Gå til innhold

Ang denne diskusjonen om barn og medbestemmelsesrett (påkledning)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser det er litt avsporing i debatten og vil gjerne høre flere synspunkter i forbindelse med dette med oppdragelse av barna.

Jeg mener ikke å sitte med noen fasit selv, siden alle barn og voksne er forskjellige, så det er sagt innledningsvis, men vil gjerne høre hvilke valg som gjøres rundt om i de Dibberske hjem, og hvordan man håndterer barna når det ikke går deres vei.

Jeg har som skrevet i det andre innlegget lagt vekt på at eldstemann min får velge selv, dog under visse kriterier. Hun får velge i bukseskuffen, og i overdelskuffen. Jeg plukker vekk ting jeg ikke ønsker hun skal velge og ting som ikke matcher (selv om oransje og rosa er helt greit en gang i mellom). Men hun får altså bestemme selv.

Får hun ikke det skjer det ingenting bestemt. Hun lager ei surleppe og tar på seg det jeg har funnet frem og ferdig med den saken.

Altså slipper jeg å gjøre noe oppstyr ut av det.

Slik er det med flere ting hos oss, som pålegg på maten. Er hun usikker på hva hun vil ha får hun velge i kjøleskapet. Jeg har der også en sortering, slik at prim, nugatti og annet "helgepålegg" ikke er tilgjengelig og synlig for henne.

Velger hun yoghurt får hun det først etter en brødskive. Og vi er enige, selv om hun helst bare vil ha yoghurten.

Noen vil sikkert si at jeg burde styre hennes hverdag mer, men jeg ønsker å la henne selv bestemme ting. Jeg vil lære henne at som selstendig individ får hun selv velge og bestemme de tingene hun ønsker, og kan oppnå det hun vil dersom hun har en oppførsel som "har fortjent det". Uten at det betyr at man får nugatti på en tirsdag, eller får gå med julekjolen og nisselue nå i mai.

Jeg har stor tro på at ved å gjøre dette får jeg et selvstendig og trygt barn som gjør gode valg innenfor gitte rammer. Jeg er selvfølgelig veldig spent på hvordan dette blir når hun blir eldre, men ønsker å la henne få være med å bestemme over egen hverdag.

Resultatet så langt er en liten jente som vet hva vi skal kjøpe i butikken, hun har sin egen løype hvor hun henter yoghurt, baban, brød, epler eller appelsiner, melk og baconost. Alle er nemlig produkter som står i "hennes høyde" og det er avtalen vi har. Godteri som hun plukker opp ved kassa legges tilbake alle dager unntatt torsdag/fredag (etter når vi tar helgehandelen), og hun mokker ikke når jeg sier at det ikke er i dag vi kjøper slikt, bare tusler tibake med godsakene og kommer for å legge varer på båndet.

Jeg har lagt merke til at noen av mine venninner mener jeg lar henne styre for mye, og bestemme for mye. Men de vet jo heller ikke at det har vært jobbet med for å få henne slik hun er i dag.

Jeg er veldig glad for å ha et barn som hører på hva jeg sier, og ikke slår seg vrang i butikken dersom jeg ikke kjøper det hun ønsker, som en kjærlighet på pinne, eller dukketøy i lekebutikken.

Og jeg har som nevnt fått en selvstendig, men flink og "lydig" liten jente, som vet at mamma har tid til å høre, og mamma lar meg få ha noe å si.

Så får vi som sagt se hvordan det går med tiden.

Hvordan har du løst slike ting hos deg?

Og hvordan responderer barnet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her gjør vi også sånn at han får noen ting å velge mellom..

Det er viktig at barnet får den følelsen av at de faktisk kan få velge selv!

Så mtp klær så tar jeg frem to sett med klær, også får han velge hva han vil ha på seg..

Samme gjelder med pålegg, gir han ett par ting å velge mellom..

Skrevet

vi gjør mye av det samme her. Nugatti har vi ikke i hus, annet enn en sjelden gang en og annen helg. jeg hater smaken, så da blir det ikke til at jeg husker å kjøpe det. ellers får de se i kjøleskapet hvad e vil ha, er mye frukt og grønt der, så det går bra. som resultat av det, har jeg barn som heller går for grøntfor enn godis:D

Skrevet

Min er bare 10 måneder, og protesterer ikke på påkledningen ennå:-) Men jeg har tenkt videre, vet at det kommer andre tider da han vil "bestemme selv". Veldig enig med deg i at økende grad av medbestemmelse innenfor gitte rammer er viktig. For mange valgmuligheter i for ung alder skaper forvirring og dårlig evne til å ta valg, mens total foreldrekontroll skaper uselvstendighet og usikkerhet. Tror jeg da.

Man må jo se an det enkelte barn i forhold til modenhet til enhver tid, og det høres ut som du har gjort en veldig god jobb med datteren din!

Skrevet

Solkira, ja det er viktig det.

Jeg har venner med barn som får grøssninger bare jeg drar frem noe frunkt eller grøt, og plukker i maten dersom det er det minste spor av noe annet organisk enn kjøtt omtrent.

Skrevet

sommerbabygutt;

Takk:)

Jeg er jo veldig fornøyd selv enn så lenge også. Men er nyskjerrig fordi jeg vet det kommer dager som nok blir vanskeligere enn disse.

Hun blir snart 3, og vi venter spent på innmars av 3årstrassen.

Så alle innspill er velkomne, det kan jo være det er nyttig for fremtiden:)

Skrevet

Enten er det jenta mi det er noe "feil" på eller så er hun bare et utpreget vanedyr, men påkledning har vi ekstremt sjelden hatt noen "krangler" på. Jeg finner frem og det tar hun på seg. De gangene hun vil ha noe annet er det som regel heeelt feil årstid (ermeløs bomullskjole på tjukke vintern feks) og da får hun en forklaring på hvorfor hun ikke kan ha den på og det blir godtatt under tvil :oD

På mat får hun velge brød eller knekkebrød (eller yoghurt, men er det et "helt" måltid må den være med "frø"(musli) oppi), melk eller biola, og så ramser jeg opp 2-3 pålegg som hun kan velge mellom (eller er det helg står det på bordet og hun kan plukke selv, alternativt velge å ha ostetoast). Da kan hun heller ikke "krangle på det" etterpå, for hun har jo selv valgt hva hun ville ha :o)

I butikken får hun velge frukt og yoghurt og hvilken smak på biolaen. Og lørdagsgodt når det er lørdag.

Syns det fungerer veldig fint her og det å gi henne litt valgmuligheter (innenfor gitte rammer som du sier) gir en langt mindre konfliktfylt hverdag. Nå har hun derimot lært seg å mase (kan jeg mamma, plis, kan jeg? etterpå da, kan jeg da? plis? pliiiiiis?) noe som irriterer meg grenseløst for det er ekstremt sjelden noen av oss (foreldre) har gitt oss når noe først er bestemt...

Skrevet

de får lørdagsgodter, men vi har jobbet for å gi ddem et godt forhold til grøntfor. går mer kylling og fisk enn kjøtt her, men det er mye min skyld, siden jeg ikke er så glad i kjøtt ( er dog ingen overbevist vegetarianer). men blir litt lei meg når ungene har besøk av vener, og det blir sure miner på besøket når de får fruktfat i stedetfor sjokolade.." mamma gir sjokolade hun så!"" utakknemlige småbeist..:)

Skrevet

Er jeg naiv når jeg trodde det var normalt?

Skrevet

Her får hun velge selv..

Hun er 3,5 og begynte med ville protester med påkledningen rundt da hun var 3. Jeg var veldig fortvilet og hver morgen var en kamp. Helt til jeg fann ut at kanskje hun kunne få velge selv. Og det er ikke alltid det matcher og er pent (sel om hun ser godt hva som faktisk er fint sammen) og det går greit så lenge det er praktisk og etter været. Ingen sommerkjole i november altså=)

Når det gjelder pålegg har hun alltid valgt selv. Og hun liker ikke nugatti, syltetøy eller noe annet søtpålegg, så da går det greit. Her går det stort sett i kokt skinke, pastrami eller hvitost uansett;-)

Synes også det er viktig å la henne få vise at hun er "selvstendig". YTror det hjelper på selvtilliten og selvfølelsen.

Og når vi handler hender det at hun prøver seg med å snike til seg godterier, men så lenge hun får en egen handlevogn og noen få instrukser om hva hun skal handle er det stor stas. Hun går det med lange steg og føler seg så voksen og flink! Og det er hun;-)

Skrevet

Tøysetipp; vet ikke om det var til meg eller den over deg, men svarer likevel:)

Joda, det er nok normalen, men jeg kjenner selv flere som er på hver sin ende av denne skalaen (dersom man antar at dette sånn ca er midten)

Og jeg er også nyskjerrig på hvordan slike småting som påkledning eller pålegg håndteres i det daglige. Det finnes jo små stabeiser også, som kan lage et svare rabalder av den minste ting!

Skrevet

Jeg tror vel at jo mer man tar diverse temaer opp til diskusjon, jo mer diskusjon får man. Ungene her kan ønske seg middag og pålegg og passer det slik, så skjer det at de får ønskene oppfylt. Har aldri hatt noe diskusjon med ungene når de var små om hvilke klær, hvilken mat osv. Vi spiser skikkelig mat før gotteri, og gjør uteaktiviterer før inneaktiviteter. De får velge klær (men jeg sensurerer hvis det blir for ille og kommer med brukbare alternativer), og har aldri opplevd unger jeg ikke kan styre på rett (min) vei før 10 års alder.(ca) Dvs. Utfra min smak og lommebok. Altså. Selv jenta på 16 ser på det som en selvfølge å ta på bunad på17 mai eller pynte seg ved andre anledninger. Har hatt div. diskusjoner om påkledsel og tatoveringer, farging av hår og piercinger som har roet seg nå. (hun skal ta den ut etter 18:))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...