Anonym bruker Skrevet 28. april 2009 #1 Skrevet 28. april 2009 Jeg lurer på hva slags besteforeldre din baby vil få? Er de sånne som gleder seg veldig og er oppofrene, eller er de mer typen som drar til Spania i lengre perioder og ser barnebarnet når det passer dem? Jeg lurer også på hva som er vanlig å få av sine foreldre når man får barn? Noen får dyre barnevogner og annen økonomisk hjelp, mens andre får et babysett fra H&M. Lurer på hva som er vanligst? Hvordan har dine foreldre vært etter at du fikk barn, eller under graviditeten?
Anonym bruker Skrevet 28. april 2009 #2 Skrevet 28. april 2009 Mine foreldre har vist veldig stor interesse og de har kjøp både krybbe og barnevogn til oss. Svigers har også bidratt en del, så vi har ikke brukt så mye penger selv enda.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2009 #3 Skrevet 28. april 2009 Mine foreldre digger å være besteforeldre. Jeg har en søster med to barn og jeg har to barn selv. Min mor kjøper en god del med klær til de små, er det salg på h&m eller lindex så kommer hun som regel hjem med en pose. Min far kjøper leker. Han bidrar også med større utgifter som å kjøpe troll og reima dresser til hele hurven, for ha nkan jo ikke gjøre forskjell. Men han liker best å kjøpe leker og sjokolade til de små. Han vet også at ungene mine er så velidg glad i druer så da har han ofte med en kurv når han kommer. Mora mi gir også en del penger som vi kan bruke som vi vil. Hun bidrar også med ting som bunad og andre ting. Hun sa da jeg hadde kjøpt bunad at det kunne hun betale, for det var jo dyrt for oss som var i etableringsfasen, så spør hun hvor mye det var og så punger hun ut. Begge to stiller også opp som barnevakt, det kan være ting som å lage middag å hente i barnehagen om vi blir litt sene hjem fra jobb, eller å komme innom på kvelden slik at vi kan dra ut om kvelden, for det er jo like greit å se tv hos oss som hjemme hos seg selv. Min mor kommer også til oss og bare er i huset, og avlaster litt med ungene slik at vi kan få jobbe uten at de forstyrrer oss. Vanlige ting som å male utvendig, klippe plenen, vake klær etc. På hans side har de kun farmor, hun bidrar ikke like mye, hun har dårlig helse og har ikke anledning til å passe dem alene. Hun bor heller ikke i nærheten, men hun kommer gjerne på besøk for å være litt med barna, hun liker det. Da tar hun oss ofte med ut å spiser og betaler ting for barna om vi trenger noe. Hun er helt alene og har bare en liten pensjon. Hun kjøper også en god del med leker og småting hun kommer over. Hun sender etter alt mulig fra kataloger og ungene liker det. Hun fyller også alltid opp huset med barnemat og snop til når vi kommer på besøk. Da er det bamse juice og kinder egg, og alt mulig barna synest er stas. Jeg er veldig frnøyd med dem alle sammen, de deltar alle i barnas liv. Og de hjelper oss så godt de kan. Ikke for at vi trenger det, vi går aldri ut fra ta noen skal komme å sponse oss, men det er jo veldig fint når det skjer. Vi tar heller ikke for gitt at de skal passe, men setter stor pris på det.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2009 #4 Skrevet 28. april 2009 Min baby kommer til å få veldig engasjerte besteforeldre som stiller opp for dem når det måtte være. Noen sydenreisende besteforeldre blir det nok ikke. Det er jordnære besteforeldre som tar med barnet på hytta, fisker, drar på bondegårdsbesøk og lager vafler, boller og kakao. Egentlig ganske så flotte besteforelde. Nå er mine foreldre skilt og ene parten kommer til å bo langt unna, så det kommer til å bli litt annerledes. Men det blir nok det samme når ungen skal besøke morfar.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2009 #5 Skrevet 28. april 2009 Mine snart 2 unger har/får engasjerte besteforeldre på begge sider. Mine foreldre spør om å få lov til å passe eldstejenta, ta hanne med på overnatting på hytta, osv. Veldig interesserte. Svigermor har henne sjelden på overnatting, men de ser mye til hverandre og koser seg sammen likevel siden vi bor nært. Alle har bidratt med mye, uten at vi har spurt om hjelp til det, syns jeg. Mormor/morfar kjøpte vogn og en del klær, farmor kjøpte sengetøy, klær og annet nødvendig småutstyr ved den første fødselen. Nå har vi jo det vi trenger, så det blir ikke kostbare ting som blir kjøpt inn fra dem denne gangen, men håper de kjøper/strikker/hekler endel babytøy - har allerede sett noe fint svigermor holder på å strikke! Det er ting som jeg syns er stas å få. Virker som om alle gleder seg til å bli besteforeldre igjen. :-)
Anonym bruker Skrevet 28. april 2009 #6 Skrevet 28. april 2009 De må vel bli verdens beste.De har jo greid å oppfostre meg og mannen ) Vi er vel så "clos to perfect" som man kan bli ) He-he......
Anonym bruker Skrevet 28. april 2009 #7 Skrevet 28. april 2009 Jeg er alene med barnet mitt og det er stor variasjon besteforeldrene imellom! Mammaen min er der i tykt og tynt, stiller opp uansett, susser og koser på gutten og får ikke nok av å se på han:) Hun kjøper masse rart til han fordi hun ikke klarer la være. Pappaen min er avmålt og tror det er greit å kompansere med en gave i ny og ne. Onkelen min er mer entusisastisk enn pappa og det er veldig trist. På pappaen sin side har han to flotte og veldig engasjerte besteforeldre som virkelig bryr seg. De ser han ikke så ofte fordi de bor på andre siden av landet, men jeg vet de er der for han uansett.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2009 #8 Skrevet 28. april 2009 Mitt barn har flotte besteforeldre på begge sider. Vi fikk aldri noen store gaver eller økonomisk støtte til å kjøpe ting vi trengte, det er tross alt vårt ansvar. H*n har besteforeldre som kommer fra andre siden av landet når h*n har bursdag, kommer så ofte de har muligheten og som elsker at vi kommer på besøk til dem. Ringer og lurer på hvordan det går med barnebarnet og er oppriktig interesserte. Det er ikke mye gaver, men så mye tid som de har mulighet til å gi (alle fire er fortsatt i arbeid og det er ikke alltid lett å komme fra travle jobber) og det er ikke vanskelig å se at de alle fire elsker sitt barnebarn av hele sitt hjerte.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2009 #9 Skrevet 29. april 2009 Min mamma stiller opp når jeg spør henne. Hun er travelt opptatt så blir til at jeg begrenser hva jeg ber henne om. Hun kjøper ikke noe utenom bursdager, jul osv til barna. Men hun stikker til dem en 100 lapp innimellom. Hun tar de også gjerne med på ting innimellom. Og det hender at foreløpig største overnatter der. Pappa og samboeren hans er totalt uengasjert når det kommer til ungene. Veldig skuffende. De kjøper aldri noe ekstra til dem. Om de drar på ferie har de ikke så mye som litt godteri med hjem til barnebarna. De prioriterer kun seg selv. De passer heller aldri barna.Største vil faktisk ikke dra på besøk dit. Hun syns det er kjedelig. De lar seg tydelig bry om hun forsyner seg litt for mye av det som blir satt frem på bordet. Og man føler generelt at barna helst skal sitte pent der og ikke være til bry. De unner liksom ikke barnebarna noe på en måte. Det er merkelig og jeg vet ikke helt hvordan jeg takler det enda. Syns det er vanskelig. Besteforeldrene til minste er engasjerte. De vil gjerne treffes ofte, ringer osv. De kjøper imidlertid heller ikke noe ekstra foreløpig. Men så er minste enda så liten, så vi får se hvordan de blir fremover. Dømmebesteforeldrene hadde ei lengre opp her. Misunner de som har besteforeldre til barna sine som spør om å få være barnevakt, hjelper til med glede, kjøper litt klær osv innimellom, har kinderegg o.l klart til barna kommer på besøk. Jeg hadde selv besteforeldre som alltid hadde ting vi likte på lur til vi kom. Vi følte oss alltid velkommen og det var stor stas å dra på besøk dit.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2009 #10 Skrevet 29. april 2009 Sønnen vår har to bestemødre som forguder ham og elsker å være sammen med ham. Dessverre bor de noen timer unna, begge to. Men når de/vi er på besøk, er det bare ham som gjelder Farfaren hans er en gammel mann (han var godt oppi årene allerede da sambo ble født) som aldri kommer seg ut av bygda. Vi ser ham når vi er der, men aldri ellers. Men det er tydelig at han er veldig glad i barnebarna sine. Morfaren hans er oppover ørene forelska, selv om han ikke ser han så veldig ofte. Men jeg vet at det er min stemors feil, som styrer alt der i huset.
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 29. april 2009 #11 Skrevet 29. april 2009 Mine foreldre er veldig deltakende. Når førstemann ble født fikk vi vogn av dem. Min svigerfar er også veldig interessert og gir penger til sparekontoen. Han har til og med kjøpt klær til datteren vår, ikke verst til en på 72! Men svigermor bryr seg ikke i hele tatt....
Anonym bruker Skrevet 29. april 2009 #12 Skrevet 29. april 2009 Mine foreldre (og da spesielt mamma) er super engasjert i barnebarna sine. Vi bor dessverre laaangt fra hverandre, men passer på å treffes så ofte det er mulighet! Mine foreldre elsker å omgås med barnebarna og avlaster meg masse når jeg er hjemme hos dem! Når barna kom til verden fikk vi en hel del av mine foreldre og de elsker å skjemme bort barna med leker osv (nesten litt for mye til tider) Farmor og farfar bor 5 min fra oss, men er lite engasjerte. De har tydlig proklamert at de ikke vil sitte barnevakt ofte og at vi må klare oss uten deres hjelp. De stikker innom her 5 min av gangen. De jobber 50 % så de har mye fritid, men priorieterer venner og reisning. Vi fikk en liten ting da barna kom til verden og barna får ingenting utenom bursdager eller jul! Og da er det ofte leker av meget dårlig kvalitet feks Biltemaleker som går i stykker med en gang.
Bøtteknott Skrevet 29. april 2009 #13 Skrevet 29. april 2009 Min mor og svigermor tror jeg kommer til å blir fantastiske. mamma er av typen som tar tantebarnet mitt med ut i ksogen og lager hytte (alternativt hytte under stuebordet), spiller spill og lager kake sammen med jentungen. Nå er formen veldig mye dårligere, men tror hun kommer til å finne på like mye kreative ting med sønnen min når han kommer. Og svigermor har ventet i maaaange år på barnebarn, så tror nok også hun kommer til å bli litt tussete :-) Pappa er flink på sin måte, men vil nok ikke leke like mye med de små. Samme med svigerfar, tror jeg. men alle 4 kommer til å stille opp 100 %, det er jeg helt sikker på. Broren min fikk vodn til sin første, så det fikk jeg også. Og svigers skal kjøpe seng. Og begge mødrene våre er i full gang med strikking til den store gullmedaljen :-) Har også fått en del klær. (og mamma har visstnok sitt eget lager med innkjøp som jeg ikke har fått enda., fikk vite det i går. Og blir så utrolig glad :-) Vi har nær kontakt med alle besteforeldrene, og ferier vil nok mest sannsynlig bli delt opp mellom disse. Det har vi gjort hele tiden, og det blir mye viktigere nå som vi får barn.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2009 #14 Skrevet 29. april 2009 Barnet vårt kommer til å få fantastiske og engasjerte besteforeldre det er jeg helt sikker på. Min far og hans kone bor noen timer unna, men det blir nok mye besøk tenker jeg, min mor i en annen del av landet og det er litt synd, men hun har ventet i mange år på å bli bestemor så tenker nok at hun kommer hit så fort hun kan! Min søster er også gravid men hun bor på andre siden av jordkloden, skal ha et halvt år før meg, så tennker mine foreldre blir ultralykkelige over at de skal få et barnebarn i Norge ! Ingen vet noe ennå... Svigers er helt fantastiske mennesker, kjenner meg heldig der. Min sambo sier at han allerede vet at de skal kjøpe barnevogn når han får barn, for det gjorde de til søsteren hans som har ei lita ei. Ingen her vet noe ennå heller, og noe av det vi gleder oss til mest er å fortelle nyheten til de vordende besteforeldrene, har gledet meg i mange år allerede, hehe
Anonym bruker Skrevet 29. april 2009 #16 Skrevet 29. april 2009 Mine egene foreldre (skilt og far gift på ny) gleder seg utrolig mye! Samme gjør svigefar og samboeren (de er også skilt og både svige mor og far har nye partnere). Svigemor derimot har liten interesse. Det skal sies at av alle fire besteforeldre så er det første gang hun får barnebarn. Hun ignorerer magen fulstendig, og unngår å snakke om barnet som er på vei. Synes det er trist for min samboer som er kommende pappa! Min mor har strikket veldig mye til den lille, å kjøpt litt klær. Min far og stemor får vi låne vogge, de hadde kjøpt dyne og sengetøy til + at vi har fått et leketeppe og småting. Svigefar og samboer var i ialia, da kjøpte de med noen fine klær. Svigemor har vi ikke fått noe av, men som sagt, hun er ikke engasjert.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2009 #17 Skrevet 29. april 2009 Jeg er ikke fullt så heldig som mange over her er. Selv har jeg fire barn mellom 10 år og 2 uker... Min far bor utenlands, og ser barna kun i barnedåp, bryllup eller når jeg tar med alle barna på besøk (noe som er ganske kostbart så det blir kanskje en gang i året) brev/internett/telefon osv er han ikke intressert i desverre... Min mor bor 15 min unna...men misliker barn sterkt... og hun ser de svært sjeldent...hun kommer i bursdagene...(dersom det passer for henne da) hadde ikke med seg noen ting da hun besøkte meg for å "se" minstemann..som hun for all del ikke ønsket å holde.. så hun stakk på butikksenteret i nærheten.. og shoppet en times tid som avkobling fra mine barn.. (men jeg kunne gjerne bli med om jeg ønsket, men da uten barna som hun så pent tilbød seg)' Min manns far er død..og hans mor er pleietrengende selv..og husker ikke helt hvem vi er=( så ingen til å stille opp for oss, hverken med avlastning, eller at de kjøper ting til barna...(når vi ser bort ifra 100 kr. i bursdag og julegaver da)... selv om de har svært god økonomi.... Dette er noe jeg var klar over før barna ble født så jeg viste hva jeg gikk til, selv om jeg er litt skuffet når alt kommer til alt.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2009 #18 Skrevet 29. april 2009 mine barn har ikke noen farmor eller farfar da disse er døde farmor var en som var veldig engasjert og kom på besøk så ofte vi ville. hun stilte også altid opp som barnevakt selv når vi ikke ba om det. hun er dypt savnet. morfar er veldig syk og kan ikke stille opp selv. han er ut og inn på sykehus og bestemor er min stemor og ikke så interesert i hans barnebarn. men barna får ting og tang for det. påskeegg, vår dress ol og om det er noe de trenger. masse julegaver egentlig for masse. mormor og bestefar er mye ute og reiser oglite hjemmeså ja de ser barna når det passer for dem. men de er veldig engasjerte for det og ringer ofte å hører hvordan det ermedalle sammen. er det noe viellerbarna skulletrenge så sørger degjærne for det. er vel en måte ålappe sammen for dårlig samvittighet kansje. men de er likevel engasjert når de er her. vi bor også delvis på ver vår kant av landet ogi perioder i hvert vårt land. så alt skyldes ikke at de reiser mye. og jeg unner virkeligmammaå reise hun oppdro fire barn og detgodt. ser opp til henne og hennes tolmodighet. hun ofret alt for oss barna og kan nå endelig ofre litt på seg selv og hvorfor skulle hun ikke da reise på ferie til tailand, tyrkia og kreta. hun hadde aldrirådtil slikt da vi barna bodde hjemme. hun stiller opp så mye hun kan og har gjerne barna noen uker på sommeren.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2009 #19 Skrevet 29. april 2009 Mine foreldre skal bli besteforeldre for første gang i sitt liv. Dette er veldig stort for dem, og de gleder seg mye! Mine foreldre har spandert barnevogn, biletet masse klær og det kommer sikkert mer.. De er veldig snille. Ikke bare på det matrialistiske. Jeg er bare 24 uker på vei, og de har allerede begynt å lage klare overnattingslugar i båten, barnerom hjemme og leksekasse hjemme. De snakker om babyen og graviditeten ofte, og gir oss mye råd, støtte og glede. Babyen får også svært engsjerte og rause oldeforeldre fra min side. De er minst like ivrige som mine foreldre. Når det kommer til min samboers foreldre er saken verre. De har vel egentlig ikke gitt oss noen ting som helst, og det gjør de nok ikke heller. De er nemlig svært gjerrige. Men for alt i verden, hva de gir oss betyr ikke alt. Det er ikke så farlig. Men de virker generellet ikke noe særlig begeistret for meg som svigerdatter eller barnebarnet som er på vei... Kjempetrist De vet ikke hva de går glipp av..
FletteMette&DenLangeMelkeveien Skrevet 29. april 2009 #20 Skrevet 29. april 2009 Alle besteforeldrene til lillebop stiller opp kjempemye, gleder seg veldig og gir oss masse støtte både økonomisk og følelsesmessig. Dette utelukker ikke at de er vanlige mennesker og at de godt kan reise og bli borte i lange perioder om gangen, eller at de har mye annet på programmet i perioder. Jeg krever ikke 100% selvoppofrelse for å regne dem som helt fantastiske besteforeldre. De stiller opp så langt de har mulighet, men de har selvsagt sine egne liv ved siden av.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2009 #21 Skrevet 29. april 2009 mine foreldre er ganske unge og har små barn selv og jobber 100% begge to så de kjøper ikke noe utenom bursdag. de har kun 1 barnebarn (min datter). men vi er mye på besøk så de ser henne ofte, vi bor nerme. samboers mor bor i utlandet å har ikke så god råd så vi får ikke stort av henne og hun ser ikke barnebarnet ofte. samboers far bor nerme så han ser jenta ofte, men kjøper ikke ting uteom bursdag
Anonym bruker Skrevet 29. april 2009 #22 Skrevet 29. april 2009 Min svigermor har sagt at hun håper vi venter litt til med barn. Da blir jo jeg bare enda mer giret på å få barn nå Mej jeg tror svigers kommer til å bli supre besteforeldre likevel, og mine foreldre kommer til å bli helt overbegeistret:)
Anonym bruker Skrevet 29. april 2009 #23 Skrevet 29. april 2009 Hvor i landet ligger Nerme? Er det en øy, eller er det på fastlandet?
Anonym bruker Skrevet 29. april 2009 #24 Skrevet 29. april 2009 Fantastiske svigers, elendighet på min side. (bortsett fra pappa men har bor milevis unna, så det blir til at vi treffest ca 1 gang i året) Svigers stiller opp og er genuint interessert i sine barnebarn.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2009 #25 Skrevet 29. april 2009 Sviger foreldrene mine elsker barn og barnebarn. Hjelper til med alt. Svigermor lager gaver til alle de små babyene som kommer. Denne får en skinnpose hun har sydd og trykket mønster på selv. Min mor aner jeg ikke om gleder seg. Har ikke sett henne siden jul (fortalte om baby i januar) og hun liker best å unngå meg/oss tror jeg. Hun er en sånn som gir mine barn klær fra H&M. Helst vasket, uten lapper, så kan vi ikke bytte, hihi. Min søster har fått voksipose og dunger med klær. Enklere med henne, hun har bare en og jeg snart 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå