Fireblade Skrevet 29. april 2009 #1 Skrevet 29. april 2009 Så da er det to alternativ: Setefødsel med epidural eller setefødsel uten epidural, men med lokalbedøvelse/pudental. Må innrømme at jeg synes det høres forferdlig vondt ut å få den nålen inn i ryggen, vet ikke helt hva jeg ønsker enda. Kan noen fortelle meg eksakt hvordan dette foregår, setter de lokalbeøvelse først, og dere som har erfaring med det, ønsker dere epidural denne gangen også? Får far være tilstede når de settet epiduralen? Er det noen bivirkninger? Uff.. kvir meg fælt jeg nå
Leon+Ava Skrevet 29. april 2009 #2 Skrevet 29. april 2009 Jeg tror det er veldig individuelt. Men for min del så gjorde det ikke vondt i det hele tatt. Beina var ikke like stødige men den tok vekk mye smerter fra riene. Jeg fikk epiduralen når jeg hadde 6cm åpning og kjente riene igjen når jeg var 9cm på vei. Det tok ca 3 timer fra 6-9cm, og jeg er veldig glad for at jeg tok det for jeg fikk en litt tøff og lang fødsel. Jeg hadde ikke noe birvirkninger annet enn at at jeg ikke hadde like god følelse i beina, men klarte å komme på do alene med litt gynging. Lykke til
benedicteh Skrevet 29. april 2009 #3 Skrevet 29. april 2009 Jeg hadde mitt forrige barn i seteleie, og var fast bestemt på å føde vaginalt. Bestilte først plass på ABC-klinikken, da jeg ville føde uten smertestillende, men i og med at hun ble sittende i seteleie måtte jeg over på vanlig fødeavd. Det tok ikke lang tid før jeg nærmest ba om å få epidural-bedøvelse... Nå gikk det veldig fort med åpningsfasen og jeg hadde sterke, vonde rier. Men at JEG skulle be om epidural..., hehe. Da de skulle sette epiduralen var det selvfølgelig vondt, det kjentes veldig veldig intenst, men i forhold til riene, og med tanke på lettelsen som ventet meg etterpå var det greit!! Barnefar satt og holdt meg i handa mens de skulle sette den, og etter 10 min begynte jeg å merke virkningen, det føltes som jeg tok heisen rett opp til himmelen!!!!!!!!!! Helt fantastisk!! Nesten litt skuffende at jeg ikke kjente noe av selve fødselen. Vi sto og gikk rundt på føderommet, og smilte og lo. Det var virkelig helt herlig, å bare være oss to, og se på monitoren at nå er det en rie, en rie nærmere å treffe gullet vårt...!! Nå endte det med hastekeisersnitt for min del, da navlesnoren falt frem i det vannet gikk. Men sykehuspersonalet, alle rundt oss var helt fantastiske. 7 minutter etter vannet gikk var jenta vår ute med keisersnitt. Denne gangen er vi nok litt mer forberedt på at det kan skje noe uforutsett, selv om denne jenta ligger i hodeleie. Bivirkning ved epidural bedøvelse er at noen blir mer eller mindre lammet i bena en stund, også etter bedøvelsen går ut. Riene kan dabbe av, og man mister kraft til å presse barnet ut i siste fase, noe som kan føre til at man trenger hjelp f.eks med sugekopp eller tang. Bringebærkapsler vil kanskje hjelpe på dette til tross for en evt epidural? Lykke til med fødsel, dette går nok bra!!!!
Fireblade Skrevet 29. april 2009 Forfatter #4 Skrevet 29. april 2009 Høres ikke ut som du har tatt skrekken i hvertfall:) Hva gjorde de når det ble hastekeisersnitt da? Økte de bare på epiduralen du allerede hadde eller fikk du noe annen form for bedøvelse? Er det ikke for sent å starte med bringebærkapsler når det bare er 2 uker igjen??
ME :) Skrevet 29. april 2009 #5 Skrevet 29. april 2009 Er rimelig sikker på at jeg fikk en liten lokalbedøvende spøyte i ryggen før jeg fikk epiduralsprøyta. Alt ble satt på fødestua, så far var der hele tiden. Det var ubehagelig å få (men ikke dritvond - og jeg tar den gjerne igjen), men den virket kjempebra. merket knapt riene etterpå. men alle sykehus er forskjellige, og det er rutinene også. ville anbefalt dere å ta en tur til føden nå i forkant slik at dere får snakket ordentlig med en jm der om alt det som kommer til å skje. Lykke til
Gjest Skrevet 29. april 2009 #7 Skrevet 29. april 2009 Epidural ANBEFALES....Om din jordmor er noe lignende min setter hun bedøvelse FØR hun setter epiduralen... Dermed kjendte jeg ingenting når epiduralen ble satt. Men du skal jo trossalt sikkert gjennom minst 3 åpningsrier som er J***** VONDE...du må sitte fremoverbøyd mens noen holder deg nede så du ikke beveger deg. Siste som foregår oppe i hodet ditt da er at det går en liten tynn nål i ryggen din når du sitter å prøver å puste å knipe deg gjennom rien. Etter at du er ferdig med epiduralen merker du sakte men sikkert at riene dabber litt av å roer seg betraktelig. Smertene forsvinner å du hører fra jordmor: nå har du en rie...du svarer å sier: å,har jeg?? Det er rett å slett som å komme til himmelen. Åpningsriene er grusomme å du hyler,skriker å gråter deg gjennom dem. Riene kommer gjerne med 1-5 min mellomrom å å varer i opp til 1 min. Du klarer ikke ligge,ikke stå,ikke sitte.. Men fy flate så verdt all smerten er til slutt. Alt av smerter forsvinner å du har verdens søteste datter eller sønn liggende på brystet ditt.
benedicteh Skrevet 29. april 2009 #8 Skrevet 29. april 2009 åh nei, har absolutt ikke tatt skrekken Ser mange skriver om hvor vonde åpningsriene er, og de ER vonde, men alle opplever det forskjellig!! Jeg hadde utrolig vondt og det kom noen hyl underveis, men det var mer for å hyle smertene ut, jeg var også utrolig dårlig på å puste meg gjennom riene forrige gang, denne gang har jeg øvd på å puste meg gjennom smerter og det hjalp utrolig, da jeg nå var inne med premature rier - fødselen var i full gang, men de klarte å stanse riene på sykehuset!! Et par ganger glemte jeg å puste, og da ble smertene mer uutholdelig igjen, men så fort jeg husket å puste meg gjennom det igjen, var det faktisk helt mulig å holde ut. Det hjalp utrolig nok også å se på klokka og vite at nå har det snart gått et minutt, må bare puste 2 ganger til før det blir 2 minutter pause osv. Øv deg på å puste!!!!! Jeg lå på siden mens de satte epiduralen og ble ikke holdt fast eller holdt nede. Men hvis du ikke klarer å ligge helt rolig, må de holde deg fast. Da blir man også mer anspent og det gjør mer vondt.. Hastekeisersnittet var ganske voldsomt å oppleve, da de først viste uro etter å ha sjekket meg etter vannet gikk, så ropte de katastrofealarm, rommet ble fullt av leger og flere jordmødre, og de løp med meg ut av rommet og opp til operasjon, men de var rolige og "målbevisste" rundt meg og jeg var midt oppi det, så det opplevdes nok mye verre for samboeren min som ble sittende alene igjen på føderommet. Men 20 minutter senere satt han der med datteren vår, de fikk over 2 timer sammen alene mens de ventet på at jeg skulle våkne av narkosen. Beklager, dette kan virke som en skrekkopplevelse, og det var voldsomt der og da!! Men sykehuspersonalet er profesjonelle og rolige, reagerer raskt og effektivt nettopp for å forhindre at noe skal gå galt. Jeg ble lagt i full narkose da det ble hastekeisersnitt og de ikke viste hvordan det sto til med barnet i magen. Hadde de hatt bedre tid, kunne de ha gitt mer gjennom epiduralen jeg allerede hadde satt. Det er veldig VELDIG sjeldent at det skjer slikt som med meg, så håper ikke du lot deg skremme av det. Ville egentlig bare få fram at DET GÅR BRA, enda så galt det kan gå underveis en gang i mellom. Jeg har en fantastisk, frisk datter på snart 3 år, som kanskje får en lillesøster på bursdagen sin Håper bare at jeg denne gangen får være med på fødselen jeg og Setefødsel er ikke nødvendigvis noe verre opplevlese enn en vanlig fødsel, men det er alltid en lege til stede når det er setefødsel. Du er i trygge hender og er der for dere, for at dette skal bli en god opplevelse for dere!!! BEKLAGER!! dette ble fryktelig langt.... !!!!
Suss@ med 3 gutter Skrevet 29. april 2009 #9 Skrevet 29. april 2009 jeg syntes kansje att det over her hørtes fryktelg skremmende ut.. Jeg føler det over hode ikke var så ille, dette er jo veldig forskjellig.. Men jeg hadde 5 min mellom mine rier helt fram til jeg skulle presse, verken skrek gråt eller vrei med i smerte, bare pustet igjennom de, men for all del det var vondt. jeg for min del ville ikke ha epidrual, men denne gangen ser det ut som det blir sete på meg å, og da er det vel annbefalt Iogmed att sete er enn tøffere fødsel. Min JM sa og att en av grunnene til att de satt epidrual var for å ha mer kontroll på fødsel.. Mne jegvil prøve uten, føler jeg får litt ontroll selv og + att jeg vil he mes mulig effektive press rier.. uansett lykke til:)
kokelimonke Skrevet 29. april 2009 #10 Skrevet 29. april 2009 Jeg husker overhodet ingen smerte forbundet med epiduralen. Husker det kom en ri da han skulle sette den, og jeg ba han vente. Han ventet og satt den da rien var over. Vet neimen ikke om jeg fikk lokalbedøvelse, kanskje jeg fikk det siden jeg ikke husker smerte i det hele tatt! Jeg fikk den da det var ca 6 cm, og det var som -flere sier- å komme til himmelen! Jeg fikk den sittende på senga, kjærsten min holdt meg i håmda, det var det. I følge anestesilegen kunne jeg løpe maraton med epiduralen om jeg ville -men jeg fikk blodtrykksfall av epiduralen, noe jeg har skjønt er ganske vanlig, så jeg ble så svimmel at jeg la meg godt til rette under dyna og fikk slappet av noen timer. Epiduralen stoppet ikke opp min fødsel, fra 6-10 cm tok det et par timer, men jeg hadde en relativt lang utpressingsfase, og det vet jeg ikke om skyldes epiduralen. Oi, dette ble langt! Håper du fikk noe ut av det, tvitvi :-)
mmdt Skrevet 29. april 2009 #11 Skrevet 29. april 2009 Jeg var veldig fornoyd med epidural under min forste fodsel. Har naaleskrekk saa grudde meg veldig. Hvis du lurer paa hvordan den settes saa anbefaler jeg denne linken : http://www.babycenter.com/2_getting-an-epidural_10309447.bc Det er ogsaa mange andre bra videor om pusteovelser og fodsler. Lykke til
sn@rt2barns-mor Skrevet 29. april 2009 #12 Skrevet 29. april 2009 Sikkert dumt spørsmål, men hvorfor MÅ man ha epidural når man skal føde i sete? Min baby ligger også i seteleie, så jeg håper hun vil snu seg før termin, men hun har ligget sånn så lenge nå at jeg begynner å tro at hun ikke har planer om å snu...
benedicteh Skrevet 29. april 2009 #13 Skrevet 29. april 2009 Forstår ikke det der jeg heller.., jeg fikk beskjed om at jeg ikke nødvendigvis måtte ha det, og at en setefødsel ikke må oppleves som noe verre enn en vanlig fødsel. Barnet kommer riktignok ut ofte med rumpa først og bena "brettet" opp langs kroppen, men hode er fortsatt det største som skal ut... Det kunne oppleves som greiere også sa de, at rumpa kom først og vider ut litt før hodet kommer. i forhold til hos vanlig hodelie-fødende hvor hodet sprenger seg vei igjennom fødselskanalen. Grunnen til at de på forhånd sjekker om mor har stort nok bekken, fikk jeg beskjed om, var at det er kritisk hvis hele barnets kropp er ute, også sitter hodet fast til slutt. Men når det er hodeleie, og hodet da er for stort, kan man avslutte på en grei måte med keisersnitt, uten noe mer drama... Men i ettertid har jeg sett at flere snakker om seteleie som så mye verre, og får beskjed av jordmor at man MÅ ha epidural og greier... og stusser veldig på det...?! Epiduralen hjelper jo kun på åningsfasen, ikke på utdrivningsfasen, annet enn at det gjerne gjør det vanskeligere å være med å presse fordi en del av de musklene er lammet av bedøvelsen...
Ooops I did it AGAIN Skrevet 29. april 2009 #14 Skrevet 29. april 2009 Synes flere av dere har klart å skremme mer enn å "hjelpe" HI her. Mange som har flotte setefødsler, og ingen jeg har snakket med synes epiduralen er smertefull å få.. Mener epiduralen under setefødsel er anbefalt fordi en kroppen + beina til barnet uansett blir ganske stor omkrets.. I tillegg kan det være det oppstår komplikasjoner når hodet skal ut, og da haster det litt. Kanskje må hjelperne være mer "brutal" enn ved en vanlig fødsel, og da er mor allerede bedøvd, så hun opplever ikke det som like ille som uten.. Lurer litt på hvorfor det ikke er noen vei utenom? Har de vurdert KS siden du kvier deg sånn? Dersom min baby (som blir over 4 kg) ligger i sete, er det uaktuelt å føde vaginalt.
lamor Skrevet 29. april 2009 #15 Skrevet 29. april 2009 De ønsker at du bruker epidural ved sete fødsel fordi det er meget stor sansynlighet for å bli klippet fordi babyen som regel må hjelpes ut med tang. Det er også mye større sjanse for haste ks og da har du jo allerede epiduralen og kan vere våken under ks. Jeg har personlig ikke hatt epidural da jeg ikke ønsket det ved min første fødsel, det samme har jeg tenkt med denne. Lystgass og varmeflasker var nok for meg, men nå har jeg jo heller ikke hatt noen setefødsel. Har forøvrig hatt to veninner som har fått epidural og den har ikke virket på noen av dem og på den tredje ble hun lam i beina i noen dager etterpå. Alle desse fikk så svake rier etterpå at barna måtte tas med tang eller sugekopp, en av mødrene knakk da halebeinet. hun som gjorde det har født etter på uten epidural og det gikk helt fint hele fødselen. 1 av 100 som får epidural blir lammet i beina 2-3 mnd etter på.
Fireblade Skrevet 29. april 2009 Forfatter #16 Skrevet 29. april 2009 Var på haukeland i går og de målte hode og estimerte vekt på babyen. Siden eg har født før så var det liksom bare å føde i seteleie det, ingen alternativ. Jeg hadde håpt på at de eventuelt kunne sette det i gang litt før i det minste slik at babyen ikke ble så stor, men heller ikke det ville de gjøre. De gjør ikke noe før jeg har gått 12 dager på overtid. Grunnen til at jeg kvir meg sånn er fordi jeg synes det verste med hele fødselen er når hodet kommer ut, synes det er forferdlig vondt og da får jeg litt panikk med tanke på at den nå skal komme dobbelt og med hode til slutt i tillegg til mulig klipping og bruk av tang.. grøss og gru.. I tillegg er jeg rett og slett redd for nåler så da får jeg helt angst med tanke på epiduralen. Så nå er jeg livredd for epiduralen og livredd for at de vil skru ned epiduralen under pressriene slik at det til tross for epidural blir smertefullt når babyen kommer. Kan godt hende det ikke blir så ille som jeg frykter, men jeg føler at jeg er i en situasjon der jeg overhode ikke har noen valgmulighet eller påvirkning på hvordan denne fødselen skal bli, og det gjør meg deprimert og engstelig. Hjalp ikke så mye med den samtalen på haukeland heller, klarte ikke holde tårene tilbake og da klarte jeg heller ikke få sagt eller spurt om så mye Og som du skriver over, hvis babyen din blir over 4 kg er det uaktuelt å føde i sete, men jeg har født to barn på over 4 kg fra før derfor får jeg ikke noe alternativ selv om babyen er over 4 kg..
frua Skrevet 29. april 2009 #17 Skrevet 29. april 2009 Min snudde seg i siste liten. Forsøkte triks hjemme som funket, Lå nesten 25 minutter på knær og albuer med rompa opp og huet ned. Etterpå maserte mannen min lilletærne i 20 minutter. Blære 69 ligger ytterst på lilletørne langs neglen. Etter behandlingen lå de lille i tverrleie og jeg klarte forsiktig å dytte`n rundt. Anbefaler dette selv om du har kommet langt.
Ooops I did it AGAIN Skrevet 29. april 2009 #18 Skrevet 29. april 2009 Det var gynekologen min som sa at det ikke var forsvarlig å føde vaginalt i sete på så stor unge... Hm, rart de har delte meninger om det. Min forrige var 4,2 og ble tangforløst..uten epidural. Vil unngå dette på nytt. Føltes ikke så traumatisk DA (hadde liksom ikke noe valg), men etterhvert har jeg tenkt at det faktisk var ganske alvorlig .. Sannsynligvis begynte det å haste pga oksygentilførselen til babyen.. Så hadde nok ikke godtatt at de ikke tenkte KS. Synes det er rart de ikke gjorde det på deg, selv om bekken er stort nok og du har fått store barn før. Du skal ikke gå rundt og engste deg før fødselen dersom du i utgangspunktet ikke gjorde det, mener jeg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå