lille trollungen Skrevet 29. april 2009 #1 Skrevet 29. april 2009 Jeg er student på heltid, går sykepleien. Har en stilling på 13% på et sykehjem ved siden av studiene. Siden jeg ikke jobber så mye som 50% eller mer så har ikke samboeren min rett til å ta ut noen fedrekvote. Han jobber 100%. Er det flere som synes at dette er urettferdig? Han skal da ikke straffes fordi jeg går på skolen? Og jeg synes det er VELDIG rart at vi som går heltid utdanning ikke skal stilles på lik linje som de som er i arbeid. Vi har jo ikke mulighet til å komme oss gjennom utdannelsen vår hvis vi skal jobbe 50% eller mer. Vi skal jo konsentrere oss om skolen!! Kjenner jeg er skikkelig irritert nå! Her kommer Norge og skal være så fint og flott med mer fedrekvote til far, også er det en regel som denne. Det er forskjellsbehandling det!!
*toppris* Skrevet 29. april 2009 #2 Skrevet 29. april 2009 sant så sant, sitter i samme situasjonen her... MEN... man har jo mulighet til å dele de resterende ukene etter som man vil dersom man har opparbeidet seg retten til fødselspenger... Er selv student og har 4 jobber ved siden av studienehvor den ene utgjør 38%, men totalt utgjør de like under 50%... Men jeg har/og jobber 6 av 10 mnd og tjener mer enn det minimumskravet fr å få fødselspenger.... så fars uker blir overført til meg, han har ikke krav på de... Men kan "gi" noen uker til han av den siste andelen av uker man kan fordele selv. Men det er jo kjipt for de som fx ikke har opparbeidet seg retten til fødselspenger, de mister jo fars uker, får de ikke overført til seg og får dermed kortere permisjon pga dette...
snuffe Skrevet 29. april 2009 #3 Skrevet 29. april 2009 http://www.barnimagen.com/forum/thread/137321043
Gjest Skrevet 29. april 2009 #4 Skrevet 29. april 2009 Vi har hatt det slik med de tre første barna, men med de to siste tok mannen all permisjonen (utenom mine 6 uker), likevel mistet vi jo de ukene som far skulle hatt. At far ikke har rett til å opparbeide seg permisjon er helt latterlig, speselt nå som denne utvides. Riskierer jo at barn av studenter må i barnehage fra de er bare 8-9 mnd gamle på denne måten dersom mor skal kunne fortsette med studiene sine... Vi ordnet det litt anderledes med gradert uttatk osv, men likevel, kjipt var det! Denne gangen får jeg permisjon som normalt og far også, skal bli godt.
Gjest Skrevet 29. april 2009 #5 Skrevet 29. april 2009 Nei men han har nå enda rett på permisjon da.. om enn en del av din. Og om du ikke tar perm, så kan jo han faktisk få hele din del. Jeg går heltid, men fordi jeg velger å gå over på deltid etter fødsel fremfor å ta permisjon så mister jeg ALLE rettigheter. Syntes det er bedritent og jeg.. jeg har jo vært aktiv på "jobb" fronten hele svangerskapet, og syntes det er skikkelig krappy av systemet at jeg skal straffes for at jeg ikke ønsker å bli forsinket i utdannelsen min og få problemer med støtten fra lånekassen bl.a. Det eneste jeg kan få, er at far får ta permisjon når jeg har praksisperioder.. Så da får vi bare tro at babyen er av den kalibren at det lar seg gjøre at jeg går i praksis etter 3 mnd da ellers blir det jo trøbbel. Skal liksom være så lønnsomt å få barn i studiene, men jeg er ikke så sikker jeg. hehe
Fallerifallera Skrevet 29. april 2009 #6 Skrevet 29. april 2009 Det fins et smutthull tror jeg! Men de på Nav er ikke så gira på å opplyse om det. Min bror og samboer ble foreldre for litt siden, Hun er student (og jobba også litt ved siden av da han ble gravid), han har 100 % jobb. Det hun gjorde var å melde seg opp til fag videre, men hun valgte noen litt "enkle fag" første halvåret slik at hun har vært hjemme nesten hele tiden. Broren min har jobbet bare noen timer i uka/annenhver uke (husker ikke helt, men vi snakker noen få timer). Nå har de snart gått hjemme nesten et helt år begge to! De ringte mye til Nav og div i forkant for å høre om det virkelig gikk an å gjøre det sånn, for de syntes det hørtes litt for godt ut til å være sant, men det var nå det! Jeg er litt usikker på opplegget altså, så du må evt sjekke litt. Det var aldri aktuelt for oss så jeg spurte ikke så detaljert om det.
Fallerifallera Skrevet 29. april 2009 #7 Skrevet 29. april 2009 Ehm, da HUN ble gravid ja... ;D SÅ bra ordning har de ikke funnet ennå, hehe...
Ruska67 Skrevet 29. april 2009 #8 Skrevet 29. april 2009 Jeg var student da nr. 1 ble født, og pappa'n hadde ingen rettigheter. Dette ordnet vi med at han hadde en del oppspart ferie og avspasering. Dette var i 1994 og fedrekvoten var da kun 4 uker. Han var hjemme de fire siste ukene før hun fyllte 1 år, mens jeg gikk tilbake til studiene. OK at det kan føles urettferdig, men nå er det jo tross alt mulig at far overtar en del av permisjonen og på den måten får vært hjemme. Slike muligheter hadde man ikke tidligere - og det viser jo fremgang! Nå skal jeg ha nr. 4 og pappa'n skal være hjemme i "sine" 10 uker + 5 uker ferie + 3-4 uker ekstra. Jeg skulle gjerne hatt alle disse ukene også jeg... men skjønner jo at vi må dele... Lykke til!
Gjest Skrevet 29. april 2009 #9 Skrevet 29. april 2009 Hei, vi var i samme situasjon med førstemann så jeg kan jo fortelle hva vi gjorde for her kan man faktisk få i pose og sekk:) 1. Tjener du mer enn engangsbeløpet på 33 tuseneteller annet? Da har du rett på foreldrepenger og fars uker overføres til deg:) Utdrag fra nav: "Dersom mor har opparbeidet seg rett til foreldrepenger i en stilling lavere enn 50 prosent, overføres ukene med fedrekvote til henne" 2. Du får stipend for et år fra lånekassen i tillegg til penger fra nav. 3. Hvis du går tilbake i fulltidsstudier etter feks 34 uker(slik at far får 10 uker) regnes dette som fulltidsarbeid og far får sin permisjon. Dette krever litt papirarbeid fra deres side men det funker:) Jeg fikk feks 8000 fra lånekassen + 4500 i mnd fra deltidsjobben min gjennom nav under permisjonen. Etter noen mnd "måtte" jeg tilbake til studiene og far tok over omsorgen for barnet vårt de siste ukene av permisjonen. Som sagt er det litt styr med papirarbeid men vel verdt det etter min mening:)
lillejenta2 Skrevet 29. april 2009 #10 Skrevet 29. april 2009 Dersom du fortsetter som heltidsstudent og far benytter seg av muligheten til fleksibelt uttak av feriepenger kan far ta de 29 ukene (27 uker etter 1. juli) som er til felles fordeling. Du trenger bare å melde deg opp som heltidsstudent på et godkjent studium av Lånekassen, så får du foreldrestipend fra Lånekassen. Du trenger ikke gå opp til eksamen og kan i praksis være hjemme et helt år. Vilkåret er at du har hatt krav på lån/stipend fra Lånekassen de siste seks mnd før fødselen. Lånekassen kan mer enn NAV om dette.
nummer fire er født Skrevet 29. april 2009 #11 Skrevet 29. april 2009 Vi fikk vårt første barn i 2002 mens jeg var fulltidsstudent. Da gikk jeg litt fortvilet til trygdekontoret og spurte om vi hadde rett på NOE støtte i alle fall. Fikk til svar at far kunne ta all permisjonen (minus de ukene som er forbeholdt mor) og at jeg fikk engangsstøtte i tillegg til lånekassens ordning med fødselsstipend. Vi fikk ordna en timeavtale og fikk hjelp til å fylle ut skjemaet om permisjon og engangsstøtte - hadde aldri funnet ut av det ellers - ingenting på skjemaet stemte med vår situasjon.... Vi endte opp med et fantastisk år - far var hjemme med tidskonto (dvs jobbet 50% og fikk forlenget permisjonstiden tilsvarende) og jeg studerte ( hadde noen dager fri i uka slik at jeg fikk være hjemme med babyen og tok henne noen ganger med på skolen) Når det var tid for amming kom far og baby kjørende ) Vet at det er lenge siden 2002 og at mye har skjedd på permisjonsfronten etter det, men sjekk det ut - spør og grav - så kanskje dere har rett på litt mer enn du tror? Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå