all alone Skrevet 28. april 2009 #1 Skrevet 28. april 2009 Hei jeg er en mann på 30 år som er alene med tvillinger på noen mnd Er masse rart jeg lurer på Andre her som er alene med flere?
Anonym bruker Skrevet 28. april 2009 #2 Skrevet 28. april 2009 Jeg er alene med 2, men ikke tvillinger. Har vært alene i mange år, av eget valg:) Hva lurer du på mer enn om her er flere?
all alone Skrevet 28. april 2009 Forfatter #3 Skrevet 28. april 2009 hva har jeg krav på av hjelp,av støtte å slikt, hvilke veier er lettest å gå for å få d man har krav på. Kan hvertfall begynne med dette
Anonym bruker Skrevet 28. april 2009 #4 Skrevet 28. april 2009 Få deg time på NAV trygd. Du har rett på 3 barnetrygder, siden du har 2 barn(en mer enn antall barn). Bidrag, enten fra mor(om hun har inntekt) eller forskudd fra NAV om inntekten din ikke er for høy, eller begge deler(om mor er treg betaler, er dette greit). Husker ikke inntektsgrensene, men jeg har ca 140 000 og får fullt forskudd for ene barnet og litt mindre for andre fra NAV, og resten fra far til ungene. Er bruttoinntekten din under 360 000 i året, så har du rett på redusert overgangsstønad, alt etter inntekten. Full overgangsstønad er for tiden 11 534 pr mnd og blir redusert med 40 øre pr tjente krone over ca 2 900 pr mnd. Dette er skattepliktig stønad og varer i 3 år, med mulighet for utvidelse ved handicapet barn med forhøyet hjelpestønad, eller om du må ta nødvendig utdannelse. Skatteklasse 2 skal du ha som enslig forsørger. Dette snakker du med skattekontoret om. Du må ha barna vesentlig mer enn moren for å få disse stønadene. Ved 50/50 deling av omsorgen får en dem ikke. Du sier ingenting om alderen på barna, men regner med de er hjemme med deg. Har du derimot barnepass pga jobb/skole, så kan du få dekket inntil 64% av barnepassutgiftene. Har du lav inntekt(tror grensen for en voksen og 2 barn i dag er 187 000), så kan du søke kommunen om bostøtte. Du finner alt dette på nav.no under familie og omsorg, enslig mor eller far. Der er det også en bidragsveileder, hvor du kan regne ut bidraget. Da regner du for et og et barn, og legger sammen:) Bare spør mer, om du lurer på noe her. Det er forresten en tråd her inne et sted, med mye mer utfyllende info om dette:) Du må nok bare bla litt bakover:)
all alone Skrevet 28. april 2009 Forfatter #5 Skrevet 28. april 2009 takk takk fikk masse svar der barna r 4 mnd å mor er ikke til stede
Anonym bruker Skrevet 29. april 2009 #6 Skrevet 29. april 2009 Helt greit:) Kan ikke si jeg misunner deg helt, med 2 små på helt samme alder;) Det må være travelt, vil jeg tro. Men det er nå sånn laget at vi klarer det vi må
Anonym bruker Skrevet 29. april 2009 #7 Skrevet 29. april 2009 Hvor er mammaen? Og hvorfor skal hun ikke stille opp? Dette må være tøft... 2 stk på den alderen - alene! Synes dagene går i ett her, og jeg er alene om 1 på den alderen. Håper ddu har god støtte fra familie og venner
all alone Skrevet 29. april 2009 Forfatter #8 Skrevet 29. april 2009 mammaen til de 2 å min samboer da gikk plutselig vekk når de var 3 mnd gamle
Anonym bruker Skrevet 29. april 2009 #9 Skrevet 29. april 2009 Uff da. Som i død? Kondolerer i så fall. Da har du det ikke lett nå. Familievernkontoret kan kanskje hjelpe deg med litt samtale og praktiske råd. Jeg har selv vært der alene til samtale når ting var ekstra vanskelig. Det er ikke bare par som er familie. Kanskje du også skulle snakke med helsesøster, og få hjelp til litt avlastning? Det er det barnevernet eller sosialkontoret som kan hjelpe med, men helsesøster kan ordne time om du synes det er vanskelig. Det kan være noen timer trilletur eller noe nå når de er så små, og en helg i mnd når de blir store nok til det. Du trenger nok litt praktisk hjelp nå. Har du familie nær dere? Din eller hennes? Kanskje de kan avlaste litt? Husk at du skal ta vare på deg selv, også, oppi det hele:) Det er viktig for barna at far har det bra, også
all alone Skrevet 29. april 2009 Forfatter #10 Skrevet 29. april 2009 Har en god familie på begge sider som er flinke å greie. Har kommet i kontakt med helsesøster å.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2009 #11 Skrevet 29. april 2009 Familie er gode å ha. Det er tøft å være alene med to barn. Særlig når begge er på samme alder, å så små. Masse lykke til. Klem til deg
Anonym bruker Skrevet 29. april 2009 #12 Skrevet 29. april 2009 Det er jammen bra. Da sitter du ikke helt alene, selv om det nok kan føles slik nå. Godt med familie:) Og godt for barna å ha kontakt med alle sammen, helt fra de er små. Mulig barna har rett på noe etterlattepensjon fra NAV, også, når de har mistet en forsørger. Føler med deg, og håper du klarer deg bra fremover.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2009 #13 Skrevet 29. april 2009 hei, kanskje litt utenfor det du spør om. men ta kontakt med tvillingforeldreforeningen (http://www.tvilling.no), det er en super forening med mange gode tips.
Gjest Skrevet 29. april 2009 #14 Skrevet 29. april 2009 Husk å søke om barnepensjon og etterlattepensjon. Skjema og info får du fra NAV.
NormaJean Skrevet 29. april 2009 #15 Skrevet 29. april 2009 huff, trist å lese jeg er ikke alenemamma, men min svigerbror har vært alene med nevøen min helt fra han var nyfødt fordi søsteren min døde under fødselen. Det har vært veldig vanskelig å få hjelp fra nav, de er ikke vant med alenepappaer på denne måten, Det har hele veien vært veldig frustrerende. Men du vet at barna her rett på forskjellige stønader fordi mor er død? Barnepensjon feks. http://www.nav.no/page?id=322 Jobbet mamman før hun døde? Ofte har man en forsikring gjennom jobben, ikke mye som oftest, men noen hundre tusen. iallefall hvis hun jobbet i det offentlige. du har og rett på ytelser som gjenlevende ektefelle. (selv om dere var samboere) http://www.nav.no/page?id=324 håper du får kontakt med en sosionom som kan hjelpe deg med disse greiene. send gjerne en pm hvis du lurer på noe så kan jeg sjekke med svigerbroren min.
all alone Skrevet 5. mai 2009 Forfatter #17 Skrevet 5. mai 2009 Ja noe blir det da Å foreldrene mine å søsteren min er kjempe flinke til å hjelpe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå