Gøril (210406) Skrevet 28. april 2009 #1 Skrevet 28. april 2009 Jeg har sendt denne mailen til trygg trafikk, men får ikke svar fra dem så nå søker jeg råd her... Hei, jeg leste dette notatet i dag og lurte på om dette stemmer? Utdrag: Når barna passerer 15 kg. begynner de å bli såpass tunge at de skal være festet til bilens sete med kun ett belte for at det ikke skal bli så mange "ledd" ved en evt. Kollisjon. Altså: Et sete med fem-punkts-sele i, er festet til bilens sete med bilens bilbelte. Ved en evt. kræsj, rykker først barnesetet framover et stykke før det stoppes av bilens belte, også rykker barnet enda et stykke til forover før det stoppes av barnesetets fem-punkts-sele. Alt dette forsterker seg jo tyngre barnet blir… Vi har en jente på 3 år som nå er 14,6 kg og sitter i ett barnesete som er gradert i gruppe 1. Vi byttet nettopp bil og jeg synes ikke sete sitter like godt i denne bilen som vi hadde tidligere. Har noe med setet og selve sælene i den nye bilen. Vi har så smått tenkt å kjøpe henne nytt sete med iso-fix løsning, men er usikre på om man kan gå over til et sete i gruppe 2 med iso-fix. Vi ønsker bare å sikre barnet vårt best mulig og søker derfor råd hos dere. På forhånd takker jeg for svaret deres.
FruAkilles Skrevet 28. april 2009 #2 Skrevet 28. april 2009 Hei Gøril! I vår barneutstyrsforretning anbefaler de at dersom man ikke har mulighet til å ha barnet bakovervendt, og ser seg nødt til å ha det fremovervendt, å bruke bilens tre-punkts sele istedenfor et sete for fremovervendt montering med fem-punkts sele. Dette fra omtrent 15kilo. De begrunner dte med at nedbremsingen ikke belaster nakken så mye ved en evnt kollisjon, fordi det blir mykere for den lille kroppen å få hele overkroppen "kastet" frem, enn om kroppen er "låst" fast i fem punkts sele og bare hodet får et rykk frem, og dermed nakken en stoor belastning. Vi har derfor sete beregnet for bilens tre-punkts sele. Dette byttet vi til etter bakovervendt montering ikke lenger var optimalt for oss. Lykke til! Rart du ikke får svar der på mailen din da? Legger du ut svaret når de sender deg?
Gøril (210406) Skrevet 28. april 2009 Forfatter #3 Skrevet 28. april 2009 Jeg skal purre på svaret hos dem hvis jeg ikke hører noe i det nærmeste dagene. Ja, jeg skal legge ut svaret hvis jeg får noe tilbakemelding. Vi har hatt jenta vår sittene bakovervendt helt til nå, men hun klagde over beina sine og var veldig urolig under bilkjøring. Dessuten syntes jeg at setet ble mere ustø jo mere fra selve seteryggen det sto. Skal ikke selve platået på ett slik bakovervendt sete (HTS) ligge i selve setet og ikke noe utenfor? Vi er jo usikre og som småbarnsforeldre er vi redde for å gjøre noe som kan skade henne. Vi tok en avgjørelse om å snu når hun slo seg ofte vrang i bilen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå