Summer-girl&Luna-boys Skrevet 29. april 2009 #1 Skrevet 29. april 2009 Jeg synes lillemann har vært mye syk (7 mnd) nå. Den ene forkjølelsen avløser den andre, øreverk, og i forrige uke fikk han hånd- munn- og fotsyken (virussykdom). Jeg ammer, og trodde derfor at han ikke skulle bli syk så mye. Folk rundt meg synes det er rart han er så mye syk siden jeg ammer. Er det derfor slik at enkelte mødre har mindre anti-stoffer i melken enn andre? Hadde han kanskje blitt enda mer syk hvis jeg ikke hadde ammet? Er han mer utsatt siden han er høstbarn? Noen med erfaringer?
Gjest Skrevet 29. april 2009 #2 Skrevet 29. april 2009 Er jo vanlig at de er en del syke i første leveår. Min yngste var mye mer syk enn broren også fordi eldste gikk i barnehage og dro med seg sykdommer derfra.
Summer-girl&Luna-boys Skrevet 29. april 2009 Forfatter #3 Skrevet 29. april 2009 Ja, det er sant. Den munn-fot og håndsyken kom faktisk fra bhg til storebror...
Anonym bruker Skrevet 29. april 2009 #4 Skrevet 29. april 2009 Jeg vet ikke om det alltid er avgjørende. Det er jo mulig han hadde vært enda mer syk viss du ikke ammet. Jeg ammet ikke og mitt barn var aldri sykt sitt første leveår
Fire småtroll Skrevet 29. april 2009 #5 Skrevet 29. april 2009 Min erfaring er at første barnet er mye sykt første året i barnehage, andre barnet er mye sykt første leveår (fordi basiluskene dras hjem fra barnehagen av eldre søsken). Det er også forskjell på barnas immunforsvar, jeg har fire barn, eldste hadde falsk krupp, barneastma, var en øreunge osv. Infeksjoner i bøtter og lass, var jo hos lege og legevakt med han titt og ofte. Mens nest yngste er nå 2 år og har bare hatt et par lette forkjølelser og aldri vært hos legen. Jeg har forstått det sånn at amming ikke beskytter mot sykdom, men om ungen først blir syk kan dine antistoffer hjelpe ungen å bli fortere frisk, og kanskje få et lettere sykdomsforløp.
Summer-girl&Luna-boys Skrevet 29. april 2009 Forfatter #6 Skrevet 29. april 2009 Takk for oppklaring:-) Håper han er blitt litt immun nå, mot alt storesøster- og storebror har dratt hjem fra bhg, hehe.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2009 #7 Skrevet 29. april 2009 Det er sikkert flere ting (og ikke bare amming) som spiller inn her. Når det er sagt, så føles det sikkert urettferdig når man har tatt de riktige forholdsregler og sånt skjer likevel ...
Anonym bruker Skrevet 29. april 2009 #8 Skrevet 29. april 2009 Ifølge nyfødtlege så hjelper amming primært mot mage- og tarmsykdommer. Det kan hjelpe litt mot forkjølelse, men ikke så mye. Det som hjelper aller mest mot sykdommer er om dere alle vasker hendene når dere kommer hjem - spesielt etter barnehage og tur på butikken. Håndsprit er enda mer effektivt. Husk også at kjøpesentre (og barnehager) er steder der man lett blir smittet, så det vil nok hjelpe lillemann om dere begrenser besøket hans dit. Når eldre søsken er syke bør de heller ikke få susse på babyen - og hvis de skal så er det en fordel om de susser midt på hodet eller på foten. God bedring til lillemann:)
Summer-girl&Luna-boys Skrevet 30. april 2009 Forfatter #9 Skrevet 30. april 2009 Takk for gode råd:-) Håndhygiene er viktig ja. Jeg vet vi har syndet litt med at de to elste får hilse på baby før de har vasket hendene. De er jo så raske og ivrige etter å kose. Må kanskje stramme inn der litt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå