenger et lite nachspill med litt annen mat til kvelds?? =)

Skrevet

Takk for link HappyFreak:)

Endelig*: Hmmm, det hørtes jo veldig ut som min lille gutt ja. Begynte dere litt og litt med velling? Hvor mye ga du han første gang? Og fikk han noe magevondt av det?

Skrevet

Begynte med veldig lite, kanskje to spiseskjeer ferdig mat.. Blandet inn litt sviskedrikk for magen og det har gått veldig fint. Vi har ikke holdt på så lenge heller, men det er stor forandring allerede. Han sover mye lengre på natten nå, gjerne 10 timer og det tror jeg er fordi han er mettere nå enn før for da var han bare full av melk. Du kan jo prøve litt og hvis det ikke funker, så kutt det ut igjen og prøv senere. Lykke til!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...