Gå til innhold

Apropos dette med kjoler på gutter etc..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Satt i parken for noen uker siden og tok en kaffe. Der overhørte jeg en samtale mellom to menn. Han ene er tvillingpappa (vet hvem han er fra før) og klarte å utrykker sin fortvilelse over at sønnen hans lekte med dukker, ville gå med kjoler, vesker og trille dukkevogn. Så sier han noe i den duren her :" Faen heller, jeg oppdrar jo en homse!! Hva gjør jeg galt! Jeg er ikke akkurat glad i disse soperene.."

Jeg ble helt paff og hadde store planer om å kommentere det, men da sa heldigvis kompisen hans at det var helt normalt at små gutter lekte med dukker og at han mest sannsynelig ikke kom til å bli homofil utelukkende pga det. Og om han ble det, so what?

Ble glad for at han kompisen sa det, for jeg holdt på å sprekke!

Hva er det med enkelte menn?

Hvorfor får de angst om sønnen leker med dukker?

Har hørt om flere slike "luringer" og det forundrer meg at det går an å være så sneversynt..

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Antageligvis av samme grunn som at enkelte menn ikke vil kastrere husdyrene sine i frykt for at de mister manndommen sin. Jeg vet ikke, men jeg tror det handler om uvitenhet! Dessuten, ingen BLIR homo, hehe :)

Flotters at gutter vil leke med dukker da :o) Minsten her har brukt søsters rååååsa trehjulssykkel de siste ukene, er så fornøyd atte :)

Skrevet

"Gutter skal jo bli fedre en dag, så det kan være godt å øve seg litt" heter de i en Anne Cath Vestly-bok jeg ikke husker navnet på i farten når en gutt leker med dukker

Skrevet

Ja, synes selv de er søte der de går å steller dukkene og viser omsorg=)

Skrevet

Æsj, for kvalmt menneske! Jeg hadde garantert sagt noe, hadde ikke klart å holde kjeft.

Det er jo egentlig bare flott at gutter leker med dukker. Det finnes jo ikke noe leker for gutter som lærer dem omtanke, omsorg osv.

Skrevet

Jeg synes det er stor forskjell på å la gutten leke med dukker og jenteleker og å kle gutter i jentetøy. Jeg ville ikke latt gutten min bli den som andres fordommer skulle "trenes" opp på. Og en gutt i typiske jenteklær blir noe utsatt selv om ikke våre barn mobber. (selvfølgelig så mobber ikke våre barn) Jeg er også temmelig sikker på at mødre som kler gutta sine i kjoler blir utsatt for fordommer. (selv om ikke jeg har det)

Skrevet

Jeg er helt enig med Prekæs!

Å la gutten leke med dukker er akkurat like ok som å la jenta leke med biler, og det bør absolutt oppmuntres til at slike leker må få stempel som litt mer kjønnsnøytrale enn de er i dag!

Men å kle en gutt i kjoler i offentligheten, synes jeg derimot ingen ting om! Barnet bør få utforske og leke med klær, mammas gamle sminke osv hjemme, og finne ut hvilken person vedkommende er gjennom eksperimentering HJEMME.

Selv om ikke ditt og ditt barn mobber andre, så er det faktisk mange, både barn og foreldre, som har lure kommentarer på lager, selv om de "ikke mener noe med det". Å la gutten sin ha på kjole utendørs, synes jeg er rett og slett slemt gjort mot gutten, for det vil alltid finnes noen som reagerer på det! Jeg skjønner ikke at dette er noe diskusjon engang her inne, svaret på denne diskusjonen ser man jo i det man går ut av døra i Norge! Vi har ikke kommet så langt i likestillingen ennå!

Skrevet

Nei, i offentligheten er jeg enig i!

Men dette føler jeg gikk mer på interessene til gutten, og jeg tviiler på at denne faren hadde sendt gutten sin av gårde i jenteklær...;-)

Skrevet

Det var Ole Alexander Fili bom-bom-bom ;)

Skrevet

Tror kanskje det referes til gutter som ønsker selv å kle seg i kjole og høyhælte sko, gjerne i forbindelse med utkledning, karneval osv. Og det bør jo være greit.

Ellers så sies det gjerne at å lese bøker, leke med dukker, og å stelle dyr er de aktivitetene som i størst grad stimulerer empati hos barn. dette er også aktiviteter som tradisjonellt har vært mer vanlig for jenter. Det er helt åpenlyst at alle barn, uavhegig av kjønn, faktsik bør OPPMUNTRES til å leke med dukker. Det holder ikke bare å akseptere at gutter gjør det, vi som foreldre må faktisk stimulere det litt frem også..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...