Gå til innhold

Noen som bruker allergimedisin under graviditeten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva bruker dere i så fall? Legen sa til meg at Zyrtec var helt ufarlig, men jeg ser i felleskatalogen at det står at det ikke er nok erfaring med det til å anbefale noe. Noen som har noen gode tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke fått "lov" av legen min til å ta tabletter. Men jeg bruker Lomudal nesespray og Lomudal øyedråper. Jeg holder det ganske i sjakk med dette, men det er nok også fordi allergien min er bedre nå under svangerskapet enn ellers.

Jeg får inntrykk av at legene sier veldig mye forskjellig. Noen får anbefalt cetiricin, men dette er av leger som har litt ekstra kunnskap i tillegg til felleskatalogen, tror jeg.

Skrevet

Legen min sist sa jeg kunne bare ta hva jeg ville, ikke farlig. Klarte meg uten, ble ikke så allergisk. Denne gangen er jeg mer plaget, men min nye lege mente jeg burde prøve å klare meg uten. Nå er bjørka på det verste, og selv om jeg kjenner det godt, går det greit:-)

Skrevet

Forrige svangerskap, fikk jeg lov å ta... livostine øyendråper og nesespray... er det det de heter, bruker det ikke til vanlig... det fungerte IKKE i det heletatt, jeg var like dårlig, og kunne sprute hele øyendråpeflasken i øynene på en gang uten virkning.

Nå skal jeg til legen i dag, for jeg holder på å bli SPRØ....

Har prøvd å klare meg uten, men får nesten ikke sove og klør og klør... knall rød i øynene, nå gidder jeg ikke mer...

Hadde et håp om at jeg ikke skulle slite så fælt før babyen var ute, men den gang ei..

Jeg er litt skeptisk på å ta tabletter jeg da, men vi får se hva de sier i dag

Skrevet

Jeg pratet med legen om allergimedisin i går, og han sa at jeg ikke skulle ta de tabelettene om det var krise! For dem har ikke nok info om det skader fosteret eller ikke. Så her sitter jeg med potte tett nese, klør i øynene og er litt tett i halsen! føler jeg ikke får puste snart!

Skrevet

Takk for svar alle sammen! Jeg er i samme situasjon som deg, nr3, dvs potte tett og klør i øynene, men i likhet med flere av dere er også jeg litt skeptisk til å ta medisiner som man ikke vet helt sikkert er trygge å bruke for fosteret. Får prøve å holde ut litt til, men det holder hardt!

Skrevet

Er også fryktelig plaget i disse dager, men har ikke tatt noe for plagene. Ønsker å unngå medikamenter så mye som mulig. Og vil vite at det jeg evt. tar virkelig er trygt. Her er noen linker ang. allergi og gravide:

http://www.barnimagen.com/barnimagen_site/innhold/tema/komplikasjoner_under_svangerskapet/allergi_medisiner_naar_du_er_gravid_eller_ammer

http://www.naaf.no/no/Grupper/Foreldre_og_barn/Spor-legen2/Sporsmal-til-Barnelegen/Hva-slags-allergiastmamedisin-kan-jeg-bruke-nar-jeg-er-gravid/

http://www.allergiviten.no/index.asp?G=1548&P=1550&S=&F=&ID=5795

Det viktigste av alt er jo at vi forhører oss med lege og/eller apotek før vi evt. bruker noe :)

Skrevet

Hei, jeg fikk kun opp den siste linken. De to andre fikk jeg beskjed om var flyttet. Kan det stemme, eller har du sjekket dem nylig?

Skrevet

Jeg tar polaramin,men blir ekstremt trøtt av de,det er varseltrekant på den,men det skal man kunne bruke når man er gravid.

Skrevet

Var inne på dem da jeg la dem inn. Er ofte tull med linker her på BIM... om man googler "gravid allergi medisin" får man opp masse, noen sider er bra info skrevet av helsepersonell, det som står på forum rundt omkring er best å styre unna ;)

Skrevet

Jeg har fått polaramin.. Er ekstremt allergisk, og pleier å få kortisonsprøyte + tabletter og øyedråper og nesespray til vanlig, men ikke nå som jeg er gravid. Selv om jeg får polaramin, er jeg likevel tett som fy, klør i øynene og er tungpustet.. Håper det snart går over, for dette er så utrolig slitsomt. Men polaramin er iallefall det preparatet en gravid kan bruke mot allergi.

Skrevet

Jeg leste i felleskatalogen at det var trygt å bruke, ja. Men da må jeg tilbake til legen, for det var reseptbelagt. Var innom apoteket i dag, og de anbefalte absolutt ikke Zyrtec, så nå har jeg hamstra saltvannsspray og saltvannsdråper, det skader i alle fall ikke.

Skrevet

Ja, du må få resept av legen, men det burde ikke være noe problem:) Bare å si at du skal ha polaramin, da dette er greit for gravide å ta.

Men du må regne med at du blir veldig trøtt av disse. Salvannsspray er ok å bruke, men en skal være forsiktig med vanlig nesespray.. Er ikke sikker på hvorfor, men dette var noe legen sa til meg, også glemte jeg helt å spørre hvorfor..

Og noen forhåndsregler man kan ta er jo å ikke ha vinduene oppe på dagtid, men da heller lufte litt om natten i stede, da spredninger er litt lavere. Dusj før du legger deg (også samboer) da du kanskje har masse pollen i håret, og ligger og gnir deg i dette hele natten og legger igjen masse på puta.. Og skal du gjøre noe ut i hagen f.eks, så ta dette også så sent på kvelden som du orker.. Ikke heng klær til tørk ute. osv....

Skrevet

Polaramin er et utgått preparat f.o.m. 1. januar 09. Så det får man dessverre ikke på resept lenger. Syns det er litt rart, for nå er det ingen allergitabletter lenger som er "ordentlig" godkjent for bruk av gravide...

Skrevet

Jeg pleier å ta kortisonsprøyter om våren/sommeren i tillegg til aerius tabs men nå som jeg er gravid har jeg kun fått polaramin tabletter. Som en annen sa så blir en fryktelig trøtt de, men fikk tips fra legen om å ta de om kvelden og det synes jeg har fungert fint.

Jeg er mest plaget med tett/rennende nese og kløe i øyne. Bruker saltvannsoppløsning og vanlig nesespray (Zymelin og Rhinox). Vet jeg bruker alt for mye av dette (er sikkert oppi min 40ende flaske), men klarer meg rett og slett ikke uten.

Skrevet

Jeg fikk det senest på resept for 3 uker siden, og da hørte ikke jeg noe om at det var et utgått preparat. Jeg bor i Oslo, så her finnes det fortsatt iallefall...

Skjønner ikke hvorfor det skal utgå nei, da dette er det eneste som gravide kan ta... Får håpe det kommer noe annet og bedre preparat da:)

Skrevet

Jeg fikk det i DAG, ingen som sa at det var utgående, verken lege eller apotek......

Skrevet

Har heller ikke hørt noe om at de er utgående. fikk det på resept for en mnd siden. Syns de er helt grusomme, blir så trøtt og sliten at jeg ikke fungerer i det hele tatt :(

Skrevet

Hvis du søker på polaramin på felleskatalogen.no finner du ingenting, fordi de akkurat er tatt av markedet. De har nok fremdeles litt restlager på apotek enda. Jeg fikk vite av min lege at det er Phenamin som "stepper inn" for Polaramin nå som den er tatt bort. Men jeg ble også anbefalt å klare meg i det lengste uten noen ting...det er rett og slett forsket litt lite på graviditet, foster og allergimedisin...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...