Anonym bruker Skrevet 29. april 2009 #1 Skrevet 29. april 2009 Min sønn begynte med øyeblunking når han var 17 mnd! Kan dette være tourette?
Anonym bruker Skrevet 29. april 2009 #2 Skrevet 29. april 2009 Ja, det kan det være. Har han andre, mer sammensatte(nesten tvangsmessige) faste ritualer/mønster? Har han lyder/ord som kommer "fast"/regelmessig? Tourette's kommer i mange grader, og ikke alle gradene kvalifiserer for diagnose, utfra kriteriene for dette. For å få diagnosen Tourette's må der være tilstede både ufrivillige bevegelser(tics) og verbale tics, og de må ha vært der over et visst tidsrom. De må også ha kommet før personen er 18 år. Ticsene kan endre seg, men der må være noen av begge deler over en viss tid. Tourette's er ikke bare tics, selv om det er det som oftest blir lagt vekt på. Det går også på en del personlighetstrekk, som krav til system, orden og oversikt, temperament osv... Min sønn har en forholdsvis svak grad av Tourette's, og han er heldig og er i den gruppen hvor Concerta hjelper/demper, og ikke øker tics:) Han har ikke så mange tics, eller ofte, og de er mer som sammensatte "tvangsmønster", enn enkle tics. Du kan jo ta en tur til legen, og høre hva han/hun mener om saken:) Jeg leste en plass at mildeste form for Tourette's er leamus i øyelokket;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå