To fine jinter ;o) Skrevet 29. april 2009 #1 Skrevet 29. april 2009 Hvis man f.eks hører på sangen som programlederen i kveldsshowet på P4 har laget på sin egen dialekt (Totning). Sangen er jo veldig morsom for oss totninger, kanskje andre også. Skjønner bare ikke hvorfor de må snakke (i dette tilfellet; synge) så mye bredere enn hva som er normalt. Ok, det er mulig det finnes noen som faktisk snakker så bredt, men...det høres jo bare ikke normalt ut. Det er jo lett å høre om det er natulig for den enkelte personen å snakke så bredt eller om man bare gjør seg til... Samme greia med barne-tv egentlig. Husker ikke eksakt hva slags barne-tv det er, men det går på NRK-Super. Det er en mann fra toten som forteller, men herregud så overdrevet. Tviler på at han snakker så bredt til vanlig. Også en ting til. Folk på tv og radio som prøver å snakke totning men som aldeles ikke klarer det, og som bare gjør skam på dialekta. Det er vel kanskje det som provoserer meg mest...
Gjest Sauen er høygravid :-) Skrevet 29. april 2009 #2 Skrevet 29. april 2009 Hehe, jeg har lagt merke til at bergensere på tv snakker så utrolig overdrevent bergensk! Kjenner ingen som snakker sånn selv, og har bodd i flere deler av bergen, så godt som hele livet...
To fine jinter ;o) Skrevet 29. april 2009 Forfatter #3 Skrevet 29. april 2009 Ikke sant!? Hehe, det er så pussig... Huff...
FletteMette&DenLangeMelkeveien Skrevet 29. april 2009 #4 Skrevet 29. april 2009 Huff, som vaskeekte østfolding kan jeg skrive under på at slikt er teit. Det ender med at mennesker som bare hører dialektene gjennom media får et veldig karikert inntrykk av dem, som igjen leder til et karikert og litt fordummet bilde av de som er innehavere av dialektene.
To fine jinter ;o) Skrevet 29. april 2009 Forfatter #5 Skrevet 29. april 2009 Nettopp! Godt å høre at det er flere som er i samme båt....hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå