Gå til innhold

Stesolid i håndbagasjen på flyet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal til syden om noen dager, og tenkte å ha stelleveska som håndbagasje. I stelleveska så ligger det en stesolid som skal evt. skal settes i rompa siden jenta vår har hatt feberkramper en gang før. Men kommer de til å si noe på den?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal vise det uoppfordret i sikkerhetskontrollen, akkuratt som barnemat på glass og drikke til barnet, og da skal det vel være greit. Du kan jo eventuelt ha med en legeerklæring, men jeg har nå ikke pleid å få noe pes for sinksalve og lingende.

Skrevet

Vet ikke om de ber om resept når du går gjennom sikkerhetssjekk, men ville uansett tatt med når du skal til syden og har med stesolid. Stesolid er vel narkotikaklassifisert så hør med apoteket om de har erklæring du kan ha med i tilfelle du blir stoppet i tollen her eller i utlandet.

Skrevet

Stesolid er klassifisert som narkotisk middel.., jeg ville derfor fått en legeerklæring på det for og være sikker på at det ikke blir fjernet under kontroll.. =)

Skrevet

Apoteket kan skrive ut erklæring. Vet ikke om du må ha det.

Jeg ville hvertfall sjekket det om med personer som virkelig vet før jeg evt dro uten. Ringe flyplassen, legekontor eller apoteket?

Originalinnpakning med lappen fra apoteket (hvor det står navn på eier, bruksmåte og sinatur fra apoteket) skal være på.

Skrevet

Stesolid er IKKE klassifisert som narkotika, bare så det er sagt.

Ikke helt sikker på disse reglene om å ta med medisiner, men det er vel ift toll disse reglene er. I sikkerhetskontrollen ser de jo bare etter ting som ikke er lov ift sikkerhet (våpen, væske etc)

Skrevet

Jeg også synes det hørtes rart ut at det skulle vært klassifisert som et narkotisk stoff. Jeg tenkte å ha bare ha en sprøyte med stesolid i håndbagasjen, men esken og de andre sprøytene ligger i den vanlige bagasjen.

Skrevet

Har du sjekket opp det Aliena?? Se linken min lengre ned.. Leger i dette landet er ikke enige med deg,.., så jeg velger høre på de. !

Skrevet

Kjenner ikke til reglene for hva man må ha legereklæring for å ta med til utlandet.

Men stesolid er så absolutt ikke et narkotisk middel. Stesolid tilhører reseptgruppe B (det er bare å slå opp i felleskatalogen), legemidler som klassifiseres som narkotika tilhører reseptgruppe A. Tipper legene i landet er ganske enige med meg i det ja...

Skrevet

I 2007 var det ihvertfall klassifisert som et narkotisk legemiddel.. Og et narkotisk legemiddel må man i mange land ha med papirer på..

Skrevet

Man må gjerne ha med papirer for B-preparater også. Det er jo også medikamenter som kan misbrukes. (men ikke regnet som narkotika)

I min felleskatalog fra 1997/98 var nå i hvertfall stesolid et B-preparat, og er det enda iflg felleskatalogen på nett.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Et b-preparat er jo ikke et narkotisk middel i den forstand, men det er vanedannende.... A-prep er narkotisk..

Skrevet

Rohypnol, Valium, Vival, Stesolid, Mogadon, Flunipam, Rivotril og Sobril er alle navn på en gruppe legemidler som tilhører kategorien benzodiazepiner. Benzodiazepiner er best kjent som beroligende midler eller sovemedisiner og blir utskrevet av lege til behandling av plager som angst, uro, søvnløshet og epilepsi. Misbruk av benzodiazepiner er utbredt i Norge, og er klassifisert som et narkotisk stoff.

http://www.actis.no/no/Fakta_og_fagstoff/Rusinfo/Benzodiazepiner.9UFRjQ5M.ips

Det er mulig at det da eventuelt er uenighet blant forskjellige organer i Norge..

Skrevet

Flunipam/rohypnol hører til reseptgruppe A (narkotika), Alopam, sobril, valium, stesolid etc hører til gruppe b. (vanedannende, men ikke narkotika). Du kan google, klippe og lime alt du vil, men sånn er det. Det er i hvertfall ingen uenighet i det blant farmasøyter, leger sykepleiere etc.

Det er ganske streng kontroll med narkotika på sykehus. Det oppbevares i låsbart skap, og alle mediamentene skal føres regnskap med, og telles etter hvert uttak. Stesolid oppbevares ikke her, og føres ikke kontroll med (FORDI DET IKKE ER NARKOTIKA!!!!)

Hehe, nå må jeg finne en annen debatt, eller så blir jeg hissig her...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...