Anonym bruker Skrevet 28. april 2009 #1 Skrevet 28. april 2009 Fått inntrykk av andre at jeg ikke lar ungen min på 15 måneder grise nok. Han spise skive selv uten pålegg- halv skiven. Er det pålegg på får han en og en bit som han spiser selv. Men ikke med makrell i tomat. Og da vasker jeg han godt med klut etter måltidet. Drikker av glass selv men tørker rundt munnen etterpå. Spiser ikke selv med skje eller gaffel, har prøvd men fikk det ikke til. Og hvorfor MÅ alle grise da, kan vel bli barn uten å få grist med maten.
lille sprelle Skrevet 28. april 2009 #2 Skrevet 28. april 2009 Det er jo valg man gjør.... de må jo lære før eller siden. Vi har noen runder innimellom med helsmekke på. Det meste havner dessverre på gulvet om vi ikke holder fast i det, så det blir så som så..... (det er kjempegøy å kaste ting i gulvet - sier nei og rister på hodet før hun gjør det, så hva hjelper det å si nei da.... får bare vente til det går over og prøve friskt igjen og igjen.)
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 28. april 2009 #3 Skrevet 28. april 2009 vesla her griser som bare det.. får skive med alt forkjellig på å spiser det selv.. spiser middagen selv, både meg hender å gaffel/skje.. hun spiser til å med suppe selv(jeg får ikke mate henne) å ja da blir det masse gris.. hun er 20mnd.. hun er mye flinkere å spise nå enn før å klarer egentlig å spise det meste uten så mye gris..
TrøttSomEiStrømpe- Skrevet 28. april 2009 #4 Skrevet 28. april 2009 samme her.. det blir litt søl, men det er jo bare å vaske etterpå.. hun er 18mnd, og har egentlig fått prøvd seg på egenhånd ganske lenge (vil ikk bli matet noe særlig) og har faktisk blitt gansk flink! øvlse gjør mester!! en gang må de jo lære det også...
Sistah*G07*J09* Skrevet 28. april 2009 #5 Skrevet 28. april 2009 Man velger jo selv hva man vil la barnet gjøre. Her har mini spist alle måltidene sine selv, siden har var ca.15mnd. skje/gaffel fikk han først teket på da han var rundt 18mnd. Vasker hender og ansiktet etter hvert måltid, og den som faller på gulvet tar hunden seg av er ikke noe sted i huset som er så reinslikket som under/rundt stolen til mini.....hehe....
Anonym bruker Skrevet 28. april 2009 #6 Skrevet 28. april 2009 For å lære, så må barna øve og når de øver på å spise selv, så blir det søling. Anbefaler deg smekker med armer som du får kjøpt både på ikea og i de fleste babybutikker.
mom26 Skrevet 29. april 2009 #7 Skrevet 29. april 2009 Min datter på 15 mnd spiser alle måltider selv - brød med diverse pålegg, grøt med skje, middag med skje eller gaffel. Selvfølgelig blir det litt gris, men det går overraskende bra! Og jeg er en som før jeg fikk barn fikk helt noia av at tantebarna mine griset med mat... hun har blitt utrolig flink til å spise med skje og gaffel, og det går egentlig bare bedre og bedre...som tidligere nevnt her - øvelse gjør mester.
BEA-77 Skrevet 29. april 2009 #8 Skrevet 29. april 2009 Det er vel lurt å la dem øve litt? Mini på 17 mnd har spist all brødmat selv (med pålegg, også makrell i tomat), siden leeeenge før han fylte året. Med skje får han prøve seg til alle måltider der det brukes skje, men jeg hjelper han en god del. Det blir masse søl, men jeg har alltid klar en våt klut som jeg vasker først han med og deretter stol og gulv. Har også en ministøvsuger lett tilgjengelig i et kjøkkenskap og får tatt smuler med denne. Skifter også body og strømpebukse flere ganger om dagen, men i det siste har han blitt så flink at det ikke er like nødvendig:)
Anonym bruker Skrevet 29. april 2009 #9 Skrevet 29. april 2009 Har latt jenta mi på 20mnd prøve og feile med maten i mange mnd, hun griser som bare det, men det er jo ikke med vilje, det er fordi hun ikke alltid mestrer skjei og gaffel enda, men blir bedre for hver dag. Brødskive med pålegg har hun spist alene lenge, er det klissete pålegg legger jeg skiva dobbelt. Hun er flink til å drikke av glass/kopp, men hender fortsatt at hun feilberegner og søler alt utover seg selv og gulvet, må regne med det og det er ikke værre enn at jeg vasker akkurat der hun sitter, trenger ikke vaske hele gulvet. Det er du som velger hvordan ditt barn skal spise, jeg har valgt å la henne prøve selv slik at alle i familien kan spise sammen uten at det er en som må vente med maten for at hun skal mates. Vi har også smekker med armer, men fra middag og utover bruker vi sjeldent de, skal snart skifte for kvelden alikevel da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå