MamaLady Skrevet 29. april 2009 #1 Skrevet 29. april 2009 Er det noen som vet om trening de første 12 ukene er bra? Spining, styrketrening, jogging... Jeg er helt treningsgal, men vet ikke hva jeg burde gjøre. Jeg har hørt at det er bare å kjøre på, men jeg er redd for at kroppen min kanskje har nok med å "feste".
Mummimamma 09+12 Skrevet 29. april 2009 #2 Skrevet 29. april 2009 Jeg tror kroppen sier ifra til deg om hva du bør og ikke. Jeg spilte volleyball, men måtte kutte ut fordi jeg ble kvalm etterpå. Var litt redd for at det skulle gå galt også, så jeg ble litt mer reservert i hopp og greier.
lillejenta2 Skrevet 29. april 2009 #3 Skrevet 29. april 2009 Det er bare å trene i vei! Er du vant til å trene mye kan du fortsette som før, men dette er kanskje ikke tidspunktet å øke treningsmengdene noe særlig. Intensiteten kan du opprettholde, den vil etterhvert bli mindre av seg selv fordi kroppen sier fra. Men er du godt trent kan du nok holde på mer eller mindre som før frem til tredje trimester. Jeg trente masse i første trimester og trener masse nå i andre trimester (fem, seks ganger i uken, totalt ca åtte timer). Trener styrke nesten som vanlig, men har redusert knebøy fra 60 til 30 kilo nå. Merker at bukpresset er litt ubehagelig. Men ellers er det ingen hindringer for min del. Har bare sluttet å presse meg over melkesyreterskel, holder pulsen under 165. Er 29 år og 17+4 idag. Stå på!
MamaLady Skrevet 29. april 2009 Forfatter #4 Skrevet 29. april 2009 Takk for flotte og betryggende svar!!! Da er treningsnarkomanen igang igjen;) Men har det noe å si om jeg trener kl 0630 på morgen?
BettyBe Skrevet 29. april 2009 #5 Skrevet 29. april 2009 Så lenge kroppen din er fornøyd med å trene så tidlig, så har det ingenting å si når på døgnet.. Men pass på at du får hvilt deg ordentlig ut mellom øktene, mye som skjer inne i oss nå om dagene vet du -som krever litt ekstra energi.. Ellers kan det være greit å styre litt unna jogging på hardt underlag, ikke løft med så tunge vekter at du må holde pusten og dermed øke buktrykket for å klare det.. De rette magemusklene vil strekkes veldig i løpet av graviditeten og har ikke like godt av å bli trenet nå (trening av disse øker også buktrykket og blir frarådet av enkelte) Skrå magemuskler har derimot bare godt av å bli litt ekstra trent... Og legg inn noen ekstra "knipe-øvelser" og trening av bekkenmuskulaturen, så er du ekstra godt rustet i tiden fremover! Og ta noen "ruge-pauser" i ny og ne! Det har dere begge bare godt av! Lykke til!
Kristi*trebarnsmor* Skrevet 29. april 2009 #6 Skrevet 29. april 2009 Noen som vet noe om spinning og bekkenløsning? Jeg fikk bekkenløsning rundt uke 20 med nr 1. Nå er jeg gravid igjen, og håper jo selvfølgelig å slippe billigere unna... Noen som vet om spinning har innvirkning på dette? positiv? negativ? Jeg trente ikke i forrige svangerskap... Hilsen
Kristi*trebarnsmor* Skrevet 29. april 2009 #7 Skrevet 29. april 2009 dytter siden det ikke ble registrert...
lillegull2imagen Skrevet 29. april 2009 #8 Skrevet 29. april 2009 Sykling kan du gjøre så godt som hele svangerskapet, og er supert om du har bekkenløsning, for det belaster ikke bekkenet, heller styrker det. så det er bare å kjøre på!!
lille frø, mor til to Skrevet 30. april 2009 #10 Skrevet 30. april 2009 Først må jeg bare si at det er bra for helsa å trene under hele svangerskapet, men man må ta hensyn til intensitet, samt ikke bli overopphetet. Har lagt ved en undersøkelse ang trening under svangerskapet første mnd, under linken "trimdebatten" Undersøkelsen er gjort av 92 000 gravide. Det er enn viss økt risiko for spontanabort hvis man trener løping inntil uke 17. Etter det var det bare å kjøre på igjen. Men det går bra for de aller fleste når det er sagt. God trening!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå